۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۶
کد خبر: 81370368
T T
۰ نفر

مترو تهران در انتظار قطارهاي بدون راننده

۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۶
کد خبر: 81370368
مترو تهران در انتظار قطارهاي بدون راننده

تهران بزرگ- ايرنا- مديرعامل شركت مترو تهران و حومه گفت: خط مترو فرودگاه مهرآباد با قطارهاي بدون راننده راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا هابيل درويشي در حاشيه بازديد اعضاي كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران از خط مترو فرودگاه مهرآباد گفت: اين خط از نظر طراحي، ساخت و بهره برداري ايستگاه ها و قطارها و نيز سرفاصله قطارهاي آن متفاوت از همه خطوط و ناوگان موجود مترو تهران و حومه است.

وي افزود: سرفاصله حركت قطارها دراين خط حدود 2 دقيقه پيش بيني شده و طراحي واگن ها به گونه اي است كه مسافران بتوانند چمدان و لوازم همراه خود را به راحتي حمل كنند.

وي با اعلام اين كه قطارهاي خط مترو فرودگاه مهرآباد به تعداد چهار رام در دست ساخت است، تصريح كرد: ويژگي منحصر به فرد ديگر اين خط اين است كه قطارها بتوانند حتي هوشمند و بدون راننده تردد كنند.

درويشي مسير خط هفت مترو تهران را حدفاصل شهرك اميرالمومنين(ع)، ورزشگاه تختي، خيابان شهيد محلاتي، هفده شهريور، ميدان محمديه، اتوبان نواب (بريانك)، خيابان انقلاب اسلامي، ميدان توحيد، بيمارستان امام، برج ميلاد، بيمارستان ميلاد، ميدان صنعت با 25 ايستگاه اعلام كرد.

وي گفت: بيش از 12 كيلومتر از اين خط در فاز نخست حد فاصل ميدان محمديه تا بوستان گفتگو كه عمليات ساخت در آن در حال انجام است به شرط تأمين مالي پروژه تا شهريور سال آينده به بهره برداري مي رسد و مابقي پروژه تا پايان سال 94 به اتمام خواهد رسيد.

وي يادآور شد: اين پروژه بيش از هفت سال است كه آغاز شده و تاكنون 18 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و لذا براي رسيدن به برنامه زمان بندي تكميل و افتتاح پروژه نيازمند حمايت بيش از پيش مالي و پشتكار است كه خوشبختانه با وجود همت جهادي ستودني در شركت مترو پيمانكار، اين پروژه هم همانند بخش جنوبي خط سه مترو به درستي مديريت و عملياتي خواهد شد.

مديرعامل شركت مترو تهران و حومه در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص آخرين وضعيت خطوط در حال بهره برداري و توسعه اي مترو تهران و حومه با اعلام اين كه هم اكنون در خطوط يك تا پنج مترو تهران روزانه بيش از سه ميليون سفر انجام مي شود، گفت: هم اكنون در خطوط در دست ساخت مترو تهران و حومه كه در 200 جبهه كاري در دست انجام است حدود 10 هزار نفر به طور مستقيم و بيش از 20 هزار نفر به صورت غيرمستقيم فعاليت دارند.

درويشي اظهاركرد: اولويت بخشي ما به استفاده از روش حفاري دستي بر روش حفاري مكانيزه نه تنها موجب تسريع در پيشرفت كار شده، بلكه توانسته بخش بزرگي از متخصصان كشور و جوانان را در صنعت مترو به عنوان يك صنعت پيشرو مشاركت بخشد، به معناي ديگر امروز صنعت مترو سرآمد حمايت از توليد داخل است و ما به اين موضوع افتخار مي كنيم.

وي با اشاره به اين كه امروز به اشتباه نسخه مترو را به مثابه يك فعاليت صرف عمراني مي پيچند، بيان كرد: هر چند ماهيت كار مترو، عمراني است اما بخش عمراني در صنعت مترو كمتر از 40 درصد آن را شامل مي شود، اين در حالي است كه مترو يك صنعت است و به هيچ عنوان قابل قياس با پروژه هاي عمراني نيست و بنابراين بخش تجهيزات آن بسيار حساس و بااهميت مي باشد.

درويشي با اعلام اين مطلب كه هم اكنون در زمينه توسعه مترو تهران و حومه، در بخش سيويل (ساختمان تونل و ايستگاه ها) به طور صد در صد خوكفايي حاصل شده است، گفت: در بخش تجهيزات اين ميزان از خودكفايي به حدود 54 درصد رسيده است و اميدواريم در آينده بتوانيم در راستاي اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتي اين بخش از صنعت مترو را نيز همچون بخش ساختماني آن به خودكفايي صد درصدي برسانيم و از توان مهندسي بومي بهره مند شويم.

مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران وحومه (مترو) در خصوص خط شش مترو تهران نيز گفت: اين خط 31 كيلومتري با 27 ايستگاه از دولت آباد در شمال شهر ري شروع و پس از گذر از محلات واقع در جنوب شرق تهران، از جمله كيان شهر، تيردوقلو، هفده شهريور، ميدان خراسان، ميدان شهدا، ميدان امام حسين(ع)، ميدان سپاه، ميدان هفتم تير و پارك لاله، در نهايت وارد كن در شمال غرب تهران مي شود.

