۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۱۰
کد خبر: 81389350
T T
۰ نفر
نماینده امام در شورای عالی دفاع: اگر وارد عمل  نشوید سوسنگرد سقوط خواهد كرد

تهران- ایرنا- پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به مناسبت سالروز فتح سوسنگرد، نامه «دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به فرمانده لشكر 92 زرهی اهواز برای ورود به عملیات آزادسازی سوسنگرد»را منتشر كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، پس از وخامت اوضاع سوسنگرد و اشغال این شهر، در جلسه‌ای در اهواز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) نماینده‌ی امام خمینی در شورای عالی دفاع)، سرلشكر فلاحی (جانشین وقت ریاست ستاد مشترك)، سرلشكر ظهیرنژاد (فرمانده‌ وقت نیروی زمینی ارتش)، محمد غرضی (استاندار وقت خوزستان) و افراد دیگری، تصمیم به اجرای عملیات آزادسازی سوسنگرد گرفته شد و واحدهای نظامی شركت‌كننده در عملیات نیز مشخص شد.

همان شب، اشراقی داماد حضرت امام خمینی (ره) در مكالمه‌ تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای، پیام امام را ابلاغ كرد: «تا فردا سوسنگرد باید آزاد شود.»

اما چند ساعت مانده به شروع عملیات، به دستور بنی‌صدر، تیپ 2 لشكر زرهی اهواز از شركت در این عملیات منع شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اطلاع از دستور بنی‌صدر در نامه‌ای خطاب به فرمانده آن لشگر (سرهنگ قاسمی) دستور دادند كه طبق تصمیم قبلی، تیپ 2 در عملیاتی كه منجر به آزادسازی سوسنگرد شد به موقع وارد شود.



متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1359 به شرح زیر است:



«شب دوشنبه 59/8/26 ساعت 01:10

سركار سرهنگ قاسمی فرمانده لشكر 92 زرهی اهواز

با سلام

شنیدم تیمسار ظهیرنژاد به شما تلفن كرده‌اند كه تیپ 2 فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر. و منظورشان امر آقای رییس‌جمهوری است. من این عدول از تصمیم عصر را قابل توجیه نمی‌دانم. این به‌معنای تعطیل یا به ناكامی كشاندن عملیات فردا است. استعداد دشمن چنان است كه آن دو گروهان پیاده یارای كار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ وارد عمل نشود در حقیقت تك انجام نگرفته است. صبح اگر برای تصمیم نهایی بخواهیم منتظر آمدن تیمسار ظهیرنژاد بمانیم وقت خواهد گذشت. جوانان ما در سوسنگرد حداكثر تا صبح مقاومت خواهند كرد و صبح زود اگر ما قدری بار دشمن را سبك نكنیم همه نابود خواهند شد و شهر كاملاً سقوط خواهد كرد. خلاصه اینكه به نظر و تشخیص ما كار باید به همان روال كه عصر صحبت شد، پیش برود و تیپ آماده باشد كه صبح وارد عمل شود. در غیر این صورت مسوولیت سقوط سوسنگرد با هر كسی است كه از این تصمیم عدول كرده است.

سیدعلی خامنه‌ای»



شهید مصطفی چمران دیگر نماینده‌ امام در شورای عالی دفاع نیز در ذیل همین نامه بر ضرورت اقدام سریع و جلوگیری از اتلاف وقت بیشتر تاكید كرد.



متن نامه دكتر چمران:

«من رسماً اعلام جرم می‌كنم

به‌نام نماینده‌ امام و نماینده شورای عالی دفاع از این همه اهمال و اتلاف وقت و به هدر رفتن خون جوانان شكایت دارم؛ چند روز است كه فریاد می‌كشم تا بالاخره دیشب جوابی شنیده شد، امروز انتظار عمل داشتم، متاسفانه نشد، امروز صبح در حضور سركار و سرهنگ شهبازی ایرادات و نظرات خود را گفتم و شما فكر كردید و جواب دادید كه فردا صبح زود انجام می‌شود و الان می‌بینم كه می‌خواهند به تاخیر بیندازند و این یعنی مرگ 500 جوان و سقوط سوسنگرد و حمیدیه و اهواز و من در این صورت همه شما را در مقابل خدا و خلق مسوول می‌دانم».

سیام(1)1429
۰ نفر