۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۰۲
کد خبر: 81399643
T T
۰ نفر
مترو تهران به لحاظ توسعه خطوط در رتبه دوم جهان قرار دارد

تهران - ايرنا - شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) موفق به كسب رتبه دوم جهان در زمينه توسعه خطوط در حال ساخت مترو شده است.

به گزارش اروز دوشنبه يرنا از روابط عمومي و امور بين الملل شركت راه آهن شهري تهران و حومه، همزمان با ركوردشكني شركت مترو تهران در پيشبرد عمليات حفاري و ساخت تونل و ايستگاه در شش پروژه (4 پروژه داخل شهر و 2 پروژه خطوط اقماري) به طول حدود 200 كيلومتر، معاونت تحقيقات فني شركت مترو به استناد آمارها و اطلاعات اتحاديه بين المللي حمل و نقل عمومي(UITP ) گزارشي مقايسه اي تهيه و منتشر كرده است.

براساس اين گزارش، در حال حاضر 149 كشور دنيا با طول خط چهار هزار و 900 كيلومتر و جابجايي روزانه 151 ميليون مسافر در روز داراي سيستم حمل و نقل مترو هستند كه از اين تعداد 50 شهر در منطقه آسياي جنوب شرقي و استراليا روزانه رقمي حدود 71 ميليون مسافر را جابجا مي كنند.

كشورهاي مشترك المنافع (اتحاد جماهير شوروي سابق ) با 16 شهر داراي مترو به طول 760 كيلومتر، روزانه 16 ميليون مسافر را از طريق خطوط موجود مترو جابجا مي كند.

منطقه خاورميانه و كشور ايران نيز در مجموع هفت شهر داراي سيستم مترو با مسافت 300 كيلومتر و جابجايي روزانه هفت ميليون مسافر هستند كه سهم ايران از اين تعداد سه شهر و جابجايي روزانه بيش از سه ميليون مسافر با 190 كيلومتر خط مترو است.

دراين گزارش تصريح شده، سهم اروپا نيز از اين سيستم با 45 شهر داراي خط مترو و با دو هزار و 800 كيلومتر طول خط، جابجايي روزانه 31 ميليون مسافر است.

در آمريكاي لاتين هم با 16 شهر و 800 كيلومتر طول خط، سهم جابجايي روزانه 15 ميليون مسافر را به خود اختصاص داده، آمريكاي شمالي نيز با 15 شهر و طول خط يك هزار و 500 كيلومتر، روزانه 11 ميليون نفر از شهروندان را از طريق خطوط مترو جابجا مي كند.

بر اساس اين گزارش در شرايطي كه متوسط جابجايي مسافر در شهرهاي داراي سيستم مترو در دنيا حدود يك ميليون و100 هزار نفر در روز است، مترو تهران با جابجايي روزانه افزون بر سه ميليون مسافر، سه برابر متوسط جهاني در اين زمينه كارايي دارد.

اين گزارش مي افزايد؛ در حال حاضر 523 خط مترو در دنيا با طول چهار هزار و 900 كيلومتر و تعداد هشت هزار و 981 ايستگاه وجود دارد كه سالانه حدود 47 ميليارد مسافر را جا بجا مي كند، اين در حالي است كه مترو ايران(بالاخص مترو تهران) از نظر خطوط در حال بهره برداري در رتبه بندي جهاني در رتبه پانزدهم قرار دارد.

از جهت طول خطوط در حال ساخت منتهي به دوره زماني كوتاه مدت جهت بهره برداري نيز، مترو تهران در رتبه دوم با حدود 22 كيلومتر خط در حال ساخت و آماده بهره برداري در كوتاه مدت شامل بخش شمالي خط سه و خط فرودگاه مهرآباد قرار دارد.

همچنين مترو تهران در رتبه بندي پايتخت هاي دنيا و از جهت تعداد خطوط رتبه نهم، از نظر تعداد ايستگاهها در جايگاه يازدهم، از حيث تعداد جابجايي روزانه مسافر در رده نهم و از نظر جابجايي سالانه مسافر و مسافر به كيلومتر در رتبه هشتم دنيا قرار دارد.

تهرام/1393/ 1625
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد