۸ آبان ۱۳۹۳، ۹:۵۳
کد خبر: 81369365
T T
۰ نفر

يارانه‌هايي كه به حساب آخرت واريز مي‌شود

۸ آبان ۱۳۹۳، ۹:۵۳
کد خبر: 81369365
يارانه‌هايي كه به حساب آخرت واريز مي‌شود

خبرگزاري مهر استان همدان روز پنجشنبه هشتم آبان ماه در گزارشي با عنوان 'يارانه‌هايي كه به حساب آخرت واريز مي‌شود' آورده است: 'تُكه' روستايي از توابع بخش مركزي نهاوند است كه اين روزها مردم سخاوتمند آن با اهدا يارانه‌‌هاي نقدي خود ساخت مسجدي را كليد زده‌اند تا شايد پس از سال‌ها روستاي 'تكه' به مسجدي كه آرزوي مردم آن است دست يابد.

در روزگاري كه از هر تربيوني خطر تهاجم فرهنگي را تذكر مي‌دهند و در دنيايي كه براي تباهي و نابودي جوانان مسلمان و متعهد و مخلص هزاران هزار دام و توطئه و نقشه ترسيم و عملي مي‌شود بي‌شك مساجد بعنوان يكي از مهمترين اركان فرهنگي، عبادي مي‌تواند در جذب جوانان و مصون نگه داشتن آنها از تهاجم و شبيخون فرهنگي نقشي بي بديل داشته است.

در نهاوند به‌عنوان باسابقه‌ترين و كهن‌ترين مهد تاريخ و تمدن غرب كشور و استان همدان و در شهري كه به دروازه ورود اسلام به ايران معروف شده است اگر چه مساجد تاريخي و بزرگي هستند كه سال‌هاي سال قدمت و ارزش دارند اما در حال حاضر مسجدي در روستاي 'تُكه' در حال ساخت است كه براي هميشه به يك نماد و الگوي تعاون و همكاري و برادري مردم تبديل خواهد شد.

'تُكه' روستايي از توابع بخش مركزي نهاوند و در هشت كيلومتري جنوب غربي نهاوند است كه 800 نفر جمعيت دارد و باغداري و كشاورزي شغل اصلي مردم آن است.

اين روستا بيش از اين داراي يك مسجد كوچك و قديمي بود كه اگرچه مناره نداشت اما صداي گرم اذانش در غروب‌هاي سرد وباراني زمستان گرماي خاصي به دل‌ها مي‌داد، مسجدي كه به كانون اقشار مختلف مردم اين روستاي تبديل شده ومحلي براي برگزاري مناسبت‌هاي ديني تا سخنراني وهمايش هاي سياسي. اجتماعي و كارهاي خير و عام‌المنفعه بود.

گرچه اين روستا با گذشت سي و اندي سال از پيروزي انقلاب همچنان با محروميت و كمبودهاي روبرو است كه اصلي‌ترين آن عدم وجود كانال آب كشاورزي و طرح هادي است اما باز همين مسجد نقش مهمي در گردآوري مردم و جوانان داشته است.

اقدامي كه با مشاركت و وحدت و همدلي مردم روستا آغاز شد و در اولين قدم چند نفر از خيران روستا زميني را به مساحت 380 مترمربع در كنار مسجد قديمي براي توسعه آن اهدا كردند و در گام دوم افراد خير روستا نزديك به 30 ميليون تومان كمك نقدي به اين پروژه داشتند ولي اين مبلغ كفاف ساخت مسجد را نمي دهد چون برابر اظهار نظر مهندسان فني براي ساخت مسجد جديد روستاي'تُكه' بين 150 تا 200 ميليون تومان اعتبار نيازاست.

كار آغاز شده است و بايد تمام شود، تمام راه‌هاي كمك به ساخت مسجد بي‌نتيجه مانده است به نگاه يك فكر، ايده و پيشنهادي انقلابي به پا مي‌كند كه بيش از 80 درصد مردم اين روستا با آن همراه مي‌شوند و آن وقتي است كه بهترين راه ادامه ساخت مسجد جديد اختصاص يارانه هاي مردم به اين امر مقدس عنوان مي شود.

معطل ماندن پروژه ساخت مسجد جديد روستاي 'تُكه' بعنوان يك مكان مهم عبادي با بهانه‌هايي مانند كمبود اعتبار نميتواند توجيهي منطقي براي مردم فهيم اين روستا باشد، مردمي كه بي مسجدي را بر نمي تابند و نشنيدن صداي اذان از مسجد براي انها سخت است.

همين شد تا اهالي روستاي مذهبي و ولايت مدار 'تُكه' كه بيشتر آنها كشاورز و از قشر زحمتكش و كم در آمد جامعه هستند تصميم گرفتند با پول يارانه خود مسجد روستا را بسازند.

زيبايي و ارزشمداري اين حركت كه نماد شاخص تعاون و همكاري و مشاركت مردم است ما را براي تهيه گزارش به اين روستا كشاند و در طول مسير با سرپرست سازمان تبليغات اسلامي شهرستان نهاوند همراه شديم.

حجت الاسلام حسين گروسي در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: مردم روستاي تكه قبل و بعد از انقلاب در تمامي عرصه‌ها بخصوص مذهبي، فرهنگي و ورزشي در بين روستاهاي نهاوند پيشتاز بوده اند به طوري كه طراحي نمايشگاه نمونك گلي ويژه ماه محرم و صفر اين روستا در كشور بي نظير است كه بيش از 25 هزار نفر از آن بازديد مي كنند.

حجت الاسلام گروسي ادامه داد: با توجه به اينكه شغل بيشتر افراد اين روستا كشاورزي است اما با اين حال هر سال زكات خود را پرداخت مي‌كنند كه مقدار آن به ميزان برداشت محصول بستگي دارد اما به طور ميانگين هرسال بين دو تا چهار ميليون تومان زكات پرداخت مي كنند كه از همين محل پرداخت زكات در چند سال قبل سالن ويژه اي در محل گلزار شهداي روستا براي اجراي برنامه هاي مذهبي با اعتبار 9 ميليون تومان احداث كردند.

وي گفت: مسجد قديمي و كوچك روستا ديگر جوابگوي حضور مردم در مراسم مختلف مذهبي نبود بنابراين تصميم جمعي مردم بر گسترش و احداث مسجدي بزرگتر بود كه خيران روستا زميني به مساحت 380 مترمربع در كنار مسجد را براي توسعه آن اهدا كردند و 30 ميليون تومان هم از محل كمك هاي مردمي جمع آوري شد اما اين مقدار جوابگو نبود.

وي گفت: بنابراين بيشتر مردم روستا كه از قشر زحمتكش و كم در آمد جامعه هستند تصميم گرفتند يارانه خود را تقديم مسجد كنند كه تا كنون نزديك به 80 درصد روستا يارانه دو تا پنج ماه خود را براي ساخت مسجد تحويل هيئت امنا و بزرگان روستا داده اند اما متاسفانه با اين پول ها هم همچنان كار نيمه كاره مي ماند و براي ادامه عمليات احداث مسجد كمك خيرن و مسئولان را طلب مي كند.

نماي روستا را مي بينيم و به ورودي آن مي‌رسيم و مستقيم به محل ساخت مسجد مي‌رويم، تعداد زيادي جوان و پير را مي‌بينيم كه پرتلاش در حال فعاليت و كار هستند تا شايد قسمتي از مسجد را براي عزاداري شبها و روزهاي تاسوعا و عاشورا حسيني آماده كنند و زيبايي و معنويت هنگامي به اوج مي‌رسد كه هر چند لحظه يكبار صداي 'يا حسين(ع)' مردم گوش و دل را عرفاني مي كند.

