۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۷:۲۴
کد خبر: 81384563
T T
۰ نفر

دارویی كه سیستم ایمنی سالمندان را جوان می كند

۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۷:۲۴
کد خبر: 81384563
دارویی كه سیستم ایمنی سالمندان را جوان می كند

تهران - ایرنا - محققان انگلیسی دارویی ابداع كرده اند كه می تواند سیستم ایمنی یك بیمار 90 ساله را به اندازه سیستم ایمنی فردی كه در دهه 20 سالگی بسر می برد، جوان كند.

به گزارش ایرنا از هلث، محققان دانشگاه «آكسفورد» انگلیس می گویند:این دارو كه «اسپرمیدین» (spermidine) نامیده می شود، توانایی سیستم ایمنی افراد مسن را برای مبارزه با آنفلوانزا و سایر ویروس ها به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

درصورتی كه این دارو در آزمایش های بالینی عملكرد خوبی داشته باشد می تواند به مقدار زیادی مشكل بهداشت عمومی را برطرف سازد.

آنفلوانزا هر ساله پنج هزار نفر را در انگلیس به كام مرگ می كشاند كه بیشتر آنها را افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی تشكیل می دهد.

بخشی از این مشكل به این دلیل است كه افراد مسن به خوبی جوان ها نسبت به واكسن، واكنش نشان نمی دهند.

این دارو كه به تازگی ابداع شده است این پتانسیل را دارد كه قدرت واكسن های آنفلوانزا را افزایش و خطر ابتلای افراد مسن را به ویروس های شایع به اندازه زیادی كاهش دهد.

محققان در آزمایش این دارو بر روی موش ها متوجه تاثیر چشمگیر آن در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موش ها شدند و اكنون این دارو را به عنوان یك درمان بالقوه برای انسان ها به ثبت رسانده اند.

این دارو را می توان با واكسن های موجود تركیب كرد یا جداگانه به صورت تزریق یا قرص استفاده كرد.

این تحقیق كه در مجله eLife منتشر شده است نشان داد كه این دارو با ذخیره شدن در حافظه داخلی سیستم ایمنی، آن را قادر می سازد كه واكنش قدرتمندتری نسبت به واكسن ها نشان دهد.

آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان داد كه این دارو می تواند واكنش های سیستم ایمنی بدن موش ها را در برابر ویروس آنفلوانزا و سیتومگالوویروس كه یك عفونت شایع است و موجب بروز مشكلات بینایی و ذات الریه می شود، افزایش دهد.

محققان تصور می كنند كه این دارو می تواند در آینده با طیف وسیعتری از ویروس ها مبارزه كند.

علمی(6)**2038**1440
۰ نفر