۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۳۹
کد خبر: 81387342
T T
۰ نفر
كوچكترین قرآن های چاپی جهان به كتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد

مشهد - ایرنا - رییس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: سه نسخه از كوچكترین قرآن های چاپی جهان توسط یكی از ارادتمندان بارگاه منور حضرت رضا(ع) به نام 'وحید طاها محمدی' به كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش روز شنبه این سازمان 'سید محمدرضا فاضل هاشمی' از این قرآن ها‌ به عنوان قرآن عمامه ‌ای یاد و بیان كرد: این سه نسخه قرآن چاپی كه از نظر ابعاد، قطع چاپ، رسم‌ الخط و تنظیم جدول و صفحات ارزشمند و با چشم غیرمسلح نیز قابل خواندن است در كشور مصر به خط ممتاز معرب در ابعاد 5/1*2،2*5/2 و 5/2*3 سانتیمتر چاپ شده اند.

وی گفت: قرآن های ارزشمند و منحصر به فردی توسط هنرمندان و خوشنویسان برجسته‌ اعصار گوناگون اسلامی در طول تاریخ كتابت شده كه امروزه این آثار گل سرسبد موزه‌ ها و كتابخانه ‌های جهان به شمار می ‌روند.

رییس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی افزود: گنجینه قرآن های خطی آستان قدس رضوی با 20 هزار نسخه قرآن، جزوه‌ قرآنی و دست‌ نوشته‌ قرآنی منحصر به فردترین گنجینه‌ كتب آسمانی جهان اسلام است.

فاضل هاشمی گفت: گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با حدود 95 هزار نسخه قرآن و كتاب خطی یكی از گنجینه‌ های علمی جهان اسلام محسوب می‌ شود كه با نیت‌ خیر واقفان و اهداكنندگان در طول تاریخ به وجود آمده و اكنون به ‌عنوان یكی از پایگاههای فكری جهان مورد توجه و استفاده محققان، دانش ‌پژوهان و نسخه‌ شناسان قرار دارد.

7489/660/686
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