۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81393760
T T
۰ نفر

دنياي اقتصاد در يك نگاه

۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81393760
دنياي اقتصاد در يك نگاه

تهران - ايرنا - روزنامه دنياي اقتصاد در شماره روز پنج شنبه موضوع هاي «پرش از ركود با كليد مسكن»، «واكنش‌ها به گزينه پنجم» و «برآورد دولت از اقتصاد 94» را براي صفحه نخست برگزيد.

اين روزنامه با بازتاب عنوان پرش از ركود با كليد مسكن براي تيتر يك نوشت: نتايج مشترك دو پژوهش علمي جداگانه درباره نحوه دستيابي سريع و پايدار به رشد اقتصادي نشان مي‌دهد كه بخش مسكن به دو دليل بايد در اولويت دولت براي «تخصيص منابع جهت خروج از ركود» قرار بگيرد تا رونق آن به تحريك ساير بخش‌هاي اقتصاد منجر شود.

يافته‌هاي يك گروه از محققان حكايت از آن دارد كه بخش مسكن در بين 91 رشته صنعتي، توليدي و خدماتي، از بيشترين رتبه در شاخص «پيوند پيشين» برخوردار است؛ به اين معنا كه با رشد سرمايه‌گذاري و فعاليت‌هاي ساختماني، بازار گسترده‌ تقاضا براي انواع محصولات مورد نياز صنعت ساختمان و صنايع جانبي به‌وجود مي‌آيد و اين اثر تحريك‌كننده، بعد از مدتي به رونق اقتصادي دامن مي‌زند.

بررسي‌هاي گروه ديگر نيز حاكي است: بين «رونق يا ركود مسكن» و «رشد يا نزول توليد ناخالص داخلي» رابطه زماني مستقيم برقرار است؛ به‌طوري‌كه رونق بخش مسكن با وقفه يكساله، به رونق توليد ناخالص داخلي مي‌انجامد و در نتيجه نرخ رشد‌ اقتصادي كشور را افزايش مي‌دهد. جمع‌بندي اين تحقيقات كه توسط معاونت مسكن وزارت راه‌وشهرسازي منتشر شده، سه سياست رشدساز شامل «تقويت قدرت خريد مسكن»، «تامين تسهيلات موردنياز ساخت مسكن» و همچنين «مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري ساختماني» را به مسوولان پيشنهاد مي‌كند.

روزنامه دنياي اقتصاد با بررسي موضوع واكنش‌ها به گزينه پنجم نوشت: پنجمين انتخاب حسن روحاني، «محمد فرهادي» است كه ديروز در جريان ارسال نامه‌اي به علي لاريجاني، به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد؛ تنها يك روز پس از آنكه مجلسي‌ها با راي عدم اعتماد به چهارمين گزينه رئيس‌جمهوري براي تصدي وزارت علوم، بر سياق روحاني در انتخاب وزيران پيشنهادي خط كشيدند، او شخصي را براي وزارتخانه بي‌وزير مانده‌اش برگزيد كه سابقه دوبار وزارت را در كارنامه دارد. به همين روي فضاي مجلس نيز پس از قرائت نامه معرفي فرهادي تفاوتي آشكار با معرفي گزينه پيشين داشت به گونه‌اي كه صداي موافقت بسياري از نمايندگان با اعلام شماره چهار، فضا را پر كرد.

اين روزنامه به عنوان برآورد دولت از اقتصاد 94 پرداخت و نوشت:

سخنگوي دولت اولين تصوير رسمي از شاخص‌هاي كلان اقتصاد ايران در سال آينده را ارائه كرد. آن‌گونه كه محمدباقر نوبخت روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت گفته، بودجه سال 94 به‌گونه‌اي تدوين شده است كه اقتصاد ايران در اين سال رشدي بين 2.5 تا 3 درصدي را تجربه كرده و تورم آن در زير 15 درصد به تثبيت خواهد رسيد. همچنين پيش‌بيني شده قيمت نفت در محدوده 70 تا 80 دلار به‌ازاي هر بشكه باقي بماند تا به اين ترتيب بودجه سال آينده با ويژگي «واقع‌نگري» تقديم مجلس شوراي اسلامي شود.

روزنامه دنياي اقتصاد با انعكاس موضوع پشت صحنه آرامش در بازار سكه و ارز نوشت: ثبات قيمت دلار در بازار ديروز براي دومين بار در هفته جاري، سومين هفته «كم‌نوسان» اين ارز نيز تقريبا سپري شد. بازار سكه نيز همچنان، عامل «دلار» را از نوسانات خود خارج كرده و با ايجاد «حباب»‌هاي مثبت و منفي، شوك‌هاي اونس جهاني را نيز «تعديل» مي‌كند. تحليلگران مي‌گويند يكي از دلايل سكون بازارها در اين مدت، فضاي پرتعليقي است كه بر انتظارات فعالان در اين مدت حاكم شده است؛ چراكه به‌نظر مي‌رسد حداقل در بازار ارز، هنوز اجماع غالبي از چگونگي تحولات پيش‌رو ايجاد نشده است.



**2002**
۰ نفر