۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۹:۵۳
کد خبر: 81384687
T T
۰ نفر
پايگاه خبري  روسيااليوم:مصر سامانه موشكي اس 300 از روسيه دريافت كرد

تهران-ايرنا- پايگاه خبري 'روسيا اليوم' نوشت : مصر سال جاري سامانه موشكي دفاع هوايي ' اس -300 ' از روسيه خريداري و دريافت كرده است.

براساس گزارش اين رسانه،'وياچيسلاف دزيركالين' مديركل شركت همكاريهاي نظامي و فناوري روسيه با تاييد اين خبر گفت: ونزوئلا نخستين كشوري بود كه اين سامانه موشكي را دريافت كرد و پس از آن مصر اين سامانه موشكي را خريداري و دريافت كرد.

وي بدون اشاره به زمان دقيق تحويل اين سامانه دفاع موشكي، خاطرنشان كرد كه كارشناسان اين كشورها، كارايي سلاح مورد اشاره را عالي ارزيابي كرده اند.

هنوز مقامهاي بلندپايه سياسي روسي يا مصري، تحويل گرفتن اين سامانه موشكي از سوي مصر را تاييد نكردند.

خبرگزاري 'اينترفاكس 'روسيه در شهريور 93 اعلام كرد مصر با روسيه براي خريد سلاحهايي به ارزش سه ميليارد و 500 ميليون دلار به توفق رسيده است اما منابع رسمي مصري اين خبر را تاييد يا تكذيب نكردند.

مصر و روسيه از زمان بركناري 'محمد مرسي' رييس جمهوري اخواني مصر، بسيار به هم نزديك شده اند و ماه بهمن 92 'عبدالفتاح السيسي' رييس جمهوري كنوني مصر كه آن زمان وزير دفاع بود، همراه با 'نبيل فهمي' وزير امور خارجه مصر از مسكو ديدار كرد و پيش از اين ديدار نيز 'سرگئي شويگو' وزير دفاع روسيه و 'سرگئي لاوروف' وزير خارجه اين كشور در آبان سال گذشته از قاهره ديدار كرده بودند.

اس-300 پي.‌ام.‌او يكي از مرگبارترين موشكهاي زمين به هواي قابل استفاده در تمامي ارتفاع‌ها به شمار مي‌رود كه توانايي رهگيري همزمان 100 هدف و درگيري با 12 هدف را دارد.

زمان آماده‌سازي آن حدود پنج دقيقه‌است و موشكهاي آن از نوع انبارشونده‌است كه مانند مهمات معمولي نياز به هيچگونه نگهداري در مدت عمر مفيد خود ندارند. اس-300 شباهت زيادي با سامانه پدافندي آمريكايي ام‌.آي.‌ام-104 پاتريوت دارد.

موشك سطح به هواي اس300 در سال 1979 براي دفاع از ساختمانهاي حساس و مهم شوروي ساخته شد. اين سامانه پدافندي سپس با تكميل و توسعه بيشتر براي دفاع در برابر موشكهاي بالستيك در نظر گرفته شد.

خاورم **2041**1577

سرخط اخبار جهان