برزیل و تداوم دوره زمامداری «دیلما روسف»

تهران- ایرنا- انتخابات ریاست جمهوری برزیل در دور دوم در حالی با پیروزی «دیلما روسف» به پایان رسید كه به نظر می رسد دوره ی زمامداری روسف و حزب كارگر می تواند در كنار چالش هایی همچون فساد و نابرابری های اقتصادی، چشم انداز روشنی را برای این كشور ترسیم كند.

باز هم 'دیلما روسف' 66 ساله در برزیل برنده انتخابات شد و به مسند ریاست جمهوری هفتمین اقتصاد جهان تكیه زد.

انتخابات ریاست جمهوری برزیل كه پیش از این در مهر ماه با پیشتازی «آسیو نیوس» و روسف به دور دوم كشیده شده بود، روز گذشته در دور دوم ادامه یافت كه در فرجام روسف به عنوان نخستین رییس جمهوری زن برزیل با حدود سه میلیون رای بیشتر برای دومین بار به پیروزی دست یافت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شمارش 99 درصد آرا نشان می دهد كه روسف 51/52 درصد آرا را كسب كرده در حالی كه سهم نیوس از حزب سوسیال دمكرات 48/48 درصد است.(1)

در انتخابات برزیل بیش از 142 میلیون واجد شرایط برای رای دادن هستند.

هنگامی كه روسف در آذر1389 در مقام نخستین رییس جمهوری زن برزیل سوگند یاد كرد، بسیاری از ناظران سیاسی وی را ادامه دهنده مسیر «لولا داسیلوا» رییس جمهوری پیشین این كشور می دانستند و البته چنین نیز شد و برزیل در زمان ریاست جمهوری روسف به هفتمین اقتصاد جهان تبدیل شد.

روسف در سال 2003 (1381) سمت وزیر انرژی در كابینه‌ لولا داسیلوا را بر عهده داشت و پیش از آن نیز به عنوان رییس دفتر رییس جمهوری خدمت كرده بود. روسف از اعضای اصلی «حزب كارگر» حزب چپگرای برزیل محسوب می شود؛ حزبی كه داسیلوا در سال 1975 (1354) بنیانگذاری كرده بود.

برزیل در دوره ی زمامداری داسیلوا، دوره ای طلایی را طی كرد، سیاست های داسیلوا به طور معنا داری باعث تغییرات عمیق در سیاست و اقتصاد برزیل شد.

برزیل در دوره ی حاكمیت داسیلوا با در اختیار داشتن بخش‌های گسترده و توسعه‌یافته كشاورزی، معدن، تولید، خدمات و نیز نیروی كار، تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) را به سطح بالایی ارتقا داد كه بیش از سایر كشورهای آمریكای لاتین بوده است و این امر، برزیل را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل كرده ‌است. در چاچوب گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانك جهانی(2010)، برزیل در زمان حكمرانی داسیلوا به نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر نرخ مبادلات بازار تبدیل شد. (2)

برزیل دوران روسف نیز همانند گذشته به رشد اقتصادی خود ادامه داد و در سال 2012 میلادی(1391 خورشیدی) از طرف صندوق بین المللی پول هفتمین اقتصاد جهان معرفی شد اما در سال های بعد با افزایش ركود، نابرابری ها و شكاف اقتصادی بار دیگر بر جامعه برزیل حاكم شد.(3)

برزیل در زمان ریاست جمهوری روسف اما از مشكلات و محدودیت های گسترده ای نیز رنج می برد؛ فساد و گسترش نابرابری های اقتصادی در عرصه های مختلف از جمله معضلاتی است كه برزیل از آن رنج می برد؛ به نحوی كه یكی از چالش هایی كه در كارزار انتخاباتی علیه روسف وجود داشت، همین فساد به ویژه فساد مالی بود.

اگرچه حزب كارگر برزیل، طی 12 سال حاكمیت خود (از زمان داسیلوا) با ارایه برنامه های اجتماعی به مردم، ضمن افزایش سطح دستمزدها، نرخ بیكاری را به 4/9درصد رساند كه یك كاهش بی سابقه بود، اما این چشم انداز از زمان آغاز نخستین دوره ریاست جمهوری روسف در 2010 سالی كه رشد اقتصادی به اوج خود یعنی 5/7 درصدی خود رسید، تیره و تار شد. (4)

برزیل طی سال جاری اقتصادی، افزایش تورم و ركود را در بحبوحه اعتراض های گسترده در این كشور علیه فساد و صرف هزینه سرسام آور جام جهانی فوتبال و اختصاص نیافتن بودجه كافی به بخش های آموزش، بهداشت و حمل و نقل عمومی، به خود دید.

در فرجام، به نظر می رسد كه برزیل در حالی دوره دوم ریاست جمهوری روسف را آغاز خواهد كرد كه از یك سو، دورنمای روشن در اقتصاد این كشور همچنان به چشم می خورد اما از سوی دیگر، چالش هایی از جمله فساد و نابرابری های اقتصادی پیش روی روسف و حزب كارگر وجود دارد كه می تواند برزیل و روسف را با چالش هایی روبرو كند.

منابع

1. http://irna.ir/fa/News/81364749/

2. http://www.bbc.co.uk/persian/world/2014/10/141005_u04_brazil_vote

3. http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=249619

4. http://irna.ir/fa/News/81364755/

از سهراب انعامی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**2040**1358

سرخط اخبار جهان