۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۷:۰۶
کد خبر: 81368834
T T
۰ نفر
اجراي 11 پروژه تحقيقاتي در زمينه كاهش برداشت آب‌هاي زير زميني

تهران - ايرنا - معاون دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو به برخي انتقادات در زمينه سدسازي هاي سدسازي‌هاي غير استاندارد در كشور اشاره كرد و گفت: به منظور كاهش برداشت از آب‌هاي زير زميني 11 پروژه تحقيقاتي را در دستور كار قرار داديم.

به گزارش ايرنا، دكتر هدايت فهمي روز چهارشنبه در نشست خبري در محل دانشگاه صنعتي اميركبير با بيان توزيع آب در كشور به صورت يكسان و همگن نيست، افزود: 75 درصد مناطق كشور در منطقه خشك و نيمه خشك قرار دارد و تنها 25 درصد كشور در مناطق مرطوب واقع شده است.

وي درخصوص نتايج بررسي وضعيت زمان بارش‌ها در كشور اظهار داشت: 75 درصد بارش‌ها در فصل غير زراعي و تنها 30 درصد بارش‌ها در زمان زراعي است كه با وجود اين وضعيت، نيازمند مديريت منابع آبي كشور هستيم.

وي سد سازي را يكي از روش‌هاي مديريت هدايت آب در كشور عنوان كرد و با اشاره به ادعاي برخي از محققان در خصوص سدسازي‌هاي غير استاندارد، توضيح داد: سدسازي در برخي از مناطق با توجه به حق آب طبيعي و جنبه‌هاي زيست محيطي لازم بوده است.

معاون دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو با بيان اينكه بسياري از سدهاي ساخته شده تحت شرايط استاندارد ساخته شده است، خاطرنشان كرد: در عين حال برخي از سدهاي ساخته شده بر اساس راي مثبت وزارت نيرو نبوده است و اين وزارتخانه معتقد است كه با اجراي مديريت مصرف آب مي‌توان بهره وري مصرف را در منطقه افزايش داد.

وي سدسازي را به عنوان آخرين گزينه وزارت نيرو معرفي كرد و گفت: بهره وري آب در همه ريز بخش‌هاي كشاورزي، صنعت و تاسيسات آب از بهره وري پاييني برخوردار است به گونه‎‌اي كه بهره وري كشور در حوزه كشاورزي 9 دهم كيلوگرم در متر مكعب است در حالي كه اين ميزان در دنيا 2.5 كيلوگرم در مترمكعب است.

معاون دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو با اشاره به ايجاد پديده فرونشست در برخي از دشت‌هاي كشور، گفت: بحران آب‌هاي زير زميني به عنوان يك بحران مزمن مطرح است كه در اين زمينه 11 پروژه تحقيقاتي براي كاهش برداشت آب‌هاي زير زميني تعريف ودر دستور كار قرار گرفته است.

وي به برنامه‌هاي وزارت نيرو در زمينه تامين آب سالم اشاره كرد و گفت: استحصال آب از طريق ايجاد مخازن آب، استفاده از روش‌هاي شيرين سازي آب دريا و نم زدايي، بارور سازي ابرها و استفاده از آب‌هاي نامتعارف از جمله اقدامات اين وزارتخانه براي تامين آب قابل شرب بوده است.

فهمي با تاكيد بر اينكه كشور يكي از بحراني‌ترين سال‌هاي خشكسالي را مي‌گذراند، اضافه كرد: مواجه شدن با بحران خشكسالي ناشي از عواملي چون تغيير اقليم و سو مديريت بوده است واز سوي ديگر توان دولت در اين زمينه محدود است و نياز است تا اين دوران گذرا با مشاركت مردم طي شود.

وي با اشاره به برگزاري هم انديشي سياستگذاران و منابع آب با عنوان بهره وري و حكمراني پايدار منابع آب، گفت: در اين هم انديشي كه با حضور مسئولان مربوط برگزار مي شود اميدواريم گام‌هاي مهمي در زمينه بحران كم آبي كشور برداشته شود.

علمي (3)**1055**1599
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد