ابوالفضل بيهقي يك مورخ بزرگ،اديبي توانا و حكيمي پخته بود

سبزوار – ايرنا – رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت : ابوالفضل بيهقي يك مورخ بزرگ ، اديبي توانا و حكيمي پخته و باتجربه بود.

به گزارش خبرنگار ايرنا 'غلامعلي حداد عادل ' پنجشنبه شب در همايش بزرگداشت 'ابوالفضل بيهقي' در سبزوار افزود : بيهقي در نثر فارسي اثري به يادگار گذاشته كه اهميت آن كتاب به نثر كه همان تاريخ بيهقي است كمتر از اهميت شاهنامه به شعر نيست.

وي افزود: اميدوارم خواسته بحق سبزواري ها به نتيجه برسد و يك روز در تقويم به نام ابوالفضل بيهقي ثبت شود.

حدادعادا اظهار داشت : تاريخ بيهقي آن قدر استوار ، صحيح و فصيح نوشته شده كه حتي براي نويسندگان امروز درس هاي بسياري دارد.

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي با تاكيد برتكريم و بزرگداشت مفاخر و انديشمندان خطاب به مردم سبزوار گفت : اين ذوق و شوق شما به مفاخر شهرتان ستودني است.

حداد عادل افزود : اين از بركت هاي انقلاب است كه در اين 35 سال هر شهري بزرگ و كوچك به اين فكر مي افتند كه با بزرگان خود تجديد عهدي كنند.

استاد و چهره ماندگار ادبيات فارسي ايران نيز در اين همايش خواستار تصويب ثبت روز اول آبان بعنوان روز بيهقي و روز نثر فارسي شد.

دكتر 'سيد محمد علوي مقدم' افزود : با تصويب اين روز، كتابخانه تخصصي خود در سبزوار را كه داراي كتابهاي فاخر و ارزشمندي به عنوان مركز بيهقي شناسي اختصاص خواهم داد.

وي با بيان اينكه ابوالفضل بيهقي به زبان و ادب فارسي خدمات شاياني كرده است ، اظهار داشت : بزرگان علم و ادب بايد مورد تكريم و تعظيم قرار گيرند زيرا براساس بزرگداشت يك بزرگ دست كم تعداد بزرگان افزودن و دانش اندوزي رونق مي يابد.

وي نيمه دوم قرن چهارم و پنجم را يكي از درخشان ترين ادوار تاريخ عنوان كرد و گفت : در اين دوره بزرگاني بويژه از خراسان چون فردوسي ، ابوحامد غزالي ، ابوالفضل بيهقي و بسياري از عرفا و دانشمندان ظهور كردند .

عضو پيوسته شوراي فرهنگستان زبان و ادب فارسي نيز در اين همايش با تشريح ابعاد مختلف تاريخ بيهقي و شيوه نگارش اين كتاب گفت : تاريخ بيهقي تنها نقل وقايع نيست بلكه بسياري از مسائل و جنبه هاي مختلف ادبيات و نثر فارسي در آن آشكار است .

دكتر محمدجعفر ياحقي با بيان اينكه اگر تاريخ بيهقي نبود بسياري از شاعران و اشخاص تاثيرگذار را نمي شناختيم ، افزود : تاريخ بيهقي جلوگاه معارف روزگار خودش است .

وي با اظهار اينكه بيهقي بسياري از مسائل و رويدادهاي تاريخي را تبديل به حكايت و ضرب المثل كرده است ، گفت : شايسته است كه اين ضرب المثل ها با خط خوش خطاطان نگاشته شده و در منظر عموم قرار گيرد .

وي با تاكيد بر اهتمام بيشتر به شناساندن بزرگان علم و ادب ادامه داد: انتظار مي رود در كشور نام موسسات ادبي ، كوچه ها و خيابان ها مزين به نام شخصيت هاي بزرگي چون بيهقي شود .

وي بر لزوم بزرگداشت مفاخر و انديشمندان تاكيد كرد و گفت: اگر در اين خصوص كوتاهي شود نام بزرگان و مفاخر كشور توسط ديگر كشورها تصاحب مي شود.

رئيس مجمع نمايندگان حراسان رضوي نيزدر اين همايش از دكتر حدادعادل خواست به عنوان عضو شوراي انقلاب فرهنگي همت كند تا اين مطالبه بحق مردم براي ثبت روز بيهقي در تقويم محقق يابد.

دكتر محمدرضا محسني ثاني با تاكيد بر بزرگداشت بزرگان و مشاهير افزود : متاسفانه بزرگترين سراينده نثر فارسي در تاريخ ما مغفول مانده است.

نماينده سبزوار در ادامه به ظرفيت ها و پتانسيل هاي اين شهرستان اشاره كرد و گفت: سبزوار به عنوان شهري برخاسته از مكتب علوي و تشييع توانسته در ابعاد مختلف سرآمد باشد.

وي ياد ابوالفضل بيهقي ، حاج ملاهادي سبزواري ، عبدالاعلي سبزواري و ... را گراميداشت و افزود: سبزوار شهر ديرينه هاي پايدار است و بزرگان و صاحب نامان زيادي در ابعاد مختلف فرهنگي ، ادبي ، اجتماعي و ورزشي به خود ديده است .

وي سبزوار را شهري دانشگاهي با ظرفيت هاي علمي و فرهنگي دانست و گفت: بيش از 30 هزار دانشجو در مقاطع و رشته هاي مختلف دانشگاهي در اين شهرستان تحصيل مي كنند .

'همايش بزرگداشت ابوالفضل بيهقي' پنجشنبه شب با حضور 'غلامعلي حدادعادل' رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، نماينده مردم سبزوار در مجلس و جمعي از مسوولان فرهنگي و پژوهشگران در اين شهر برگزار شد.

شخصيت ادبي بيهقي يكي از شاخصه هاي سبزوار يا شهر كهن 'بيهق' مي باشد كه نيازمند معرفي و شناساندن بيشتر به عموم مردم و نسل جوان است.

اين همايش با هدف ارج نهادن به جايگاه بيهقي در عرصه نثر فارسي، با همكاري شهرداري، شوراي اسلامي شهر و دانشگاه حكيم سبزواري برپا شده است .

دكتر 'محمدجعفر ياحقي' عضو پيوسته شوراي فرهنگستان زبان و ادب فارسي، دكتر 'سيدمحمد علوي مقدم' استاد و چهره ماندگار ادبيات فارسي و شمار زيادي از مسوولان و دانشگاهيان در همايش بزرگداشت بيهقي حضور داشتند.

'ابوالفضل بيهقي' تاريخ نگار قرن پنجم هجري قمري و نگارنده 'كتاب تاريخ بيهقي' از مورخان نامدار دوره غزنوي است كه در سال 385 قمري در قريه 'حارث آباد' بيهق متولد شد.

وي بعد از كسب فضايل به ديوان رسايل محمودي راه يافت و در خدمت خواجه بونصر مشكان به كار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطين غزنوي به سر مي برد تا در زمان عزالدوله عبدالرشيد كه در سال 440 قمري به سلطنت رسيد نيز چندي صاحب ديوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد.

بيهقي بعد از رهايي از زندان باقي عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجري قمري درگذشت.

سبزوار در 237 كيلومتري غرب مشهد واقع است.

7495/7499/522

سرخط اخبار استان‌ها