۹ آبان ۱۳۹۳، ۹:۲۰
کد خبر: 81370229
T T
۰ نفر
اجلاس منطقه اي «فرايند استانبول براي افغانستان» در پكن آغاز شد

پكن - ايرنا - چهارمين اجلاس منطقه اي با عنوان «فرايند استانبول براي افغانستان» با شركت نمايندگان 46 كشور در پكن آغاز به كار كرد.

در اين اجلاس يك روزه كه در مهمانسراي دولتي «ديا يوتاي» و با سخنان «لي كچيانگ» نخست وزير چين آغاز شد، وي ابراز اميدواري كرد كه اين اجلاس با نتايج مثبتي براي كشور افغانستان همراه باشد.

نخست وزير چين وي از شركت كنندگان در اجلاس خواست به مشكلات افغانستان نگاه جديد تري داشته باشند، تا اين كشور كه به تازگي شاهد يك تحول بزرگ سياسي بود، بتواند گام هاي پيشرفت را سريع تر طي كند.

«لي كچيانگ» گفت: آرزوي همه ما ايجاد صلح و ثبات پايدار در افغانستان است و اميدوارم با درايت و تلاش همه ما اين آرزو تحقق يابد.

وي سرنوشت افغانستان را براي چين مهم دانست و تاكيد كرد كه پكن به تلاش خود براي برقراري امنيت، رشد و توسعه اقتصادي، مسائل آموزشي و هر آنچه به پيشرفت افغانستان كمك كند، ادامه خواهد داد.

نخست وزير چين همچنين به اين نكته كه امنيت افغانستان بايد توسط مردم اين كشور برقرار شود، تاكيد كرد.

«اشرف غني احمد زي» رييس جمهوري افغانستان نيز در اين اجلاس در سخناني از چين به خاطر قبول ميزباني اين نشست و از نمايندگان كشورهاي عضور براي حضور در اين اجلاس قدرداني كرد.

وي گفت: افغانستان شرايط حساس و سختي را پشت سر گذاشته و انتقال قدرت و برگزاري موفقيت آميز انتخابات رياست جمهوري از تحولات مهم در ماههاي اخير د اغانستان است.

به گفته احمد زي، افغانستان در شرايط جديد سياسي، سياست تعميق همكاري ها با كشورها را در پيش خواهد گرفت و بر اساس احترام متقابل برنامه هاي خود را به پيش مي برد.

شركت كنندگان در اين نشست بر اساس توافق سال 2011 در استانبول، موافقت كردند كه همه تلاش خود را در راستاي امنيت پايدار افغانستان بكار گيرند.

پيش از اين، سه نشست در اين خصوص برگزار شد كه دو نشست به ميزباني تركيه (استانبول و آنكارا) و يك نشست به ميزباني تاجيكستان بوده است.

نشست چهارم بعد از ظهر روز جمعه به كار خود پايان مي دهد و بر اساس برنامه اعلام شده نمايندگان كشورهاي مختلف در حاشيه اجلاس ديدارهايي با يكديگر خواهند داشت.

نوامبر 2011 كشورهاي چين، روسيه، افغانستان و شمار ديگري از كشورهاي آسياي مركزي به توافقي در تركيه دست يافتند كه طي آن روابط منطقه اي با افغانستان را بررسي كنند تا امنيت و ثبات بيشتري براي افغانستان در پي داشته باشد.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران شب گذشته به منظور شركت در اين اجلاس وارد پكن شد.

آساق ** 1597 **1545