راه آهن سه جانبه ایران، تركمنستان و قزاقستان افتتاح می شود

رییس جمهوری و كاروان تدبیر و امید در دهمین سفر داخلی خود به استان گلستان سفر می كنند كه افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، تركمنستان و قزاقستان یكی از برنامه های آن خواهد بود.

'علی اصغر احمدی' معاون هماهنگی و امور اجرایی نهاد ریاست جمهوری امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این برنامه همزمان با دهمین سفر كاروان تدبیر و امید خواهد بود كه در دهه دوم آذرماه جاری انجام می شود.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاح راه آ هن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران ، تركمنستان و قزاقستان در مرز مشترك ایران – تركمنستان ( اینچه برون ) برگزار خواهد شد.

این خط آهن به عنوان كریدور ریلی شمال- جنوب از شهر «اوزن» در قزاقستان تا «قزل قایا» در مرز قزاقستان و تركمنستان و از آن نقطه تا شهر «بركت» در تركمنستان و از «بركت» تا «اترك» و «اینچه برون» در مرز ایران و تركمنستان و از «اینچه برون» تا شهر «گرگان» در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است.

طول راه آهن جدید الاحداث حدود 920 كیلومتر می باشد كه از این میزان حدود 85 كیلومتر در خاك جمهوری اسلامی ایران، 700 كیلومتر در خاك تركمنستان و 140 كیلومتر نیز در خاك قزاقستان قرار دارد.

خط ریلی جدید كشورهای تركمنستان و قزاقستان را از طریق خاك جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می كند.

علاوه بر كشورهای مذكور، خط ریلی جدید برای كل منطقه حائز اهمیت می باشد و حمل و ترانزیت بار را میان كشورهای منطقه تسهیل كرده و ضمن كوتاهتر شدن مسیر شمال- جنوب در حدود 600 كیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را كاهش می دهد.

با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به تركیه در غرب و امتداد خطوط ریلی كشور تا بندر عباس در خلیج فارس و همچنین اتصال به پاكستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق (و كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان)، می توان پیش بینی كرد كه خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت دركشورهای منطقه خواهد داشت.

در فاز اول راه اندازی این خط، ظرفیت 2 تا 3 میلیون تن جابجایی بار در سال وجود دارد كه با تكمیل زیرساخت ها، امكان افزایش ظرفیت سالانه تا 12 میلیون تن بار نیز وجود دارد. در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران طرح هایی را برای توسعه ظرفیت این خط در دست دارد.

از نظر جمهوری اسلامی ایران ساخت و تكمیل زیربناهای ارتباطی میان كشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی و دوستی میان ملت های منطقه حائز اهمیت است كه امیدواریم با اجرای اینگونه پروژه ها، روابط اقتصادی برای فعالان اقتصادی كشورهای منطقه بیش از پیش فراهم شود.

1429

سرخط اخبار استان‌ها