۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۱۴
کد خبر: 81376852
T T
۰ نفر
طیب نیا: كاهش نرخ تورم، توفیق چشمگیر دولت تدبیر و امید است

تهران-ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:كاهش نرخ تورم طی یكسال گذشته كه با انضباط مالی دولت یازدهم تحقق یافت، توفیق چشمگیری دولت تدبیر و امید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی طیب نیازدر خطبه های پیش از نمازجمعه تهران افزود: با به حركت درآمدن بنگاههای بزرگ،زمینه رونق اقتصادی در همه بخش های دیگر فراهم خواهد شد.

وی اظهار داشت: نرخ تورم در سال گذشته بیش از 40درصد و تورم نقطه به نقطه بیش از 45درصد بود كه هم اكنون نرخ تورم به 19.4 و نقطه به نقطه به كمتر از 15درصد رسیده است.

وی تصریح كرد: كاهش نرخ تورم به معنای كاهش قیمت ها نیست بلكه از سرعت افزایش قیمت ها كاسته شده كه این مهم تاثیر خود را بر هزینه های زندگی مردم می گذارد .

به گفته طیب نیا،همه این توفیقات در حالی رخ داده است كه نه تنها از تحریم ها كاسته نشده بلكه در مواردی بر میزان تحریم ها هم افزوده شده است.

وی با اشاره به رشد سرمایه گذاری از زمستان سال گذشته گفت: سرمایه گذاری در كشور 3.8درصد افزایش یافته و در بهار امسال نیز با افزایش 5.7درصدی سرمایه گذاری در كشور مواجه بودیم.

وی تاكید كرد: تاثیر مثبت سرمایه گذاری با وقفه در اقتصاد مشاهده می شود و همه این دستاوردها با پشتوانه مردمی تحقق یافته است.

طیب نیا معتقد است: پیروی مردم از روش امام حسین (ع)، مردم را در رسیدن به چنین توفیقاتی یاری كرده است.

به گفته وزیر اقتصاد، ملتی كه دارای فرهنگ عاشورایی است نه ذلت می پذیرد و نه هیچگاه ناامید می شود و همواره به فرداهایی بهتر امیدوار است.

طیب نیا اظهار داشت: دولت خدمتگزار دوشادوش مردم تلاش دارد ایرانی بهتر را برای همه شهروندانش بسازد به گونه ای كه سرآمد دیگر كشورها و الگویی برای همه كشورها باشد.

وی تاكید كرد: دولت تدبیر و امید در صدد ایجاد ثبات و آرامش است كه از این مهم رفاه مردم نیز حاصل می شود.

طیب نیاز اظهار داشت: دولت یازدهم با پیام صلح و مودت كه پیام امامان معصوم است با جهان در حال گفت و گو و تعامل می باشد و تلاش می كند كه با گفت و گو حقوق ملت ایران را استیفا كند.

وی بیان داشت: تعامل بدون استقامت و استقامت بدون تعامل راه به جایی نخواهد برد و تعاملی عزتمندانه است كه ما را به افق های روشن رهنمون سازد .

طیب نیا افزود: در زمینه فلسفه عاشورا، درس‌های كه از این قیام می‌توان آموخت سخنان بسیار گفته شده كه یك از درس‌های این حماسه مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و زیاده خواهی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امام حسین(ع) مرگ را بر زندگی تحت سیطره ظالمان ترجیح می‌هد و پیروان خود این شیوه را می‌آموزد و ابا عبدالله(ع) بنایش بر پرهیزكاری و درستكاری بود.

طیب‌ نیا ادامه داد: امام حسین(ع) وارث انبیاء و دعوت كننده به توحید و ایمان و پرهیزكاری است، اما آن گاه كه ظالمان گوش به ندای حق نمی‌دهد و بنای تسلیم در برابر حق را ندارند و آنگه كه ظالمان بر زیاده‌خواهی‌های خود اصرار می‌ورزند، راهی جز مقاومت در برابر آنها باقی نمی‌ماند.

وی افزود: مردم ایران به تاسی از سید و سالار شهیدان چه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و چه در سال‌های پس از آن، دلاورانه در برابر كینه ‌توزی‌های دشمنان این مرز و بوم و مستكبران داخلی و خارجی ایستادگی كردند.

طیب‌نیا گفت: شما مردم اجازه ندادید كه انقلابی كه ثمره خون هزاران شهید حسینی بود، آسیب ببیند و به استقلال كشور كه نتیجه این انقلاب بود خدشه‌ای وارد شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نمونه آشكار غلبه فرهنگ حسینی بر حركت قهرمانانه شما مردم ایران در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی قابل مشاهده است.

طیب‌نیا ادامه داد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنایش در تعامل با جهان و كمك به ثبات و آرامش در منطقه بود، اما قدرت‌های خارجی از همان ابتدا به مخالفت با انقلاب پرداختند و جنگ و تحریم‌های اقتصادی را بر مردم ما تحمیل كردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی كشور گفت: در سال‌های اخیر نیز مجددا تلاش كردند با تحمیل تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه بر مردم ایران فشار بیاورند و مسوولان كشور را از پیگیری حقوق مسلم ملت ایران منصرف سازند.

