۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۸:۲۴
کد خبر: 81359920
T T
۰ نفر
كشور در شرايط ثبات است/ بخش خصوصي و دولت با هم حركت كنند

زنجان- ايرنا- رييس جمهوري با بيان اين كه كشور از لحاظ اقتصاد و امنيت از ثبات خوبي در منطقه برخوردار است، گفت: شرايط كشور، شرايط ثبات است و مشكلات موجود در سياست خارجي، را با مذاكره حل مي كنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي گروه سياسي ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين روحاني عصر چهارشنبه در ادامه نهمين سفر داخلي كه به مقصد استان زنجان داشته اند اين مطلب را در جمع سرمايه گذاران وفعالان اقتصادي اين استان، بيان كرد.

رييس جمهوري با بيان اين كه تصميمات اقتصادي كه گرفته شد با مشورت صاحب نظران بوده است، گفت: اين به عنوان يك وظيفه و تعهدي بوده كه به مرد م دادم و با خدا هم عهد كردم، البته ممكن است اشتباه كنيم اما با مشورت اشتباه و خطا كم مي شود.

روحاني يادآور شد: در همه دنيا كه در مسايل اقتصادي كار مي كنند، گاهي شكست مي خورند با اين كه كميته هاي مشورتي دارند اما انسان بايد اشتباهش را جبران كند.

رييس جمهوري افزود: از ابتدا تا كنون در زمينه اقتصادي اولين تلاش ما اين بود كه تورم بي حساب و كتابي كه قابل پيش بيني نبود را كنترل كنيم، جامعه اي كه نتواند پيش بيني كند كه ماه آينده چه خبر است، حتي زماني شده بود كه ميزان و مكيال به قول علما در يك روز قابل پيش بيني نبود، گاهي مقدار بحث روز نبود بلكه ساعت شده بود.

روحاني ادامه داد: اقتصاد در صورتي سامان مي يابد كه شما بتوانيد پيش بيني كنيد آنگاه شما مي توانيد تصميم بگيرد كه سرمايه گذاري كنيد يا نكنيد، اما اگر نتوانيد تصميم گيري كنيد سرمايه ها به سمتي هجوم مي آورد كه مخرب است، در سال هاي گذشته اين گونه شده بود، شما مي ديد وضع سكه و ارز چه وضعي داشت؟

رييس دولت يازدهم اضافه كرد: تلاش اين بوده كه اقتصاد ايران را براي كارآفرينان و براي مردم قابل پيش بينيي كنيم، نرخ رشد ما در قيمت ها يك معياري داشته است، البته مقاطعي كارهايي انجام مي دهيم خود ما هم مي دانيم كه در ماه هاي بعد كمي حركت تورم به سمت بالا خواهد بود.

روحاني اظهار داشت: وقتي در حامل هاي انرژي قيمت بالا مي رود، مي دانيم جه وضعي پيش مي آيد، گزارش رييس كل بانك مركزي كه امروز در هواپيما به من ارايه شد، تورم سالانه ما به 20 درصد رسيده است، قاعدتا مركز آمار كمي پايين تر است، اما به هر حال همين حدود است.

رييس جمهوري با بيان اين كه آمار بانك مركزي براي 12 ماهه منتهي به ماه شهريور، حدود 20 درصد است، گفت: ما به مردم وعده داديم كه در پايان سال تورم به كمتر از 25 درصد خواهيد رسيد، امروز كه 6 ماهه اول هستيم از وعده جلوتر هستيم و انشاء الله در پايان سال چند واحد از 20 درصد پايين تر خواهد آمد.

روحاني افزود: در بخش تورم، ادامه دادن اين مسير مهم است، اين مسير را ادامه خواهيم داد،تورم در سال آينده كاهش خواهد يافت و تلاش اين است كه در سال 95 تورم را تك رقمي كنيم، اين مسير پيش بيني و قولي است كه داده بوديم.

رييس جمهوري اظهار داشت: اين كاري است كه دولت بايد انجام دهد، در زمينه ركود كه مهم تر از تورم بوده است، امروز قطعا از ركود عبور كرده ايم البته همه بخش ها اين گونه نيست، اما مسير ما مسيري است كه مي توانيم به مردم قول دهيم در مسير رونق حركت مي كنيم.

روحاني با تاكيد بر اين كه در اين مسير همه بايد دست به دست هم دهيم، ادامه داد: در انتخابات و بعد از آن بارها گفته ام كه اقتصاد كشور بايد به دست كارآفرينان و بخش خصوصي حل و فصل شود، در اين ترديدي نداريم و ما بايد زير ساخت ها را فراهم كنيم.

رييس جمهوري اضافه كرد: بخشي از كارها همچون راه آهن و اتوبان به گونه اي است كه ممكن است بخش خصوصي براي سرمايه گذاري مشكل داشته باشد و نتواند سرمايه گذاري كند، در اين موارد دولت سرمايه گذاري خواهد كرد، البته ما آماده ايم كه بخش خصوصي را بپذيريم.

روحاني تاكيد كرد: بنابر اين دولت در بخش هايي كه بار مسووليت را بر دوش دارد، آن مسووليت را فراموش نكرده است اما كارآفرينان بايد بدانند كه شرايط كشور، شرايط ثبات است.

رييس جمهوري تصريح كرد:الحمدلله از لحاظ امنيت و ثبات حتي ثبات اقتصادي در منطقه شرايط قابل قبولي داريم، البته بخشي از مشكلات وجود دارد كه در سياست خارجي است و بايد از طريق مذاكره آن ها را حل و فصل كنيم.

روحاني اظهار داشت: روابطمان را با همسايگان توسعه مي دهيم، تقريبا با همه همسايگان (البته ممكن است يكي دو كشور) روابط اقتصادي و حتي روابط سياسي را توسعه داده ايم، در غرب، در جنوب، در شمال تقريبا با همه كشورها همين حالت را داريم، حركت اقتصاد به سمت جلو است.

رييس جمهوري يادآور شد: از اين كه در اين سفرهاي خارجي، كارآفرينان هم همراه با رييس جمهوري به آن كشورها آمدند هم استقبال مي كنم و هم بسيار تاثير گذار است. در دنياي امروز دولت و بخش خصوصي با همديگر بايد حركت كنند، نهايتش توسعه كشور وكارآفريني براي مردم است.

روحاني خاطر نشان كرد: البته سود سرمايه گذار هم مطرح است و بايد سود ببرد، اما بايد بتوانيم كشور با به پيش هدايت كنيم.

رييس جمهوري ادامه داد: در 6 ماه اول صادرات ما بيش از واردات است، در 6 ماهه دوم هم پيش بيني اين است كه همين وضع را ادامه دهيم، در طول يكسال اگر بتوانيم صادرات غير نفتي حدود 100 ميليارد دلار داشته باشيم، حركت بسيار خوبي است البته تا نقطه مطلوب فاصله داريم و در زمينه صادرات استعداد بيشتري داريم،

روحاني با بيان اين كه بعضي ها فكر مي كنند كه واردات هميشه بد است و صادرات هميشه خوب، گفت: هرچه كالاهاي ساخته شده كمتر وارد شود به نفع است اما برخي مواد اوليه است كه ناچاريم وارد كنيم و در كشور ما وجود ندارد، بخش هايي است كه معادن و منابع آن را داريم، در برخي كالاهاي اساسي مثل روغن، گندم، نيازمند واردات هستيم و سال ها طول مي كشد تا به خودكفايي برسيم.

596