۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱:۰۶
کد خبر: 81394703
T T
۰ نفر

آتش بس اوكراین تاكنون هزار نفر قربانی داده است

۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱:۰۶
کد خبر: 81394703

نیویورك-ایرنا-كمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد كه از زمان آتش بس سپتامبر سالجاری تاكنون نزدیك به هزار نفر از مردم اوكراین جان خود را در اثر درگیری های پراكنده در شرق این كشور از دست داده اند.

زید رعاد الحسین كمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش روز پنجشنبه خود در رابطه با وضعیت حقوق بشر در اوكراین یادآور شده باوجود آتش بس پنجم سپتامبر كه به امضای طرفین درگیر رسیده تاكنون 957 نفر از مردم این كشور در جریان درگیرهای پراكنده میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان شرق اوكراین جان خود را از دست داده اند.

به گفته وی فهرست قربانیان این درگیریها روز بروز در حال افزایش است و هر روز شمار بیشتری از شهروندان غیرنظامی این كشور از زنان و كودكان گرفته تا اقلیتهای قومی و مذهبی قربانی بن بستهای سیاسی میان طر فین درگیر می شوند.

وی افزوده كه نقض مكرر آتش بس در این مناطق باعث شده است كه از زمان امضای توافقنامه در ماه سپتامبر تاكنون روزانه به طور متوسط 13 نفر از مردم این كشور قربانی شوند.

كمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل در این اطلاعیه اشاره كرده است كه از تاریخ 18 ماه سپتامبر تاكنون نزدیك به 200 هزار نفر بر شمار آوارگان اوكراینی افزوده شده و رقم این آوارگان در فاصله دو ماه گذشته از 275هزار 500 نفر به نزدیك 467 هزار نفر رسیده است.

وی وضعیت این آوارگان را با توجه به سرمای شدید هوا در بیشتر نقاط این كشور و كمبودهای فلج كننده اقتصادی كه اقشار پایین و متوسط اوكراینی با آن روبرو هستند، بسیار دشوار توصیف و پیش بینی كرده كه با آغاز فصل زمستان وضعیت این آوارگان دشواریهای زیستی بیشتری پیش رو خواهند داشت.

زید رعاد حسین در نهایت از رهبران طرفین درگیر خواسته است تا با جدیت و از خودگذشتگی بیشتر و در راستای قوانین بین المللی حقوق بشر برای حل صلح آمیز این بحران طولانی راهی پیدا كنند.

اروپام-4-541*1370*

سرخط اخبار جهان