۱ آبان ۱۳۹۳، ۲۳:۲۸
کد خبر: 81361149
T T
۰ نفر
انجمن تعزيه: شبيه خواني و  تعزيه توسط ايرانيان بوجود آمد

كاشان- ايرنا- رييس هيات مديره انجمن تعزيه ايرانيان گفت: تعزيه و شبيه خواني از هنرهاي ماندگاري است كه بواسطه نام و قيام امام حسين (ع) توسط شيعيان ايران شكل گرفته است.

'داود فتحعلي بيگي' شامگاه پنجشنبه در نخستين همايش خيرين ساخت موزه ' عاشورا' كاشان اظهار كرد:هيچ يك از ممالك اسلامي در دنيا آييني مانند تعزيه و شبيه خواني كه وابستگي مذهبي به قيام عاشورا داشته باشد، ندارند.

نويسنده، پژوهشگر، مدرس و كارگردان تئاتر افزود: در تعزيه و شبيه خواني علاوه بر مشاهده موضوعات روز عاشورا مي توان رخدادهاي قبل و بعد از تاريخ واقعه كربلا را هم به نمايش گذاشت.

وي با بيان اينكه در هنر تعزيه همواره به مظلوميت امام حسين (ع) اشاره مي شود، تصريح كرد: در تعزيه هايي كه مربوط به دوران غير ازعاشورا هم باشد باز هم در پايانش به گوشه هايي از حادثه كربلا مي رسيم.

اين پژوهشگرعرصه تئاتر آييني سنتي كشور گفت: آيين هاي تعزيه و شبيه خواني به دليل ارتباط مستقيم با مخاطبانش بواسطه ديدن بيشترين تاثير را دارد.

فتحعلي بيگي اظهار كرد: در آيين هاي تعزيه و شبيه خواني مي توان ريشه هايي از فرهنگ توحيدي، مباحث عرفان، اساطيري و تاريخي ايران را ديد.

مديرعامل انجمن تعزيه ايرانيان، كاشان را يكي از مهدهاي تعزيه و شبيه خواني كشور دانست و گفت: 'ميرعزاي كاشاني' در دوران قاجار آثار تعزيه اش را در بين مردم تهران رواج داد و سپس به تمام مناطق كشورگسترش يافت.

فتحعلي بيگي خاطرنشان كرد:متاسفانه امروز كسي متون نسخه خواني و آثار ميرعزاي كاشاني كه بيشترش از بين رفته است را نمي شناسد.

7565/545 **1917
۰ نفر