۷ آبان ۱۳۹۳، ۸:۳۵
کد خبر: 81367784
T T
۰ نفر
فرماندار رشت: آموزش همگانی راهكار ساماندهی پسماند زباله در گیلان است

رشت - ایرنا - فرماندار شهرستان رشت در نشست هم اندیشی ساماندهی وضعیت پسماند زباله این شهرستان، آموزش، اهتمام و همكاری مسوولان را راهكار ساماندهی پسماند زباله در گیلان اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'سیدعیسی مهدوی' عصر سه شنبه در این نشست اجرای طرح تفكیك از مبدا زباله در این شهرستان و مناطق جلگه ای استان را برای حفظ سلامتی شهروندان و محیط زیست ضرورتی انكارناپذیر دانست.

وی با بیان اینكه رشت به عنوان مركز استان در طول روز نیمی از جمعیت گیلان را در خود جای می دهد و این امر سبب افزایش تولید زباله در این شهرستان می شود. خاطرنشان كرد: ساماندهی پسماند زباله قبل از تبدیل شدن به یك معضل جدی در این شهرستان مستلزم همكاری و تعامل تمامی مسوولان است.

وی40 درصد از اراضی گیلان را واقع در مناطق جلگه ای عنوان و اضافه كرد: محیط زیست شكننده استان های شمالی موجب توجه ویژه مسوولان كشوری به ساماندهی پسماند در این مناطق شده است.

وی با بیان اینكه در مناطق جلگه ای برای ساماندهی پسماند باید همگان اهتمام و همكاری بیشتری داشته باشند، تصریح كرد: برای مدیریت مناسب پسماند باید برنامه ریزی مناسبی در سطوح ملی، منطقه ای و محلی انجام شود.

فرماندار رشت ساماندهی پسماند را یكی از مهمترین دغدغه های جدی مسوولان این شهرستان ذكر و بیان كرد: در همین راستا؛ آموزش مردم، تفكیك از مبدا و مقصد و جداسازی در دستور كار مسوولان این شهرستان قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه امسال برای ساماندهی مركز دفن زباله در سراوان شهرستان رشت اقدام های موثری انجام شده است، ادامه داد: با وجود این اقدام ها ،اهالی محدوده دفن زباله در منطقه سراوان دیگر مانند گذشته از بوی متعفن ناشی از زباله ها رنج نمی برند.

وی افزود: مدیریت پسماند در دنیای كنونی به یك چالش تبدیل شده و در ایران نیز در اولویت برنامه های مسوولان كشور قرار دارد.

فرماندار شهرستان رشت با تاكید بر اینكه به مسئله پسماند باید با دید توسعه ای نگریست، یادآور شد: برای تحقق این مهم؛ همكاری همه مسئولان استانی و شهرستانی به ویژه بخشداران، دهیاران و شهروندان ضرورتی انكارناپذیر است.

براساس آمارهای اداره كل حفاظت محیط زیست گیلان روزانه دو هزارتن زباله توسط شهرداری ها و دهیاری های این استان جمع آوری و در مراكز دفع زباله استان رها می شوند و بخش زیادی هم در روند جمع آوری قرار ندارند.

یك هزار و 400 تن از این زباله های جمع آوری شده شهری و بقیه زباله های روستایی را تشكیل می دهند.

به دلیل نزدیكی آب های سطحی با آب های زیرزمینی در استان گیلان شیرابه های ناشی از این زباله ها و آلاینده های ناشی از خودروها با هر بارندگی در كوتاه ترین زمان، وارد خاك و آب شده و به شدت رودخانه و زیستگاه ها و مراكز زیست و تكثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.

یكی از مراكز مهم و پر سر و صدای دفن زباله گیلان كه روزانه 550تا 600 تن زباله از حوزه مركزی گیلان شامل شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشكبیجار و كوچصفهان و بیش از 20دهیاری و بخشی از واحدهای صنعتی در آن دفن می شوند، در سراوان (20كیلومتری رشت) قرار دارد.ك/2

7296 / 603

سرخط اخبار استان‌ها