۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81388628
T T
۰ نفر

نخستین تابلو فرش تقویمی كشور در شهركرد بافته شد

۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81388628
نخستین تابلو فرش تقویمی كشور در شهركرد بافته شد

شهركرد- ایرنا- زوج با ذوق چهارمحال وبختیاری نخستین تابلو فرش تقویمی كشور را در مهدیه این استان بافتند.

این تابلو فرش را 'عبدالله روزبهی' طراحی كرده و 'زهرا نادری' بافته است.

طراح این تابلو فرش گفت: این نخستین تابلو فرش است كه تقویم میلادی در آن ترسیم شده است.

'عبدالله روزبهی' روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: زهرا نادری این فرش را در ابعاد 120 در 80 سانتیمتر و با كرك و ابریشم در شش رنگ بافته است.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی این تابلوفرش ، قابلیت نشان دادن تقویم سالهای میلادی از سال 1988تا 2070 به مدت 84 سال بدون خطا است.

وی افزود: این تابلوفرش در شش رنگ با رج شمار 70 و بیش از 600 هزار گره بافته شده است.

روزبهی یادآور شد:این فرش برای نخستین بار است كه در جهان بافته و قسمت های زیرین فرش به گونه ای طراحی شده است كه با نمایش تقویم میلادی گره های آن از هم باز نشود.

وی گفت: تابلو فرش تقویم میلادی را زهرا نادری با دو محور سالهای كبیسه و كبیره بافته است.

این طراح و بافنده فرش گفت:تحرك محورهای میدانی فرش این امكان را فراهم می كند كه روزها و تاریخ های سالهای میلادی در گذشته و آینده به خوبی قابل مشاهده باشد.

روزبهی، حمایت نكردن از ایده ها و طرح های فرش بافی را از مهمترین مشكلات خود می داند و خواستار حمایت از ایده های خلاقانه فرش بافی شد.

وی گفت كه تاكنون مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و متولیان فرش كشور قرار نگرفته و تمام هزینه ها را برای بافت فرش خودش برعهده گرفته است.

این هنرمند چهارمحال وبختیاری 30 سال پیش نیز برای نخستین بار فرش نقشه جهان را طراحی كرد اما به دلیل حمایت نشدن، آن را به تاجری فروخت كه سر از موزه های خارجی درآورد.

7359/ 684
۰ نفر