۸ آبان ۱۳۹۳، ۹:۵۲
کد خبر: 81369364
T T
۰ نفر

هفته ترویج علم در ایران

۸ آبان ۱۳۹۳، ۹:۵۲
کد خبر: 81369364

تهران - ایرنا - نهادهای علمی كشور با محوریت انجمن ترویج علم ایران، برنامه های مختلفی برای بزرگداشت روز جهانی علم سال 2014 و هفته ترویج علم در سطح ملی تدارك دیده اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هفته ترویج علم در ایران از روز دوشنبه 19 آبان ماه با عنوان 'روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه' و همزمان با روز جهانی علم آغاز می شود و در این روز، 'همایش نقش آموزش در صلح و توسعه پایدار با تأكید بركشورهای در حال توسعه' به همت دفتر منطقه ای یونسكو و انجمن ترویج علم و مركز تحقیقات سیاست علمی كشور به میزبانی دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

شركت كنندگان در همایش گواهی حضور از دفتر منطقه ای یونسكو، انجمن ترویج علم و مركز تحقیقات سیاست علمی كشور دریافت خواهند كرد.

روز سه شنبه 20 آبان ماه به عنوان 'روز علم، مردم و دانشگاه / علم و زندگی' و چهارشنبه 21 آبان ماه نیز به عنوان 'روز علم، صنعت و جامعه / ترویج علم و رسانه' نامگذاری شده و همایش شبكه های اجتماعی مجازی و ترویج علم' در این روز برگزار خواهد شد.

پنجشنبه 22 آبان ماه نیز با عنوان 'روز زن، علم و محیط زیست، معلمان مروج علم' نام گرفته و به همت كمیته معلمان انجمن ترویج علم ایران، در این روز كارگاه مهارت های آموزش علم در موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

معلمان دوره های ابتدایی آموزش و پرورش، مخاطبان اصلی این كارگاه آموزشی هستند و شركت كنندگان در پایان دوره، گواهی شركت در كارگاه كه مشتركا توسط انجمن ترویج علم ایران و موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران صادر شده است دریافت خواهند كرد.

جمعه 23 آبان ماه نیز آخرین روز از هفته ترویج علم است كه با عنوان 'روز ترویج علم' نام گرفته است و در این روز مراسم اهدای پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم در كشور برگزار خواهد شد.

**ثبت روز جهانی علم در تقویم رسمی ایران

ثبت 'روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه' در تقویم رسمی كشور با پیشنهاد و پیگیری انجمن ترویج علم ایران نهایی شده و این روز در تقویم سال 1394 درج خواهد شد.

با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 19 آبان ماه به عنوان 'روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه' در مناسبت‌های تقویم رسمی كشور به ثبت رسید و از سال آینده شاهد درج این مناسبت در تقویم رسمی ایران خواهیم بود.

كشورهای مختلف به منظور بزرگداشت روز جهانی علم، در روز دهم نوامبر هر سال برنامه های مختلفی تدارك و اجرا می كنند كه در ایران از دو سال قبل، این برنامه ها طی یك هفته و نام هفته ترویج علم در سطح ملی برگزار می شود.

پس از كنفرانس جهانی علوم در سال 1999 میلادی، سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی ملل متحد (یونسكو) و شورای بین المللی علوم از سال 2001(1380) دهم نوامبر - 19 آبان ماه - را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» اعلام كردند.

تاكید بر اهمیت به كارگیری علوم در فرآیند توسعه كشورها و نیز كاهش شكاف میان علم و جامعه از اهداف این برنامه است كه تلاش می شود توجه مردم را به اهمیت نقش علم در جهت پیشرفت جهان جلب كند.

یونسكو بهره‌مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوری و نوآوری، ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تاثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم و ایجاد تمهیدات لازم برای بازدید‌های عمومی از موزه‌های علم كشورها را از جمله اهداف نامگذاری برای این روز اعلام كرده است.

معرفی پیشكسوتان و شخصیت‌های علمی برجسته كشور، آشنا ساختن دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمی، بازدید عمومی از مراكز و موسسات مؤثر در ایجاد تعامل بین علم، صلح و توسعه و معرفی برخی موقعیت‌های نو كه موجب ارتقای كیفیت عمومی زندگی می‌شود نیز از دیگر اهداف یونسكو در نامگذاری این روز جهانی است.

علمی (5)**1055**1599
۰ نفر