۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۲۵
کد خبر: 81371906
T T
۰ نفر
پرتال رسيدگي به شكايات تعرفه‌ هاي پزشكي راه اندازي مي ‌شود

تهران - ايرنا - قائم مقام انتظامي سازمان نظام پزشكي، از راه اندازي پرتال رسيدگي به شكايات تعرفه هاي پزشكي خبر داد و گفت: با همكاري و كار كارشناسي سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، 1690 به عنوان پرتال رسيدگي به شكايات تعرفه ها مي شود.

به گزارش ايرنا از سازمان نظام پزشكي،‌ «محسن خليلي» افزود: اين پرتال از 15 آبان ماه آغاز به كار مي ‌كند.

وي خاطرنشان كرد: در فرآيند اجراي نظارت بر تعرفه ها كه هيات وزيران در پيوست مصوبه كتاب جديد ارزش نسبي خدمات، سيستم هاي بهداشتي و درماني را ملزم به رعايت آن كرده، سامانه جامع شكايات به ‌صورت تلفن چهار رقمي 1690 تعريف شده كه افراد مي‌ توانند از طريق آن سامانه و يا از طريق معاونت درمان دانشگاهها يا سازمان نظام پزشكي و يا از طريق خود سازمان هاي بيمه گر پايه نسبت به نوع دريافت تعرفه پزشك و يا مركز درماني شكايت خود را مطرح كنند.



** تخلف تكرار شود، درجه اعتبار سنجي بيمارستان ها پايين مي ‌آيد

وي با اشاره به تشكيل كميته هاي استاني افزود: چنانچه اين كميته درمورد تخلف تعرفه به نتيجه برسد، بر حسب صلاحديد، مورد و يا موارد تخلف را به دادسراي انتظامي نظام پزشكي يا شوراي حل اختلاف و يا به كميسيون ماده11 تعزيرات حكومتي معرفي مي‌ كند.

خليلي ادامه داد: اگر ميزان تخلف مركز درماني و تكرر آن زياد باشد، مي ‌توان به كميته كشوري نظارت ارجاع داده و كميته كشوري اين صلاحيت را دارد كه حتي درجه اعتبارسنجي بيمارستان را پايين بياورد.

وي اعضاي اين كميته را متشكل از رييس و معاون درمان دانشگاه، رييس نظام پزشكي مركز استان، دادستان انتظامي سازمان نظام پزشكي و نماينده سازمان بيمه گر اعلام كرد و گفت: نماينده انجمن علمي مربوطه و يا نماينده بيمارستان خصوصي هم بدون حق راي در اين كميته حضور دارند.

قائم مقام انتظامي سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه تعرفه كتاب ارزش هاي نسبي خدمات از مهر ماه ابلاغ و مورد استقبال اكثريت انجمن هاي علمي و تخصصي و بيمارستان هاي خصوصي قرار گرفته است، تصريح كرد: بيمه هاي تكميلي درخصوص تعهد پرداخت مشكل داشتند كه قرارداد قبل از ابلاغ اين بسته بود و توافق شد تا خرداد سال آينده كه قرارداد ادامه دارد، تعرفه اي كمتر از تعرفه جديد از بيماران بيمه تكميلي گرفته شود.



** تعرفه جراحي و داخلي متناسب با تورم رشد نداشته است

به گفته خليلي مشكل اصلي در عدم توازن تعرفه ها بحث بيماران بستري است كه در اين بيماران تعرفه ‌هاي درماني اعم از گروه جراحي و داخلي متناسب با افزايش تورم در طول سه دهه رشد نداشته است.

وي با اشاره به اينكه سازمان نظام پزشكي در راستاي انجام وظايف صنفي خود در قبال جامعه پزشكي و تامين امنيت رواني شغلي آنها به حقوق بيماران نيز توجه ويژه اي دارد، ادامه داد: پس از انقلاب اسلامي براي نخستين بار كتاب ارزش گذاري نسبي خدمات بر اساس عدالت بين رشته اي تدوين شده است.

قائم مقام انتظامي سازمان نظام پزشكي افزود: با حمايتي كه انجمن هاي علمي و بيمارستان هاي خصوصي نسبت به كتاب ارزش گذاري خدمات داشتند، مساله تعرفه ها ساماندهي مي شود و متخلفان در هر مركز درماني شناخته شده و چنانچه پس از 15 آبان ماه نيز پرونده شكايتي مشاهده شود طبق آنچه كه شورايعالي نظام پزشكي به عنوان بحث حمايت از جامعه بيماران مصوب كرده است در موارد تعرفه اي، دادسراها ملزم به صدور كيفر خواست هستند.

به گفته خليلي، هيات ها موظف هستند از محروميت حكم دهند كه حكم اول تذكر شفاهي در حضور هيات مديره، در مرحله بعد توبيخ كتبي و پس از آن حكم توبيخ با درج در نشريه نظام پزشكي است و محروميت از طبابت نيز از سه ماه تا يكسال خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: اگر دادسرا مشاهده كند در طول رسيدگي به پرونده شاكي، تخلف همچنان ادامه دارد، طبق ماده 20 آيين نامه، محل كار را بطور موقت تعطيل خواهد كرد تا حكم قطعي صادر شود.

اجتمام ** 7268 ** 1071

سرخط اخبار جامعه