۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81369396
T T
۰ نفر
خط ریلی ایران، تركمنستان و قزاقستان راه اندازی می شود

گرگان - ایرنا- معاون اجرایی رییس جمهوری به همراه هیاتی برای بررسی آخرین وضعیت راه آهن اینچه برون كه راه آهن ایران، تركمنستان و قزاقستان را به یكدیگر متصل می كند، صبح پنجشنبه وارد استان گلستان شد.

به گزارش استانداری گلستان، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری و هیات همراه در این سفر آخرین وضعیت راه آهن ایران (اینچه برون) - تركمنستان - قزاقستان را كه بایستی امسال مورد بهره برداری قرار گیرد، بررسی خواهند كرد.

به گزارش ایرنا، طول خط آهن ایران - تركمنستان - قزاقستان حدود 910 كیلومتر است و كارشناسان بخش حمل و نقل بین‎المللی معتقد هستند كه با راه‎اندازی این خط، افزون بر 600 كیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی كشورهای مشترك المنافع تا خلیج فارس و اروپا كاسته می شود.

افزون بر 82 كیلومتر از این مسیر ریلی در خاك ایران، 700 كیلومتر در تركمنستان و 120 كیلومتر باقیمانده در خاك قزاقستان واقع است و با راه اندازی خط راه آهن مذكور كه راهگذر ریلی 'شمال جنوب' نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت كالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه كاهش می یابد.

این خط آهن قرار است با حضور روسای جمهور ایران - تركمنستان و قزاقستان به بهره برداری برسد.

پیش از این برخی دست اندركاران این پروژه بین المللی از افتتاح خط آهن ایران - تركمنستان - قزاقستان در اواسط آبان امسال خبر داده بودند.

601