۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۱۶
کد خبر: 81401453
T T
۰ نفر

یادواره ای كه از یاد رفت

۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۱۶
کد خبر: 81401453
یادواره ای كه از یاد رفت

یادواره شهدای شهرستان بناب در پیچ و خم لطف مسوولان به دره فراموشی افتاد و یادواره گرامیداشت سرداران و 370 شهید خونین بال شهرستان بناب كه قرار بود در هفته بسیج امسال برگزار شود، در عین ناباوری لغو شد.

شهرستان بناب با تقدیم شهید والامقام و 940 جانباز و آزاده سرافراز به انقلاب اسلامی و با داشتن صدها رزمنده سلحشور و دلسوخته از جمله شهرهای شهیدپرور و مدافع انقلاب در كشور محسوب می شود و با این توصیف برگزاری حداقل سالانه یادواره شهدای این شهرستان كمترین وظیفه و تكلیف مسوولانی محسوب می شود كه مسوولیت و میز خود را مدیون رشادت ها و جانفشانی های این عزیزان هستند.

یادواره یازده سردار و 370 شهید شهرستان بناب كه قرار بود در سومین روز از هفته بسیج امسال در بناب برگزار شود، به دلیل ناهماهنگی مسوولان شهرستان با یكدیگر و بهتر بگوییم سهل انگاری برخی از آنان در تدارك اركان برگزاری یادواره رنگ خود را از دست داد.

بدیهی است شهدا از مفاخر و مواریث معنوی كشور ما هستند و همواره باید مقام شامخ شان ارج نهاده شود، زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا آن چنان ارزشمند است كه رهبر معظم انقلاب آن را معادل ثواب خود شهادت دانسته اند.

از این جهت یكی از مناسبت هایی كه به صورت محلی، منطقه ای، شهرستانی، استانی و صنفی برگزار می شود یادواره شهدای عزیز است كه شامل برنامه های مثل قرائت قرآن، كلیپ، دكلمه، مداحی و سخنرانی است و صد البته انتخاب سخنران محبوب، برجسته و متناسب با موضوع مراسم می تواند در اثر بخشی یادواره موثر باشد.

جایگاه شهید و شهادت در مكتب ما بر همگان روشن بوده و می دانیم كه شهدا اولیاء خاص خداوند هستند و ما باید برای آنها و اداء حق آنها برنامه داشته و كار انجام دهیم.

برگزاری مراسم معنوی یادواره شهدا یكی از كارهایی است كه اگر فراتر از توانمان انجام دهیم در حق شهدا و برای شهدا صورت گرفته است هر چند این یكی از ابتدایی ترین كارهایی است كه می توانیم انجام دهیم اما بركات و فضایل خاص خودش را به همراه دارد.

شهدا محدود به زمان و یا مكان خاصی نیستند پس نمی توان گفت با گذشت دوران دفاع مقدس و عملیات هایی همچون والفجر، كربلای پنج و بیت المقدس، شهید و شهادت پایان یافته است، بلكه در ایام حاضر نیز برگزاری یادواره شهدا بهترین راهكار برای احیا و طراوت بخشی به نام و یاد ارزشمند شهدای عزیز است كه در شهرستان بناب نیز علاوه بر یادواره های محلی در شهر و روستاهای اطراف آن، به صورت معمول یادواره بزرگ شهرستانی برگزار می شود كه عظمت و جایگاه منحصر به فردی دارد.

حدود سه ماه قبل بود كه ستاد بزرگداشت هفته بسیج شهرستان بناب در فرمانداری تشكیل جلسه داد، با فعال كردن كمیته های تخصصی برنامه ریزی مقرر شد در سومین روز از هفته بسیج، فضای منطقه با رایحه دل انگیز یادواره معنوی سرداران و 370 شهید شهرستان بناب معطر شود و فرماندار بناب قول داد این یادواره به صورت زنده و مستقیم از شبكه استانی سهند پخش شود.

باوجود اینكه در آخرین جلسه ستاد هفته بسیج شهرستان در فرمانداری نیز مسوولان از قطعی بودن برگزاری یادواره سخن گفتند و فقط چشم انتظار تعیین و هماهنگی سخنران كشوری این یادواره توسط نماینده بناب در مجلس شورای اسلامی بودند، طی دو روز گذشته خبر ناخوشایند لغو مراسم به دلایل نامعلوم به گوشمان رسید.

ازسویی از زبان مسوولان سپاه ناحیه بناب شنیدیم كه برگزاری یادواره شهدا تا زمانی كه همه امور هماهنگی آن به سپاه محول نشود، محقق نخواهد شد و سپاه برای جبران این موضوع برای برگزاری یادواره شهرستانی در نهم دی ماه امسال با حضور یكی از مسوولان كشوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فكر می كند.

