۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۹:۴۲
کد خبر: 81386455
T T
۰ نفر

25 آبان روز حماسي اصفهان

۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۹:۴۲
کد خبر: 81386455
25 آبان روز حماسي اصفهان

اصفهان – ايرنا – اصفهان؛ به گواه تاريخ معناي ولايتمداري، مقاومت، ايستادگي، شرف، جهاد، محبت، علم، فرهنگ، هنر، معماري، سازندگي، اقتصاد و سياست را همراه دارد و 25 آبان روز تجلي ستاره اصفهان بر تارك تاريخ حماسه يك ملت است.

به گزارش ايرنا، پيشتازي اصفهان در دفاع از اسلام و حريم اهل بيت (ع) را بايد در 1400 سال گذشته جستجو كرد، در اين دفتر درخشان صفحاتي وجود دارد كه از درخشش ويژه اي برخوردار است.

در اين ميان 25 آبان روزي است كه درخشندگي ويژه آن در تاريخ بي نظير است به گونه اي كه امام خميني (ره) در فرازي از سخنراني سوم آذر ماه سال 61 است، در باره اين روز و حماسه مردم اصفهان فرمودند: 'در كجاي دنيا جايي را مثل اصفهان پيدا مي كنيد كه چند روز پيش 370 شهيدش را تشييع كردند. همين ملت شهيد داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه مي دهند.'

همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از مردم اصفهان در سالروز حماسه 25 آبان در سخنانشان، حماسه ايثار مردم اصفهان را در 25 آبان سال 1361، مصداق ديگري از سرافرازي در امتحانات الهي برشمردند و افزودند: 'در آن روز عظيم، مردم اصفهان همزمان با تشييع 370 شهيد، هزاران نفر ديگر از جوانان رشيد خود را راهي جبهه‌ها كردند و نماد برجسته‌اي از ايثار و سرافرازي آفريدند.'

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور مردم مؤمن، انقلابي و با فرهنگ اصفهان را در قضاياي مختلف 'قبل از انقلاب، دوران انقلاب، جنگ تحميلي و عرصه‌هاي مختلف رشد و پيشرفت كشور '، تجلي روح ايمان و ايثار و جهاد مردم اين استان دانستند و خاطر نشان كردند: 'تأمل و تفكر در اين افتخارات، باعث درك هويت و استعداد دروني مردم اصفهان مي‌شود و راه استمرار پيشرفت و پيشتازي و عزت اين مردم را آشكار، مي‌سازد.'

اما نگاهي به آنچه در عمليات محرم و 25 آبان سال 1361 رقم خورده گوياي عظمت و بزرگي اصفهان و مردم اين شهر است.

فرمانده وقت لشكر 14 امام حسين(ع) در عمليات محرم در اين خصوص اظهار داشت: حدود يك ماه قبل از شروع عمليات با دستور آقاي محسن رضايي فرمانده كل سپاه و همكاري شهيدان حسين خرازي، حسن باقري و احمدكاظمي منطقه را از جهت امكانات محلي، روش‌هاي آفندي، پدافندي و استعدادهاي دشمن بررسي كرديم و شب عمليات در سپاه دهلران با جمع‌بندي اين عوامل به اين نتيجه رسيديم كه رزمندگان سپاه و ارتش مي‌توانند عمليات را انجام دهند كه در اينجا «امير بيرانوند» از ارتش جمهوري اسلامي كمك زيادي كرد و انسجام قبل، حين و بعد از عمليات بين ارتش و سپاه وجود داشت.

سردار « محمدرضا ابوشهاب» تنها نقطه ضعف عمليات محرم را عدم اطلاعات دقيق از وضعيت جوي و همچنين طغيان رودخانه «دويرج » بيان كرد.

وي از دستاوردهاي بزرگ عمليات محرم را باز پسگيري 35 چاه نفت از نيروهاي بعثي عراق برشمرد و افزود:‌ در اين عمليات لشكر 14 امام حسين(ع)‌ 700 كيلومتر مربع از زمين‌هاي كشورمان را كه به اشغال نيروهاي عراق درآمده بود آزاد كرد و به داخل خاك عراق نفوذ كرديم.

« ابو شهاب » گفت: در عمليات محرم 2 هزار و 300 نفر اسير و غنيمت زياد از آنها گرفتيم به عبارتي لشكر امام حسين(ع)، با غنايم جنگي دشمن تجهيز شد و شكل گرفت.

مسئول وقت لجستيك لشكر14 امام حسين‌(ع)‌ نيز در بيان شرايط منطقه عملياتي اظهار كرد: همه محاسبات از جمله شناسايي منطقه و پشتيباني نيروها انجام شد و چهار يگان به فرماندهي شهيد حسين خرازي با كمك شهيد رداني‌پور و دو نفر ديگر در اين عمليات شركت داشتند كه اين يگان‌ها از لشكر علي‌بن‌ابيطالب، نجف اشرف، امام حسين(ع)، كربلا و همچنين تيپ 44 قمربني‌هاشم بودند.

سردار اصغر صبوري گفت: البته علي‌رغم شناسايي و بررسي‌هاي انجام شده براي عبور از رودخانه دويرج، به جهت بارش شديد باران در شب عمليات و بالا آمدن آب تا سه متر، 600 نفر از نيروهاي لشكر امام حسين(ع) در اين عمليات به شهادت رسيدند و ما بيشترين تلفات را در عمليات محرم داشتيم و علت آن هم همين طغيان رودخانه در شب عمليات بود.

مسئول محور شناسايي لشكر14 امام حسين‌(ع)‌ افزود: ما در عمليات محرم گردانهاي زيادي را سازماندهي كرديم و فرماندهي اين گردان‌ها برعهده شهيدان صادقي، سليمي، حقوقي، امين‌الرعيا، كريمي، ملاقلي و 5 فرمانده شهيد معاون گردان همچون شهيدان جواد كمالي، مهدي‌ شاهي، محمد خدام، احمد صداقت و محمود كريمي بود.

سردار سيد احمد موسوي اظهار كرد: در عمليات محرم 15 گردان حضور داشتند كه در كنار هر سه گروهان از نيروهاي بسيج و سپاه يك گروهان از گروههاي ارتش قرار داشت.

وي ادامه داد: از شهداي مسئول اين عمليات مي‌توان به شهيد مهدي نصر، مسئول محور عمليات، شهيد حشمتي‌فر فرمانده گردان خمپاره‌انداز عمليات و 10 طلبه و روحاني اشاره كرد.

سردار موسوي افزود: 25 آبان در اصفهان به نام روز حماسه و ايثار نامگذاري شده است به اين دليل كه در فاصله 11‌ آبان همزمان با شروع عمليات محرم تا 25 ‌آبان، تشييع نخستين گروه از شهداي اصفهان صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: از افتخارات اصفهان اين است كه در يك 24 ساعت 370 شهيد در اصفهان تشييع شده است وحضرت امام (ره)‌ در اين زمينه فرمودند كه 'كجاي دنيا مثل اصفهان را مي‌توانيد پيدا كنيد كه در يك روز 370 شهيد را تشييع كرده باشند'.

جانشين سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان نيز در گفت و گو با ايرنا، با اشاره به حماسه مردم اصفهان در 25 آبان سال 1361 افزود: مردم اصفهان در اين روز به طور همزمان 370 شهيد گلگون كفن عمليات محرم را تشييع و بعد از ظهر همان روز بزرگترين كاروان كمك‌هاي مردمي را براي جبهه‌هاي حق عليه باطل ارسال كردند.

سردار مجتبي فدا ادامه داد: اين روز، روز درخشش مردم اصفهان است كه با تشييع پيكر 370شهيد برگ زرين ديگري در قاموس پر افتخار ايران اسلامي رقم زدند.

وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران نشات گرفته از قيام عاشوراي حسيني است، تصريح كرد: امروز انقلاب اسلامي ايران با قدرت بيشتري نسبت به گذشته در جهان در حال فتح قله‌هاي افتخار و سر بلندي است.

جانشين سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به نقش اصفهان در قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: حماسه 5 رمضان در قبل از پيروزي انقلاب و حماسه 25 آبان در دفاع مقدس و حماسه 8دي 88 در دفاع از ولايت برگهاي زرين تاريخ اين مردم است.

سردار فدا در تشريح نقش اصفهان در سالهاي دفاع مقدس گفت: اصفهان اولين استاني بود كه در سالهاي دفاع مقدس دو لشكر به خود اختصاص داد و در راه دفاع از كيان اسلامي 23 هزار شهيد تقديم كرد.

وي تقديم پنج هزار و 486دانش آموز، 543 طلبه و روحاني، 214 معلم و فرهنگي، 491دانشجو، 165مهندس، يك هزار و 86 ورزشكار، 25 پزشك، 188 شاعر و هنرمند، 20خبرنگار و رسانه اي، 117 شهيده زن و 900 كارمند شهيد را گوشه اي از حماسه مردم اصفهان در دفاع مقدس برشمرد.

وي اظهار كرد: يك ششم شهداي روحاني كشور و همچنين يك ششم شهداي دانش آموز كشور متعلق به اصفهان است.

فدا گفت: از بين 24 هزار شهيد استان اصفهان 18هزار و 774نفر داراي اسامي ائمه (ع) و چهار هزار و 226 نفر آنها داراي اسامي ديني و الهي هستند.

