۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۹:۳۹
کد خبر: 81380292
T T
۰ نفر
امير كويت در حل اختلافات قطر و امارات ناكام ماند

تهران - ايرنا - يك منبع ديپلمات كويتي در گفت و گو با روزنامه 'القدس العربي' تاكيد كرد: ميانجيگري 'شيخ صباح احمد الصباح' امير كويت ميان امارات و قطر نتوانست به اختلاف ميان اين دو كشور پايان دهد، هر چند شدت تنش ميان آنها كاهش يافته است.

اين منبع كه القدس العربي به نام وي اشاره نكرده، گفت: سفر امير كويت به ابوظبي و پس از آن دوحه به همراهي 'عبداللطيف بن راشد الزياني' دبير كل شوراي همكاري خليج فارس در چارچوب تلاشهاي دولت كويت براي يافتن راه حلي براي اختلاف ميان امارات و قطر انجام گرفت .

وي افزود: پس از سفر شيخ صباح معلوم شد كه امارات در مقايسه با قطر سخت گيري بيشتري از خود نشان مي دهد و تمايلي به دستيابي به راه حلي جهت پايان دادن به اختلافات ميان دو كشور ندارد.

وي ادامه داد: ابوظبي موضوع حمايت قطر از گروه 'اخوان المسلمين' و نقش اين كشور در ليبي را مطرح مي كند، در حاليكه قطري ها موضوع سه تبعه اين كشور كه در امارات بازداشت شده اند را مطرح مي كنند كه بر اساس گزارش سازمان عفو بين الملل و سازمان بين المللي حقوق بشر، در زمان بازداشت در اين كشور، شكنجه شده اند.

وي خاطرنشان كرد: سفر ديروز (يكشنبه) شيخ صباح خالد الصباح وزير خارجه كويت به عربستان و ديدار وي با 'سعود الفيصل' وزير خارجه اين كشور به منظور قرار دادن رياض در جريان سفر امير كويت به دوحه و ابوظبي انجام گرفته است .

اين ديپلمات كويتي تاكيد كرد: عربستان خواهان پايان دادن به اختلافات ميان قطر و امارات است، به ويژه آنكه كشورهاي خليج فارس در جريان خطرات پيرامون خود در منطقه از جمله تحولات عراق و يمن قرار دارند و رياض پايان يافتن اين اختلاف را لازم و ضروري مي داند.

روابط قطر با رياض، ابوظبي و منامه در يك سال اخير به دليل اختلافات سياسي در موضوع حمايت از اخوان المسلمين در مصر متشنج شده است.

دولتهاي عربستان ، امارات و بحرين همچنين دولت قطر را متهم كرده اند كه از گروههاي مخالف اين كشورها حمايت مي كند.

كشورهاي قطر ، امارات و عربستان با اختلافات مرزي گسترده اي نيز دست به گريبان هستند و تيره شدن روابط اين كشورها در موضوعات مختلف، ريشه در اختلافات تاريخي آنها دارد.

خاورم ** 1487 **1651

سرخط اخبار جهان