۳ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۸
کد خبر: 81398699
T T
۰ نفر
پيشنهاد احتمالي ايران براي كاهش توليد اوپك، قيمت نفت برنت را افزايش داد

تهران - ايرنا - پايگاه خبري بلومبرگ اعلام كرد: در پي انتشار خبري مبني براينكه ايران در نشست 27 نوامبر (ششم آذر ماه) اوپك، به دنبال كاهش توليد اين سازمان خواهد بود و همچنين خبر كاهش غير منتظره نرخ بهره در چين، قيمت نفت برنت را در روز دوشنبه به بيش از 80 دلار در هر بشكه رساند.

به گزارش گروه اقتصادي ايرنا، بلومبرگ نوشت: احتمال دارد، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران، پيش از برگزاري نشست اوپك، در ديدار با علي النعيمي وزير نفت عربستان سعودي، پيشنهاد كاهش توليد نفت اوپك به ميزان يك ميليون بشكه در روز را ارائه كند.

همچنين چين، دومين مصرف كننده بزرگ نفت در جهان، براي نخستين بار از ژوييه 2012 ، به منظور تقويت رشد اقتصادي اين كشور اقدام به استفاده از سياست كاهش نرخ بهره كرد.

قيمت جهاني نفت در پنج ماه گذشته، به دليل افزايش چشمگير توليد نفت در آمريكا و چشم انداز كاهش تقاضاي نفت از سوي چين، بيش از 30 درصد كاهش پيدا كرده است.

توليدكنندگان مهم اوپك، تاكنون با كاهش توليد نفت مخالفت كرده اند اما توليدكنندگان ديگر اين سازمان مانند ونزوئلا و اكوادور خواهان اقدام براي افزايش قيمت نفت در نشست آتي اين سازمان در وين، پايتخت اتريش هستند.

جاناتان بارات، مسوول ارشد سرمايه گذاري در شركت آيرس اليئنس در سيدني استراليا در مصاحبه با بلومبرگ گفت: بدون شك، ميان وزراي نفت كشورهاي اوپك در زمينه كاهش توليد، اختلاف نظر وجود دارد.

وي افزود: به فشارهايي كه به ويژه از سوي ايران و ونزوئلا به عربستان سعودي وارد مي آيد، توجه كنيد. آنها خواهان كاهش توليد نفت هستند. در حقيقت اين امر مي تواند تا حدي منجر به ايجاد شكاف در اين گروه شود.

قيمت نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه ژانويه در ساعت 14:20 روز دوشنبه به وقت سيدني در معاملات بازار آيس فيوچرز اروپا واقع در لندن 14 سنت افزايش يافت و به 80 دلار و 50 سنت در هر بشكه رسيد.

قيمت نفت وست تگزاس اينترمديت براي تحويل در ماه ژانويه در ساعت ياد شده در معاملات الكترونيكي بازار تجاري نيويورك با 12 سنت افزايش به 76 دلار و 63 سنت در هر بشكه رسيد.

اقتصام (6) 1063 ** 1574
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد