۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۵:۰۸
کد خبر: 81385609
T T
۰ نفر
رسانه چین: موضوع هسته ای ایران مهمترین رویداد نشست اپك بود

پكن -ایرنا - شبكه خبری حزب كمونیست چین روز جمعه با انتشار گزارشی، بررسی موضوع هسته ای ایران میان رهبران چین و آمریكا را مهمترین رویداد نشست اخیر اپك دانست.

بیست و دومین دوره اجلاس كشورهای آسیا و اقیانوس آرام موسوم به 'اپك' سه شنبه شب گذشته كه سران 21 كشور عضو این مجمع اقتصادی در آن حضور داشتند، به كار خود پایان داد.

رسانه حزب كمونیست چین در گزارش خود اعلام كرد: در نشست اخیر اپك مباحث مختلفی مطرح و توافقنامه های مهمی نیز به تصویب رسید، اما بررسی موضوع ایران میان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «باراك اوباما» رئیس جمهور آمریكا، مهترین رویداد و واقعه این نشست محسوب می شود.

به نوشته این نشریه، در شرایط كنونی، حل موضوع هسته ای ایران برای همه كشورها مهم است و چین نیز تمامی تلاش خود را به عنوان كشوری پیشرو كه بتواند در این بین نقش سازنده‌ای داشته باشد، به كار می‌گیرد.

دیدار و مذاكره روسای جمهوری آمریكا و چین در حاشیه برگزاری اجلاس سران اپك علاوه بر شبكه خبری حزب كمونیست در سایر رسانه های چینی نیز این روزها با بازتاب های مختلفی مواجه شده و همه آنها متفق‌القولند كه این دیدار در بهتر شدن روند گفت وگوها تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

این شبكه خبری نوشت: رهبر حزب كمونیست چین و رئیس جمهور آمریكا در جریان دیداری كه اخیرا در پكن داشتند ضمن بررسی ابعاد مختلف مسائل بین المللی درباره آخرین تحولات پرونده هسته ای ایران به تبادل نظر پرداختند.

رسانه یاد شده ادامه داد:بررسی موضوع ایران و دیگر مسائل مطرح شده میان « شی جین پینگ» و «اوباما» به قدری برای آنان مهم بود كه مذاكرات سه ساعت آنان به پنج ساعت به درازا كشید.

این رسانه ادامه داد: بعد از موضوع هسته ای ایران، بررسی بحران سوریه، كره شمالی و موضوع تروریسم در خاورمیانه، مهترین مباحث دیگر مطرح شده میان رهبران دو كشور بود.

بیست و دومین دوره اجلاس كشورهای آسیا و اقیانوس آرام موسوم به 'اپك' كه از ششم نوامبر (14 آبان) با نشست كارشناسان و دو روز بعد با نشست وزیران امور خارجه كشورهای عضو فعالیت خود را در پكن آغاز كرده بود، بیستم آبان ماه (سه شنبه شب هفته جاری) با صدور بیانیه ای به طور رسمی به فعالیت شش روزه خود پایان داد.

موافقت تمامی اعضا با ایجاد منطقه تجارت آزاد آسیا - اقیانوس آرام مهمترین دستاورد این نشست بود كه بر مشاركت فعال همه كشورهای عضو در این طرح تاكید شده است.

آساق ** 1597 ** 1917

سرخط اخبار جهان