۱۱ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81372742
T T
۰ نفر
نشست سه جانبه ظریف، كری و اشتون یكشنبه و دوشنبه آتی/ 20 آبان مذاكرات ایران و 1+5 در مسقط

تهران - ایرنا - عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای اعلام كرد: مذاكرات «محمد جواد ظریف» و «جان كری» وزیران امور خارجه ایران و آمریكا و كاترین اشتون هماهنگ كننده كشورهای عضو 1+5 روزهای یكشنبه و دوشنبه هفته آینده ( 9 و 10نوامبر) در مسقط پایتخت عمان برگزار می شود.

«سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مذاكرات ایران و 1+ 5 نیز در روز سوم مذاكرات سه جانبه یعنی سه شنبه هفته آینده (20آبان ماه- 11 نوامبر) در مسقط برگزار می شود.

وی خاطرنشان كرد: در نشست سه جانبه ظریف كری و اشتون طرفین درباره موضوعات غنی سازی و تحریم ها با یكدیگر بحث و گفت و گو می كنند.

وزارت امور خارجه آمریكا نیز روز جمعه اعلام كرد كه جان كری وزیر امور خارجه این كشور روزهای 9 و 10 نوامبر (18 و 19 آبان) برای بحث درباره مساله هسته ای با همتای ایرانی خود دیدار می كند.

یك مقام نزدیك به تیم مذاكره كننده هسته ای نیز روز گذشته (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این دیدار سه جانبه گفت: ظریف، كری و اشتون در نشست مسقط درباره همه موضوعات به ویژه غنی سازی و تحریم ها با یكدیگر مذاكره می كنند.

این مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا قرار است دور بعدی مذاكرات ایران و گروه 1+5 روز 27 آبان ماه و چند روز قبل از ضرب الاجل تعیین شده (24 نوامبر / 3 آذر ماه) در وین برگزار شود؟ تصریح كرد: نمی توانیم این تاریخ را تایید كنیم زیرا زمان مذاكرات با 1+5 هنوز قطعی نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر این كه آیا ظریف، كری و اشتون تا قبل از دور بعدی مذاكرات ایران با 1+5 دیدار سه جانبه دیگری خواهند داشت؟ اظهارداشت: این امر بستگی به مذاكرات مسقط دارد.

روز گذشته مایكل مان سخنگوی كاترین اشتون نیز اعلام كرد كه كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تاریخ هفتم نوامبر (16 آبان) ابتدا با مدیران سیاسی كشورهای 1+5 در وین دیدار و گفتگو می كند و سپس به عمان می رود تا دیداری سه جانبه را با ظریف وزیر امور خارجه ایران، و جان كری همتای ایرانی وی، برگزار كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیش از این ظریف، كری و اشتون در روزهای 22 تا 24 مهرماه با یكدیگر دیدار سه جانبه داشتند و درباره موضوعات اختلافی یعنی میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو (برداشتن) تحریم ها و مدت زمان توافق مذاكره كردند.

ایران و 1+5 به دلیل اختلاف نظرها در سه موضوع یاد شده نتوانستند در 20 جولای (29 تیر ماه) با یكدیگر به توافق جامع دست یابند و بر این اساس برای 4 ماه دیگر، مدت زمان مذاكرات جامع هسته ای و نیز توافق اولیه ژنو را كه سوم آذر ماه 92 به آن دست یافتند، تمدید كردند.

بر این اساس، ضرب الاجل تعیین شده برای مذاكرات جامع و تمدید توافق ژنو تا 24 نوامبر (3 آذرماه) است كه طرفین تلاش دارند اختلافات خود را برای رسیدن به توافق جامع حل و فصل كنند.

جان كری وزیر امور خارجه آمریكا اخیرا در نشستی موسوم به «مجمع ایده های واشنگتن» در پاسخ به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی كاخ سفید كه احتمال توافق جامع را 50 درصد و یا كمتر از آن بیان كرده بود، گفته است من در حال مذاكرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوش بینی نمی كنم.

سیام.1572**9173**1336
۰ نفر