حال روی سخن ما با مسوولان است كه پخش زنده مراسم یادواره از شبكه استانی سهند پیشكش حضورتان باد، اما آیا هماهنگی و دعوت از یك سخنران كشوری خیلی مشكل بوده و این همه وقت می خواهد؟

خدا كند كه متولیان هماهنگی این یادواره به فكر بهره برداری سیاسی و جناحی و تحمیل سلیقه شخصی در امور مراسم از جمله دعوت سخنران نباشند كه در این صورت مورد قهر و غضب شهدای مظلوم قرار خواهند گرفت.

یكی دیگر از متولیان یادواره شهدای بناب اظهار كرده برای اینكه حداقل مراسم یادواره تعطیل نشود با دعوت از یكی از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی مراسمی برگزار كنیم كه باید در جواب اظهار این برادر عزیز بگوییم اگر قرار بود بجای دعوت از سخنران برجسته كشوری در نهایت به دعوت از نماینده تبریز در مجلس عدول كنید كه این همه وقت كشی و این دست و آن دست كردن لازم نبود.

یادمان باشد شهدا هرگز به ما نیازی نداشته و دنبال این نیستند كه ما كارشان را راه بیاندازیم، بلكه ما هستیم كه به نام و یاد و شفاعت و فرهنگ و مرام آنها محتاج بوده و اگر بدانیم آنها چه حقی بر گردن ما دارند نباید آرام و قرار داشته باشیم.

یاد و خاطره آنها و فرهنگ شهادت همیشه باید زنده بماند همانطور كه خود شهدا زنده هستند. شهدا در زمان جنگ برای خاك شهادت را انتخاب نكردند و شعارگونه پیش نرفتند بلكه به فرمان امام راحل و تحقق اهداف رهبرشان كه نابودی حاكمیت ظالم بود به این مسیر راه یافتند.

آنها برای همه مردم كشور خود جان فشانی كردند و سرمایه خود را كه جانشان بود بی پروا تقدیم كردند بنابراین شهدا سهم گروه خاصی از مردم نیستند و به همه جامعه خود تعلق دارند و به گردن همه آنها حق عظیم دارند.

هدف اصلی از برگزاری یادواره شهدا همانطور كه از اسمش بر می آید زنده كردن و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست ، ما باید امروز برای شهدا كار كنیم همانطوری كه آنها یك روز برای ما كار كردند و ثمره اش یك عمر باقی ماند.

ما نمی خواهیم یادواره برگزار كنیم تا احساس مردم را درگیر كنیم، هدف از برگزاری چنین مراسمی باید یك حركت و اقدام عملی باشد و باید در یك مراسم فراتر از معرفی شهید گام بر داریم و در راستای تحقق اهداف او برنامه ریزی كنیم.

فراموش نكنیم فرهنگ شهادت تنها عنصری است كه ما را به پیغمبر، خداوند، انقلاب و نسل های آینده وصل می كند و این رسالت ما را بیشتر می كند.

باید مراسم را طوری پیش ببریم كه همه احساس كنند در مراسم یك اسطوره شركت می كنند و نهایت بستر را برای افتخار به شهدا فراهم كنیم چون آنها بهترینند و شایسته بهترینها.

از جمله حقوقی كه به نظر می رسد شهدا بر گردن ما دارند حق حیات همراه با امنیت و عزت و شرف است اما مسوولان و مدیرانی كه در این نظام صاحب مناصب مختلف هستند یك حق دیگر را هم مرهون شهدا هستند كه آنهم حق مسوولیت است.

خداوند شهدا را در قرآن معرفی می كند یادشان را زنده نگه می دارد و اصرار دارد كه حیات شهدا همیشه به یادمان باشد و ما هم باید این كار الهی را انجام دهیم و سعی در زنده نگه داشتن یادشان داشته باشیم تا این حقوق ادا شود.

جمله شهدا زنده اند را بسیار شنیده ایم بنابراین حق شهید است كه همه بدانند هست، زنده است و حیات دارد و این یعنی خط شهید و راهش نیز همچنان زنده و پایدار است.

قیمت شهدای ما به این است كه هشت سال برای نفی حاكمیت استكبار در سراسر جهان جنگیدند و این بها نباید با كم لطفی ما به ساحت مقدس شهدا در سایه مشغولیت های روزمره اداری پایین آورده شود بنابراین به نظر نگارنده تعطیل شدن یادواره شهدای شهرستان بناب در هفته بسیج تلنگری برای مسوولان است تا از سستی در این موضوع بیدار شوند.

دیگر حقوقی كه از شهدا بر ما وارد است حق بر كشور، ملت و تاریخ است، كه اینها باید از سخنان رهبر معظم انقلاب شناسایی و تدوین شود. همانگونه كه معظم له در مراسم غبار روبی شهدا فرمودند: 'بیشتر از هر چیز باید به حق شهدا بیندیشیم'.

گزارش از حبیب خان محمدی
۰ نفر