اولين سوال در مورد دستمزد و اجرت جمعيت زيادي است كه در حال كار و فعاليت هستند، به سمت يكي از آنها مي‌روم و مي‌پرسم «خدا قوت خسته نباشي روزي چقدر اجرت ميگيري؟» لبخندي زد و گفت: ساخت مسجد و پول!، خدا خيرت دهد، ما به عشق راز و نياز با خدا و عزاداري اباعبدالله مسجد مي‌سازيم و اجرت ما شفاعت حسين و محبت اهل بيت(ع) است، اينجا قرار است خيمه گاه عزاي حسين باشد و العفو العفو گفتن بندگان خدا در شبهاي قدر رمضان و ما براي ساخت اين مسجد از يارانه خود هم گذشتيم.

پيرمرد مسن و سال خورده اي كه توان كار كردن ندارد و روي صندلي نشسته و بر كار مردمي كه در حال فعاليت هستند، نظارت مي كند مرا به سمت خودش كشاند.

وقتي نام او را پرسيدم و از مشاركت او در ساخت مسجد سئوال پرسيدم گفت: حاج نورمراد پيرزادي هستم و 85 سال از عمرم مي گذرد يارانه پنج ماه خانواده خود را به ساخت مسجد امام حسين(ع) روستا اهدا كرده ام و اي كاش در توانم بود بيشتر كمك ميكردم.

پيرمرد خوش سيما ادامه داد: اگر شيعه علي و پيرو مكتب امام حسين (ع) هستيم امروز روز امتحان همه ماست تا در ساخت خانه خدا در روستاي 'تُكه' مشاركت كنيم، در راه آباد كردن خانه خدا و امام حسين(ع) يارانه كه بسيار ناچيز است اگر جان هم بخواهند دريغ نخواهيم كرد درست است كه امسال كشاورزي و باغات ما دچار مشكل سرمازدگي و خشكسالي شدند ولي شايد اين هم امتحان الهي باشد تا بداند ما كه از خدا و ائمه صحبت مي كنيم آيا در اين موقع حساس نيز كمك مي كنيم.

جواب دلنشين و با احساس اين پيرمرد مرا وادار به گفتگوي بيشتر با اين مردمي كرد كه دل در بندگي خداوند و عشق به محبت حسين دارند، جلوه هايي از گذشت و ايثار و تعاون را مي بيني كه مي توان ساعتها و ورق ها در مورد آن سخن گفت و مطلب نوشت.

امام جمعه نهاوند هم ضمن اشاره به اينكه مسجد كانون ارشاد و تبليغ و هدايت مردم از صدر اسلام تا به حال بوده است و همواره تعمير و ساخت مسجد مورد تأكيد اوليا قرار گرفته است، گفت: مردمي كه حاضر مي شوند براي ساخت مسجد از يارانه خود بگذرند نشان از عمق اعتقاد و ايمان آنها به خداوند و اسلام و قرآن دارد.

حجت الاسلام عباسعلي مغيثي ادامه داد: وقتي عده اي حاضر مي شوند براي ساخت مسجد يك روستا از يكي از مهمترين ضروريات زندگي خود مانند يارانه عبور كنند مصداق كامل ايثار و از خود گذشتگي است و اين مردم قابل تشويق و تكريم هستند.

حجت الاسلام مغيثي افزود: در شرايط سخت اقتصادي فعلي كه يارانه تأثير مستقيمي بر امرار ومعاش خيلي از خانواده ها خصوصا خانواده هاي روستايي دارد مردمي كه براي احيا اسلام و تبليغ شعائر ديني حاضرند از يارانه خود گذشت و سختي و مشكلات را تحمل كنند تا مسجد روستا را آباد و احداث كنند نشان از اراده و همت والاي مردم اين روستا دارد.

وي بيان داشت: از همين جا از افرادي كه وضع مالي خوبي دارند دعوت مي كنم تا براي رضا و خشنودي خداوند هزينه ساخت اين مسجد را تقبل كنند تا جلوي سختي و تنگناي اقتصادي مردم اين روستا را كه يارانه خود را صرف ساخت مسجد روستا مي كنند گرفته شود.

امام جمعه نهاوند در پايان گفت: قطعا اين حركت ارزشي و معنوي مردم روستاي'تُكه' مي تواند براي خيلي ازافرادي كه از وضعيت اقتصادي خوبي برخوردار هستند الگو شود تا از مال و دارايي خود بيشتر در راه خداوند استفاده كنند و نكته مهمي كه بايد يادآوري شود اين است كه تعمير مسجد فقط به ساخت مسجد نيست و مهمتر از ساخت مسجد اقامه نماز و اداره مسجد و تبليغ دين خدا است كه متوليان مسجد بايد به آن اهميت بدهند.

عضو هيات امناي مسجد 'تُكه' نيز گفت: 40 سال است به عشق امام حسين(ع) در روستا مداحي و مولودي مي خوانم و از خدا و امام شهيدم مي خواهم بزرگي و زيبايي مسجدش را ببينم زيرا با همتي كه از مردم سخاوتمند و عاشق اهل بيت و با ايمان اين روستا سراغ دارم مي دانم به زودي اين مسجد را با پول يارانه و كارگري خود مي سازند.

احمد علي پيرزادي كه برادر شهيد هم هست ادامه داد: مردم ولايت مدار 'تُكه' با جمع آوري كمك هاي نقدي و اهدا يارانه خود نمي گذارند كار ساخت خانه خدا معطل بماند و شايد در اين مقطع خشكسالي و بي پولي احداث اين مسجد براي اهالي روستاي تكه امتحان الهي باشد.

پيرزادي گفت: شغلم كشاورزي و كار كردن روي ماشين نيسان وانت است و سه ماه يارانه را براي رضاي خدا كمك كردم و قسمتي از در آمدم را هم اختصاص دادم و اگر خدا قبول كند چند روزي است كه در اينجا با كمك ساير اهالي به صورت رايگان و صلواتي براي شادي روح برادر شهيدم كارگري مي كنم.

صحبت‌هاي بخشدار مركزي نيز در اين مورد بر اهميت و بزرگي اين كار ارزشي و خدا پسندانه تأكيد دارد.

سيدرضا سلامتي گفت: در سالي كه مقام معظم رهبري آن را سال اقتصاد و فرهنگ و با عزم ملي و مديريت جهادي نامگذاري كرده اند اقدام كم نظير و ارزشمند روستاي 'تُكه' در اختصاص يارانه خود براي ساخت مسجد روستا مصداق و تفسير كامي بر عزم ملي با مديريت جهادي است.

سلامتي گفت: ايمان به خدا و اخلاص، اعتقاد به قيامت، اقامه نماز، لزوم اداي زكات و شجاعت از شرايط لازم در بانيان مسجد است كه مردم اين روستا با داشتن چنين صفاتي با جهاد و همكاري و وحدت در چند جبهه در حال ساخت مسجد روستا هستند عده اي زمين اهدا كرده اند، بيش از 80 درصد روستا يارانه خود را به ساخت مسجد اختصاص داده اند و بعضي هم در كار اجرايي ساخت مسجد مشاركت دارند.

وي افزود: مردم روستاي 'تُكه' دست و آستين بالا زده و كمر همت بسته اند و بر خداي بزرگ توكل كرده اند تا به هر نحو حتي با گذشت از يارانه خود مسجد روستا را كه آبروي دنيا و آخرتشان است را هر چه زودتر بسازند.

