۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۲۰:۵۵
کد خبر: 81393484
T T
۰ نفر
سازمان بهداشت جهاني:مبارزه باالودگي آب هزينه هاي درماني را كاهش مي دهد

نيويورك-ايرنا-سازمان بهداشت جهاني با اشاره به اين كه هنوز 2 ميليارد و 500 ميليون نفر از مردم جهان از دسترسي به ابتدايي ترين خدمات بهداشتي محروم هستند،اعلام كرد كه هزينه هر يك دلار براي كم كردن آلودگي آب، بيش از 4 دلار از هزينه هاي درماني در سراسر جهان مي كاهد.

سازمان بهداشت جهاني سازمان ملل روز چهارشنبه با انتشار گزارشي اعلام كرده است در حالي كه تلاش ها براي پالوده سازي آب هاي جهان ادامه دارد، كمبود امكانات مالي همچنان موجب كندي پيشرفت در جهت تامين آب هاي سالم بخصوص در كشور هاي درحال توسعه جهان است.

اين نهاد بهداشتي وابسته به سازمان ملل يادآور شده است كه نارسايي هاي مربوط به پالودگي آب در جوامع بويژه تاسيسات بهداشتي يكي از عوامل شيوع گسترده بيماري ابولا بوده است.

در گزارش دوساله اين نهاد تحت عنوان 'تحليل و ارزيابي جهاني پالودگي آب هاي آشاميدني ' آمده است كه حدود دو سوم از 94 كشوري كه دراين گزارش وضعيت بهداشت و پالودگي آب آشاميدني در آن ها مورد بررسي و تحليل قرار گرفته از موضوع آب آشاميدني و پالودگي آن در مصوبات قانوني خود به عنوان بخشي از حقوق انساني بين المللي ياد كرده اند و 80 در صد اين كشور ها تدابير و رويكرد هاي مشخصي در رابطه با پالوده سازي آب در دست اجرا دارند.

ميشل ژارو سرپرست دفتر آب هاي سازمان ملل روز چهارشنبه با انتشار اطلاعيه اي گفته است، گرچه هنوز دستور كار برنامه اهداف توسعه هزاره در سال 2015 مشخص نيست اما درصورتي كه دولت ها قصد پايه ريزي آينده اي براي زيست سالم در جوامع بشري را داشته باشندبايد مساله آب و پالودگي آب ها نخستين اولويت برنامه هاي آن ها باشد.

درگزارش امروز سازمان بهداشت جهاني با اشاره به افزايش سه ميليارد دلار كمك هاي مالي جهاني در ارتباط با پالودگي آب هاي جهان در فاصله سال هاي 2010 تا 2012 گفته شده است كه براي دستيابي به اهداف توسعه هزاره به كمك هاي مالي بيشتري از سوي كشور ها نياز خواهد بود و در آن از مسوولان دولتي و سازمان هاي غير دولتي جهان خواسته شده تا بر كمك هاي مالي خود دراين زمينه بيافزايند.

دراين گزارش آمده است كه برغم پيشرفت هاي اخير در زمينه بهداشت عمومي هنوز 2 ميليارد و500 ميليون نفر از زنان و كودكان و مردان جهان از خدمات بهداشتي اوليه محروم هستند و سرويس بهداشتي نزديك به يك ميليارد نفر در محيط هاي باز است.

سازمان بهداشت جهاني دراين گزارش ياد آور شده است كه توجه به مسئله پالودگي آب ها 1.5 در صد بر توليد سرانه ملي در جهان مي افزايد.

اروپام-4-541 **1917