وی افزود: تحریم اقتصادی یك ظلم آشكار به مردم و یك عمل غیر انسانی و ضد بشری است و ملتی را از دسترسی به نیازهای خود محروم می‌كند، تحریم اقتصادی عملی نابخشودنی است كه پرونده سیاه عملكرد قدرت‌های جهانی علیه مردم ایران را قطورتر می‌كند.

طیب‌نیا گفت: اما دولت و مردم ایران نشان دادند كه در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی پیروان راستین سرور آزادگان جهان ابا عبدالله الحسین(ع) هستند و شما مردم شریف ثابت كردید كه علاقه مند به حفظ و گسترش روابط با همه ملت‌ها هستید، اما از حقوق خود صرفه‌نظر نخواهید كرد.

وی افزود: شما ثابت كردید آنجا كه سلطه‌جویان حقوق حقه شما را نشانه گرفته‌اند و قصد زیاده‌‌خواهی و زورگویی دارند، همانند امام حسین(ع) در برابر ظلم ایستادگی می‌كنید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: شما به مستكبران نشان دادید كه قادرید مكر آنها را به خودشان بازگردانید و قادرید كه از آسودگی چند روزه بگذرید، ولی در مقالم ظلم ظالمان كرنش نكنید و خداوند هم بر وعده خود استوار و پشتیبان شما در این نبرد تمام عیار اقتصادی بود.

طیب ‌نیا تصریح كرد: امروز می‌خواهم به عنوان یك معلم دانشگاه در رشته اقتصاد و به عنوان عضوی از مجموعه خدمتگزاران شما در دولت تدبیر و امید و وزارت امور اقتصاد و دارایی بشارت دهم كه شما پیروز این نبرد نابرابر بوده‌اید.

وی افزود: ناتوانی قدرت‌های جهانی در به كرسی نشاندن خواسته‌های باطلشان آنها را وادار كرد تا بر سر میز مذاكره با ایران بنشینند و تداوم ایستادگی شما آنها را وادار خواهد كرد تا به حقوق حقه ملت ایران تن در دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی كشور گفت: از اواخر سال 1390 تا امروز بخش عمده‌ای از تحریم ‌های اقتصادی بر دو محور متمركز بوده است، محور اول اینكه صادرات نفت ایران را محدود كنند و محور دوم اینكه با محدود كردن مبادلات ارزی و بانكی دسترسی به منابع ارزی ایران را محدود كنند و امكان خرید كالا‌ها و خدمات از خارج را از ما بگیرند.

طیب‌نیا افزود: اگر آنها در محور دوم موفق می‌شوند، حتی در صورت صادرات نفت ما نمی‌توانستیم نیازهای خود را از خارج وارد كنیم، بنابراین مصرف كشور و تولید ایران با وقفه و تعطیلی مواجه می‌شد، اما خوشبختانه و با لطف‌الهی آنها موفق نشدند.

وی گفت: دشمنان تحریم‌ها را در شرایطی به ما تحمیل كردند كه در اوج وابستگی به نفت و اوج وابستگی به كالا‌ها و خدمات از خارج بودیم و برخلاف آن چیزی كه آموزه‌های اقتصاد مقاومتی به ما می‌آموزد طی سال‌های گذشته در نتیجه سیاست‌های اقتصادی وابستگی ما به نفت و خارج افزایش یافته بود. در چنین شرایطی بود كه تحریم‌ها بر ما تحمیل شد با این هدف كه مصرف و تولید ایران را با وقفه و تعطیلی مواجه سازند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اما خوشبختانه مردم ایران در كنار دولتمردانشان ایستادند و تحریم‌ها را خنثی كردند مردم ایران در حماسه سیاسی پرشكوه سال 92 با حضور چشمگیر در انتخابات زمینه ساز پیروزی بر ترفندهای دشمنان این كشور شدید.

طیب‌نیا تصریح كرد: تحریم‌ها خسارت‌بار و محدود كننده هستند اما با هوشیاری و پایمردی شما ملت ایران با وجود این محدودیت‌ها اكنون ایران با ثبات‌ترین و امن‌ترین كشور منطقه است.

وی افزود: تحریم‌های اقتصادی یك نبرد تمام عیار بود با این تفاوت كه صحنه‌های نبرد پنهان و رزمندگان آن نام‌آور نیستند. مدیران و كاركنان سیاسی كشور در كنار گروه بسیاری از فعالان اقتصادی رزم‌آوران این صحنه نبرد بودند و انصافات تاكنون دلاورانه جنگیدند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی كشور با بیان اینكه یك سال پیش ما در شرایط سختی سعی كردیم با عقل، تدبیر و امید به آینده روشن برنامه‌های منسجمی برای مدیریت اقتصاد كشور تهیه و اجرا كنیم، گفت: این برنامه‌ها دو محور اصلی داشت كه یكی ثبات آفرینی و آرامش بخشی و كنترل تورم، كنترل التهابات و هیجانات در بازارهای مختلف كالا، ارز، طلا و غیره بود.