وي خاطر نشان كرد: اصفهان داراي يك هزار و 85 خانواده دو شهيدي، 59 خانواده سه شهيدي، 7خانواده چهار شهيدي، سه خانواده پنج شهيدي و سه خانواده شش شهيدي است.

وي اضافه كرد: 56 شهيد اصفهان خود پدر شهيد بوده اند.

همچنين معاون فرهنگي و پرورشي اداره كل آموزش و پرورش اصفهان نيز با اشاره به نقش دانش آموزان در دفاع مقدس گفت: دبيرستان شهداي هاتف، پرافتخارترين واحد آموزشي استان در دهه 60 به ويژه در حماسه 25 آبان سال 61 است.

جواد پورحسيني افزود: در عمليات محرم سال 61، تنها از اين دبيرستان 15 دانش آموز به شهادت رسيدند و در 25 آبان در كنار 370 شهيد استان تشييع و خاكسپاري شدند.

به گزارش ايرنا، از ميان 1250 شهيد عمليات محرم حدود 750 نفر مربوط به شهر اصفهان بودند كه 370 تن از شهداي اين عمليات روز 25 آبان بر روي دستان امت شهيد پرور اصفهان تشييع و در گلستان شهدا به خاك سپرده شدند و به همين مناسب روز 25 آبان به نام روز حماسه و ايثار شهر اصفهان نامگذاري شد و همه ساله مردم غيور اصفهان اين روز به ياد ماندني را گرامي مي دارند.

اين تشييع با شكوه نه تنها خلل و سستي در اراده پولادين مردم شهيد پرور اصفهان ايجاد نكرد بلكه با عزمي جزم تر در دفاع از اسلام و دين و مملكت خود ظاهر شدند و شب همان روز صف طولاني كاميونهاي حامل هداياي مردم به جبهه ها اعزام شد.

عمليات محرم با رمز يا زينب (س) و هدف آزاد سازي جبال مرزي حمرين در جنوب دهلران از دهم آبان 61 طي سه مرحله در مناطق شرهاني، زبيدان و بيات، جنوب شرقي دهلران در غرب عين خوش انجام شد.

آزاد سازي سلسله جبال حمرين ، قله هاي 390 ، 398 ، 400 ، 290 و 298، تامين امنيت شهرهاي موسيان، دهلران، پادگان عين خوش، دشت اژيه و دهكده هاي اطراف، تامين قسمتي از مرز به طول 50 كيلومتر، خارج شدن جاده عين خوش - دهلران به طول 100 كيلومتر از زير ديد و تير دشمن، به خطر انداختن جاده ارتباطي طيب، غربي و جاده بغداد – عماره، آزادسازي منابع نفتي موسيان و حوضچه هاي نفتي زبيدات، تلمبه خانه و 70 حلقه چاه نفتي از نتايج اين عمليات بوده است.

لشكر 14 امام حسين (ع)، لشكر 8 نجف اشرف، تيپ 44 قمر بني هاشم (ع)، گروه توپخانه اي 15 خرداد، جهادسازندگي استان اصفهان، پايگاه هشتم شكاري ارتش و تعدادي از يگان هاي توپخانه ارتش از جمله يگان هاي استان اصفهان در اين عمليات بوده اند.

در اين عمليات يگان هاي سپاه پاسداران شامل لشكر 14 امام حسين (ع) 8 نجف اشرف و 17 علي بن ابيطالب (ع) از رودخانه فصلي دويرج و چيخواب و موانعي همچون ميدان مين، بشكه هاي ناپالم با سيم هاي خاردار فرشي و كانال هاي مين گذاري شده عبور كرده و خطوط دشمن را شكستند.

در عمليات محرم حدود 260 تانك و نفربر دشمن براي اولين بار در طول دفاع مقدس توسط گردان هاي موتور سوار سپاه معروف به شكارچيان تانك زده و تعداد 230 دستگاه خودرو منهدم شد و حدود 160 تانك 57 T ليزري كه عراق تازه از اتريش خريداري كرده بود و بنام گردان هاي تانك صدام نامگذاري كرده بودند سالم به دست توانمند رزمندگان اسلام افتاد.

رزمندگان اسلام توانستند در اين عمليات تعداد زيادي از تيپ هاي پياده زرهي ارتش عراق شامل تيپ 24 مكانيزه گردان هاي مخصوص و پنج گردان كماندويي ، گردان الحرير و گردان هاي تانك صدام بودند را كاملا منهدم كردند و بيش از هفت هزار نفر از دشمنان بعثي به هلاكت رسيدند.

گ/7134/ 607

سرخط اخبار استان‌ها