۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81363970
T T
۰ نفر
كمبود نقدینگی مشكل مهم صادرات پسته در خراسان رضوی است

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی كمبود نقدینگی صادركنندگان و عدم صدور گواهی بهداشتی برای تولیدات از سوی مراكز ذیربط را دو مشكل عمده صادرات پسته در استان برشمرد.

'راضیه علیرضایی' روز یكشنبه در جمع خبرنگاران گفت: آزمایشگاه تخصصی برای انجام آزمایش های مربوط به سلامت پسته و واگن كافی برای حمل آن به كشورهای آسیای میانه در خراسان رضوی وجود ندارد.

وی گفت: نوسانات در تولید، ضعف در سیستم های انبارداری و حمل و نقل پسته و خدمات متناسب، استفاده از روش های سنتی در تجارت بین الملل، عدم تامین اعتبار برای انجام تحقیقات كاربردی مرتبط، مقرون به صرفه نبودن صادرات پسته تازه به دلیل مشكلات بسته بندی و حمل و نقل، مدیریت نامناسب تولید و توزیع و بازاریابی از دیگر مشكلات در صادرات این محصول است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان بعد از كرمان دومین تولیدكننده و صادركننده پسته ایران است و امسال نیز شش درصد سهم وزنی و 5.8 درصد سهم ارزشی از كل صادرات پسته كشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینكه از ابتدای امسال تاكنون 2،6 هزار تن پسته به ارزش 24 میلیون دلار از استان صادر شد، افزود: كشورهای افغانستان، آسیای میانه، امارات، عراق، لبنان، عربستان، مالزی، تركیه و فرانسه، عمده ترین مقاصد پسته صادراتی خراسان رضوی هستند.

علیرضایی اظهار كرد: با توجه اطلاعات داده شده از سوی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی، متوسط عملكرد در واحد سطح باغهای بارور پسته خراسان رضوی یكهزار و 400 كیلوگرم در هكتار است و امسال حدود 50 هزار تن محصول پسته از سطح 68 هزار هكتار باغات این استان برداشت شد.

وی افزود: در حال حاضر در 21 شهر استان خراسان رضوی پسته كشت می شود كه شهرستان های مه ولات، بردسكن، خوشاب، گناباد و نیشابور از عمده ترین تولیدكنندگان پسته هستند.

علیرضایی با تاكید بر لزوم حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی پسته در ایران به منظور كاهش ضایعات، گفت: برای ایجاد ارزش افزوده در تولید و صادرات پسته، ثبت برند، ایجاد شركت های بسته بندی و فرآوری و استفاده از فن آوری های نوین در صنایع غذایی مورد تاكید است.

7489/522

سرخط اخبار استان‌ها