۳ آبان ۱۳۹۳، ۹:۱۷
کد خبر: 81361990
T T
۰ نفر
هشتمین مركز رشد فناوری خراسان رضوی در تربت حیدریه فعال شد

تربت حیدریه - ایرنا - هشتمین مركز رشد فناوری در خراسان رضوی روز شنبه طی مراسمی در پژوهشكده زعفران تربت حیدریه راه اندازی شد.

'پارك علم و فناوری' با مدیریت متخصصین حرفه ای در پی افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شركتهای مستقر در پارك و مؤسسات متكی بر علم و دانش است. بر این اساس پارك علم و فناوری جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاهها ، مؤسسات تحقیق و توسعه، شركتهای خصوصی و نیز بازار مدیریت و رشد شركتهای متكی بر نوآوری را از طریق مراكز رشد و فرآیندهای زایشی تسهیل می ‌كند.

رییس پارك علم و فناوری خراسان رضوی در این مراسم گفت: در این استان هشت مركز رشد و فناوری وجود دارد كه كار پژوهشی را در تمام ابعاد علمی، فرهنگی و اقتصادی با همكاری نخبگان و دانشگاهیان انجام می دهند.

'سیدحسن علم الهدایی' افزود: از این تعداد مراكز رشد وفناوری چهار مركز در مشهد و بقیه آنها در دیگر شهرستانهای خراسان رضوی فعالیت می كنند.

وی در ادامه گفت: در مراكز علمی باید فرصتی ایجاد كرد تا تمام ظرفیتهای موجود در جهت رشد افرادی كه صاحب علم و ادب، ایده و دانش هستند فراهم شود.

رییس پارك علم و فناوری خراسان رضوی افزود: این افراد باید فرایند ایده‌های خود را برای رفع نیازهای هر منطقه انجام دهند.

وی با اشاره به فعالیت مركز رشد و فناوری در تربت حیدریه اظهارداشت: این مركز علمی در حوزه كشاورزی فعالیت می كند زیرا این منطقه استعدادهای خوبی در تولید زعفران دارد.

وی ادامه داد: تحقیقات علمی در حوزه زعفران می تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد منطقه و حتی كشور داشته باشد.

علم الهدایی با اشاره به تاثیرات خوب مراكز رشد در اقتصاد، تاكید كرد: همه ما نیازمند توسعه و پیشرفت یكپارچه و همه جانبه در خراسان رضوی هستیم لذا مراكز رشد می تواند تحول عظیمی را در این چارچوب و در همه ابعاد داشته باشند.

رییس پارك علم و فناوری خراسان رضوی گفت: هدف از توسعه مراكز رشد و فناوری در واقع رسیدن به توسعه مطلوب مورد تایید رهبر معظم انقلاب است.

علم الهدایی افزود: در پارك علم و فناوری خراسان رضوی با داشتن شركتهای فناور و دانش بنیان توانستیم در تلاش برای حل بسیاری از مشكلات كشور در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، مخابرات، برق و حتی گیاهان دارویی و صنایع غذایی فعالیت داشته باشیم.

وی با اشاره به رتبه پارك علم و فناوری خراسان رضوی در كشور گفت: مراكز علمی این استان جز توسعه یافته ترین پاركهای سطح كشور هستند.

فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز در این مراسم گفت: اگر مراكز رشد با علم روز دنیا گسترش پیدا كند اقتصاد كشور متحول می شود.

'حسن فتحی نیا' با اشاره به اینكه تربت حیدریه در بخش كشاورزی رتبه خوبی در خراسان رضوی دارد افزود: تحقیقات علمی مراكز دانش بنیان در زمینه زعفران می تواند اقتصاد منطقه را متحول و ارزآوری خوبی برای كشور داشته باشد.

شهرستان 210 هزار نفری تربت حیدریه فاصله در 149 كیلومتری جنوب مشهد واقع است. حدود 69 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساكن روستاها هستند.

بیشترین تولید زعفران كشور در تربت حیدریه، زاوه، كاشمر، رشتخوار و مه ولات صورت می گیرد.

2691/660