بخشدار مركزي نهاوند با اعلام اين مطلب كه هر كاري و اقدامي كه در توان و عهده بخشداري مركزي باشد براي ساخت اين مسجد انجام مي شود گفت: مردم نهاوند در تعاون و همكاري انجام كارهاي معنوي و ارزشي سابقه طولاني دارند و هرگاه صحبت از انجام كارهاي معنوي و خداپسندانه باشد از مهمترين ضروريات زندگي خود هم گذشت مي كنند تا رضايت خداوند را به دست بياورند كه ساخت مسجد از محل اعتبار يارانه هاي مردم نيز در همين راستا است.

بخشدار مركزي نهاوند در ادامه گفت: مساجد پايگاه هاي فرهنگي هستند و بايد با ترويج اين امر در بين نسل هاي جوان بستر حضور آنها و پر رنگ كردن مباحث فرهنگي را در مساجد فراهم كنيم به همين علت مساجد بايد به دست مردم ساخته شود و توليت آن نيز بر عهده مردم باشد چرا كه مساجد سنگر اصلي مبارزه با استكبار و دشمنان اسلام است

هاشم سهرابي يكي ديگر از اهالي روستا كه همسايه مسجد است مي گويد: چند ماه پول يارانه خود را كمك كردم و به خاطر ناقص نشدن ديوار مسجد 3متر عقب نشيني كردم و حياط خانه خودم را كوچك كردم تا حياط مسجد بزرگتر شود.

سهرابي افزود: تمامي اهالي روستا همت و كمك كرده اند حتي بعضي از افراد با توجه به فقر مالي و كم درآمدي، كارگري مي كنند و يارانه يك ماه خود را اختصاص داده اند به طوري كه هر روز جوانان و بزرگسالان براي پرداخت يارانه و ثبت نام براي كارگري و كار ساختماني مراجعه مي كنند.

هادي سهرابي ديگر خير روستا مي‌گويد: به همراه چند نفراز اهالي، مغازه و زمين خود را كه در بهترين نقطه روستا و در مسير تردد چند روستاي ديگر از جمله امام زاده ابراهيم(ع) قرار داشت براي توسعه و ساخت مسجد اهدا كرديم و مي دانيم خداوند عوض آن را چند برابر به ما مي دهد.

سهرابي ادامه داد: تمامي اهالي روستاي مورد امتحان الهي قرار گرفتند كه خوشبختانه از پير تا جوان زن و مرد همه با كمك هاي مختلف و اهدا يارانه نقدي از يك تا پنج ماه براي كمك به مسجد اقدام مشاركت كرده اند و افرادي هم كه كم در آمد هستند در قسمت هاي مختلف از جمله ساخت و ساز كمك مي كنند.

وي بيان كرد: از نكات جالب و مهم در كار احداث اين مسجد كمك دانش آموزان بعد از تعطيلي مدرسه است و بعضي از آنها پول تو جيبي خود را به امر مقدس ساخت مسجد اهدا مي كنند و تعدادي از زنان روستا نيز طلا و زيور آلات خود را براي مسجد بخشيده اند.

آنچه در بين اين مردم با صفا و مومن مشاهده شد فقط در معني اين جمله نهان است 'واقعا چه زيباست كار براي خدا و چه پاداش نيكي مي برند كساني كه در راه خدا و براي رضاي او كار مي كنند'

جز اين نيست كه مساجد خدا را آن فرد آباد مي‏كند كه به خدا و روز واپسين ايمان داشته باشد و نماز بگزارد و زكات بپردازد و جز از خدا نترسد. اميد است كه اينان از رهيافتگان باشند.

و اما تنها خواسته و مطالبه مردم مومن و ارزشمدار اين روستا اعلام شماره حساب 2274972 بانك سپه شعبه ميدان امام نهاوند در براي مشاركت مردم خير ايران اسلامي به ساخت اين مسجد بود كه در اختيار خبرگزاري مهر قرار گرفت تا با مشاركت و مساعدت خيرين نيكو كار كار ساخت اين مسجد قبل از فصل سرما به پايان برسد.

576/2624

سرخط اخبار استان‌ها