طیب‌نیا افزود: محور دوم خروج از ركود و ایجاد رونق تولید بود و در شرایطی بود كه مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند كه هدف اصلی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد اقتصادی بالا، پایدار، مستمر، درون‌زا، برون‌نگر و انعطاف‌پذیر است.

وی تصریح كرد: بدون رشد اقتصادی بالا و بدون افزایش توان تولید كشور امكان دستیابی به استقلال اقتصادی و سیاسی وجود ندارد، بدون رشد اقتصادی و تولید بالا نمی‌توان رفاه را برای عامه ملت شریف ایران تأمین كرد، بدون رشد اقتصادی نمی‌توان با فقر و نابرابری جنگید و بدون رشد اقتصادی نمی‌توان موقعیت ایران را در عرصه بین‌المللی بهبود بخشید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینكه هدف اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد اقتصادی بالا است، گفت: این رشد باید پایدار و مستمر باشد اما متاسفانه در گذشته رشد اقتصادی ایران نه تنها پایین بوده بلكه با نوسانات بسیار همراه بوده و شدیدا آسیب‌پذیر نسبت به نوسانات بین‌المللی بوده است.

طیب‌نیا افزود: رشد باید درون‌زا و پایدار و از درون ملت ایران و از توانایی و استعدادهای موجود در كشور ما بجوشد و باید از همه امكانات داخلی برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا استفاده كنیم، این رشد گرچه درون‌زاست اما برون نگر است یعنی از ظرفیت‌های موجود در اقتصاد بین‌الملل استفاده كامل را خواهیم كرد.

وی گفت: بدنبال تعامل گسترده با جهان هستیم و در عین حال باید آسیب‌پذیری خود را در برابر مخاطرات خارجی كاهش دهیم و این امر مهم به دست نمی‌آید مگر اینكه اقتصادمان و بودجه دولت و تراز تجارت خارجی را از وابستگی به نفت كاهش دهیم و این حاصل ثروت آفرینی غیر دولتی و غیرنفتی است. ثروت آفرینی غیر نفتی و مردم‌مدار جز با مشاركت همه جانبه تمامی اقشار مردم حاصل نخواهد شد.

طیب‌نیا افزود: علاوه بر این بایستی وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی را قطع كنیم و این موارد قواعد، عصاره و چكیده سند مهم و راهبردی است كه مقام معظم رهبری در اواخر سال گذشته تحت عنوان سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی به كارگزاران نظام ابلاغ فرمود.

وی ادامه داد: دولت یازدهم مصمم به اجرای كامل این سیاست‌هاست و رییس جمهور و دولت خود را متعهد به اجرای كامل این برنامه‌ها می‌داند چرا كه باید كشور را در مقابل مخاطراتی همچون تحریم‌های اقتصادی مقاوم كنیم.

وزیر اقتصاد افزود: خدمتگزاران شما مردم در وزارت امور اقتصادی و دارایی هم افزایش توان ثروت‌آفرینی كشور و تامین مالی پایدار دولت و كاهش وابستگی بودجه به نفت را جزء اولویت‌های راهبردی اصلی خود قرار داده‌اند و برای تحقق این اهداف برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

طیب‌نیا گفت: خوشبختانه علاوه بر اینكه تا حد زیادی توانستیم تحریم‌های اقتصادی را بی‌اثر كنیم از یك سال و اندی كه از روی كارآمدن دولت یازدهم می‌گذرد توانستیم از این فراتر رفته و زمینه‌های تسلط بر ركود تورمی را فراهم كنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح كرد: امروز به لطف الهی و با همیاری و كمك شما مردم نشانه‌های بهبود اقتصادی در كشور دیده می‌شود و چشم‌انداز روشنی را از فردای بهتر برای مردم ایران بروز می‌دهد.

طیب‌نیا گفت: این توفقیات تا حدی است كه دشمنان نیز لب به اعتراف گشوده‌اند و بر آینده روشن اقتصاد ایران انگشت تأكید گذاشته‌اند.

وی در ادامه گزارشی از وضعیت رو به بهبود اقتصاد كشور را ارائه داد و تصریح كرد: رشد تولید ناخالص داخلی پس از یك دوره نسبتا طولانی ركود در بهار امسال مثبت شد و به 4.6 درصد در مقایسه با بهار سال گذشته رسید.

طیب‌نیا گفت: معنای آن این است كه اگر در بهار سال 92 در مجموعه كشور كل تولیدات برابر 100 واحد بود در بهار 93 خوشبختانه به 104.6 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این مساله به معنای رونق فعالیت‌های اقتصادی نیست، اما نشانه روشنی برای به حركت درآمدن چرخ‌های تولید و شروع بهبود اقتصادی است.

اقتصام(3) ** 9123 **1553
۰ نفر