وي اضافه كرد: در حال حاضر هفت كيلومتر تونل اين خط تا ميدان سپاه توسط يك دستگاه TBM (ماشين حفار) با 18 درصد به اتمام رسيده و مابقي اين پروژه بر اساس فازبندي سه گانه به روش حفر دستي كه از نظر سرعت كار پنج برابر TBM پيشرفت دارد در دست انجام است.

مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (حومه) با بيان اين كه از زمان شروع به ساخت مترو در ايران روال اين بوده كه بخش هاي مختلف كار به ترتيب پيش برود، خاطرنشان كرد: براي سرعت بخشيدن به كار، با همت جهادي تصميم گرفتيم همه بخش ها را همزمان در پروژه پيش ببريم به طوري كه هم اكنون در بخش شمالي خط سه همزمان با تونل، خط گذاري نيز انجام و تجهيزات نصب مي شود.

وي خاطرنشان كرد: چنانچه پروژه هاي در دست ساخت كنوني مترو به اتمام برسد سهم ناوگان مترو از سفرهاي درون شهري به بيش از10 ميليون سفر روزانه افزايش خواهد يافت و روزانه حدود 80 ميليارد ريال صرفه جويي در سوخت را به دنبال دارد.

براساس گزارش روابط عمومي شركت مترو، به دعوت احمد دنيامالي رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر مقرر شد مديرعامل شركت مترو تهران و حومه در صحن علني اولين جلسه شوراي شهر گزارشي از روند پيشرفت خطوط مترو را تشريح كند.

دنيامالي اقدامات مديرعامل شركت مترو در پيشبرد پروژه خط 7 مترو را قابل تقدير دانست و گفت: همه مي‌دانيم تحويل سالي 30 كيلومتر خط مترو آن هم با شرايط كمبود مالي كار سختي است، اما اميدواريم با تلاش‌هايي كه در حال انجام است بتوانيم به 150 كيلومتر خط مترو كه در طرح جامع پيش بيني شده است، دست يابيم.

وي تصريح كرد: در حوزه ساخت تونل جاي نگراني وجود ندارد چراكه جامعه مهندسي ما ظرفيت خوبي دارد اما بخش ناوگان و تجهيز ايستگاه‌‌ها براي ما از تونل مهم‌تر است، بنابراين بايد حوزه ناوگان مترو را جدي‌تر مورد توجه قرار دهيم.

رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه مترو تهران در ميان متروي ساير كشورهاي دنيا جوان محسوب مي‌شود، اظهاركرد: تلاشمان اين است رويكرد خوبي در شوراي چهارم نسبت به مترو داشته باشيم. در عين حال نيز تأكيدمان اين است كه براي ايستگاه‌‌هاي خطوط جديد سيستم حائل نصب شود تا در افزايش ايمني مسافران اثرگذار باشد.



* مترو تهران نيازمند حمايت بيشتر است

اسماعيل دوستي عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران هم در اين جلسه كارگاهي، گفت: گزارشي كه در ابتداي شوراي چهارم درباره مترو دريافت كرديم،‌ گزارش خوبي نبود و همه دوستان به اين نتيجه رسيدند كه حوزه مترو پررنگ‌تر ديده شود كه اين اتفاق نيز افتاد و لازم است تشكر ويژه‌اي از مديريت مترو و قرارگاه خاتم‌‌الانبيا داشته باشم.

وي همچنين با تائيد ديدگاه هاي درويشي درباره اهميت صنعت مترو بيان داشت: بنده نيز معتقد هستم كار مترو عمراني نيست و نيمي از آن صنعتي است.



* پروژه هاي مترو تهران غرورآفرين است

اقبال شاكري عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران هم با ابراز رضايت از پيشرفت پروژه خط 7 مترو، گفت: زماني كه اين پروژه‌هاي عظيم در معرض ديد قرار مي‌گيرد،‌ اعتماد به نفس عمومي را هم افزايش و نشان مي‌دهد مي‌توانيم كارهاي برتر و پيچيده را به خوبي مديريت كنيم.

وي ادامه داد: بنده به وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و امور خارجه پيشنهاد كردم به جاي اينكه مهمان‌هاي خارجي را به جشن‌هايي كه اثري هم ندارد،‌ دعوت كنند به بازديد از پروژه‌هايي از اين دست بياورند، زيرا از ديدن چنين پروژه‌هايي استفاده مي‌كنند.

عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه اعتماد به نفس صنعت ساخت و سازمان جاي تقدير دارد،‌ تصريح كرد: اميدوارم بتوانيم پروژه‌ها را طبق زمان، با كيفيت بيشتر و هزينه تمام شده كمتر انجام دهيم، اما در عين حال بايد به سمت استفاده از مشاركت بخش خصوصي حركت كنيم؛ چرا كه كارهاي مترو در همه دنيا از نظر اقتصادي زودتر از زمان پيش‌بيني شده به درآمدزايي مي رسد.

تهرام/9350**1565
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه