تهران-ايرنا- آيت‌الله امامي كاشاني با اشاره به اين كه آيت الله مهدوي كني در تمام مقاطع سياسي حضور داشت گفت: ايشان در قضاياي سياسي- مبارزاتي جنبه فقاهتي و عالم پارسا بودن را فراموش نمي‌كرد.

به گزارش ايرنا، حضرت آيت‌الله امامي كاشاني خطيب نماز جمعه تهران و حجت الاسلام ميرلوحي استاد دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت درگذشت آيت الله مهدوي كني رييس فقيد مجلس خبرگان رهبري در يك گفت و گوي تلويزيوني به منظور بررسي و مرور سوابق انقلابي ايشان حضور يافتند.

در ابتداي اين، برنامه آيت‌الله امامي كاشاني خطيب نماز جمعه تهران در پاسخ به اولين سوال مجري مبني بر اين كه مهم ترين ويژگي شخصيت اين عالم مجاهد و پارسا چه بود؟ اظهار داشت: سوال جناب عالي را با يك حديثي از امام صادق (ع) آغاز مي‌كنم، امام صادق(ع) فرمودند كسي حقاً عالم است و مي توان به او عالم گفت كه اعمال، روش و منشش گواه اين موضوع باشد، اعمال صالحه‌اش گواه و آشكار باشد و سخنان و كلماتش پاكيزه و خوب باشد.

خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: آن چيزي كه از مرحوم آيت‌الله مهدوي كني در اين 65 سال دوستي مشخص بود اين بود كه بحث در اعمال و ذكرش يك خط مستقيم داشت كه محور آن خط مستقيم تقوا بود و اين يكي از خصلت هاي ايشان بود كه مي توان آن را در ابعاد مختلف ديد.

وي در ادامه به خاطره اي اشاره كرد و گفت: از باب نمونه مي‌توان به يكي از برخوردهاي ايشان زماني كه 18 ساله بوديم اشاره كرد، وقتي كه 18 سالمان بود و در مدرسه كاشان بوديم ايشان با يكي از دوستان آقا سيد جلال به اردستان رفتند و بر منبر عليه بهاييت صحبت كرده بودند كه اين موضوع سبب شد ژاندارمري آن ها را بازداشت و از اردستان بيرون كند و آن ها شب به كاشان برگشتند و آن چيزي كه در آن اوضاع و احوال و در آن سن كم مي توان در وي ديد آن احساس تكليفي بود كه هر زمان آن را احساس مي كردند به هيچ وجه درنگ نمي‌كردند.

آيت الله امامي كاشاني به زمان نهضت امام راحل اشاره كرد و اظهار داشت: در آن زمان برخي افراد علي رغم اين كه انقلابي بودند در عين حال نگران بودند كه فداكاري و شهادت جوانان در نهايت به كجا خواهد رسيد ولي آيت الله مهدوي كني تنها يك كلمه را بيان مي كردند و مي گفتند چون امام(ره) اين تشخيص را داده هر چه هست به خود ايشان مربوط مي‌شود و اين كه در نهايت به كجا مي‌رسيم به ما ارتباطي ندارد، اين روحيه يك روحيه بسيار عالي بود كه هم خود ايشان را از ترديد خارج مي‌كرد و هم اطرافيان را.

وي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه يكي از بارزترين وجه شخصيتي آيت الله مهدوي كني روحيه معنوي ايشان بود و شايد خيلي كم به اين شخصيت ايشان پرداخته شده و بهتر است در مورد اين موضوع صحبت كنيد اظهار داشت: ايشان از همان ابتدا به موضوع معنويت توجه داشتند و در زمان اذان در همان حجره اي كه با هم بوديم يخ حوض مسجد را مي شكستند و وضو مي‌گرفتند و پايبند به شركت در نماز جماعت بودند.

امامي كاشاني گفت: روزي يكي از دوستان بنده به نام محقق خواب ديدند كه ما را ترور خواهند كرد و آمدند گفتند كه اگر نماز امام زمان (عج)را بخوانيد نجات پيدا خواهيد كرد و از من درخواست كردند كه به آيت‌الله مهدوي كني نيز اطلاع دهم و بعد از يك هفته محقق مجدداً آمد و گفت كه خانواده من دوباره خواب ديدند كه شما را ترور خواهند كرد و اگر دوباره اين نماز را بخوانيد نجات پيدا خواهيد كرد من در مقابل ايشان به آيت‌الله مهدوي كني زنگ زدم و پرسيدم كه آيا شما نماز را خوانده‌ايد ايشان گفتند من در اين هفته سه بار نماز امام زمان (عج) خوانده ام و از دوست ديگرم پرسيدم كه آيا شما هم اين نماز را خوانده ايد ايشان جواب داد از آن لحظه كه ما سر از بالش بر مي داريم و تا زماني كه مي‌خوابيم همه كارهايمان براي امام زمان (عج)است چرا كه حكومت و دولت در مسير رسيدن به حكومت امام زمان (عج)است، در آن روزها با توجه به جريان شهادت شهيد رجايي و شهيد باهنر بايد آيت‌الله مهدوي كني در آن جلسه حضور پيدا مي كردند در آن جلسه حاضر شديم و من به ايشان گفتم حدود 10 دقيقه مي خواهم بخوابم و ناگهان صداي انفجار را شنيدم و سپس متوجه شديم كه دوست من به مقام شهادت رسيده است.

حجت الاسلام و المسلمين ميرلوحي در ادامه اين برنامه با اشاره به شخصيت آيت‌الله مهدوي كني گفت: شخصيت آيت الله مهدوي كني يك شخصيت جامع الاطرافي بود كه جنبه هاي علمي، عملي، فكري، مردم داري، نظم، تواضع، سياست و جديت داشت.

وي ادامه داد: كسي كه حدود 30 سال پيش عمل قلب را انجام داده بود خوردن داروها و رژيم غذايي را به خوبي رعايت مي كرد و به كارهايي كه در حوزه و دانشگاه و خانواده انجام مي داد عقيده داشتند.

اين استاد دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: ممكن است در يك زمان يك سري اتفاق‌هايي براي يك كشور بيفتد و بسياري از مردمان آن به سمت هياهو بروند اما در اين زمان‌ها آيت الله مهدوي كني در هر مسيري كه مي‌آمدند و آن را انتخاب مي‌كردند در مباني خود قرص و محكم مي‌ايستادند و هميشه دعا مي‌كردند كه خدايا ما را با محبت امام خميني(ره) بميران و هيچ گاه سردي و گرمي و طرفداري و مخالفت ديگران در روحيه ايشان تاثيري نداشت.

ميرلوحي تصريح كرد: آيت الله مهدوي كني يك روحيه متوسل به امام زمان (عج)را در همه مسيرهاي زندگي شان قرار مي‌دادند و هميشه در انتهاي درس‌هايشان با توسل به آن حضرت و دعا براي فرج ايشان تاكيد كردند حتي در تمام صفحات نوشته‌هاي خود جمله يا صاحب الزمان ادركني را نوشته بودند.

وي افزود: چنين شخصيت بزرگ علمي و تقوايي توسل به امام زمان (عج)و روضه خواندن براي محرم و ايام فاطميه را در زندگي خود پيش گرفته بودند.

حجت الاسلام ميرلوحي گفت: در سفري كه با ايشان در لبنان بوديم هنگامي كه آيت الله مهدوي شكنجه هاي فلسطينيان را ديد حالشان بد شد و به مدت 8 روز در آي‌سي‌يو بودند اما در همان حالت هم كه بيدار مي‌شدند روي تختشان نماز شب مي‌خواندند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: آيت الله مهدوي كني در قضاياي سياسي- مبارزاتي جنبه فقاهتي و عالم پارسا بودن را فراموش نمي‌كردند.

امامي كاشاني در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه روحيه مرحوم آيت الله مهدوي كني تا چه حد مي تواند براي رجال سياسي چراغ راه باشد گفت : روش و منش انسان بايد در راستاي اعمال صالحه باشد.

وي با اشاره به اين كه بن و ريشه انسان بايد در راستاي توجه به خداوند باشد افزود شخصيت ها و اشخاص و رجال سياسي كه در امور هستند بايد به خداوند توجه داشته باشند.

خطيب نماز جمعه تهران با توجه به اين كه مرحوم آيت‌الله مهدوي كني 83 سال زندگي پاك داشتند ادامه داد: واقعاً ايشان اهل باور بودند و كارهايشان بر روي اين اصل صورت مي گرفت.

امامي كاشاني با اشاره به اين كه همه بايد به خداوند توجه كنيم افزود:در قرآن كريم آمده است كه انسان ها به خوبان توجه داشته باشند مانند اسماعيل و ابراهيم و حضرت مريم كه بايد خانم ها اين بزرگوار را مورد توجه خود قرار دهند.

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اين كه قرآن نمي گويد كه از اشرار ياد كنيد گفت: كساني كه خوب هستند بايد راه و روش آن ها را ادامه دهيم.

وي با بيان اين كه اگر باور در هر كسي باشد مي تواند به ترقي برسد گفت: راه هوا و هوس انسان را به جايي نمي رساند.

امامي كاشاني با بيان اين كه دويدن هاي از راه هوا و هوس جز كفش پاره كردن چيز ديگري ندارد ادامه داد: اين گونه انسان ها هرگز به مقصد نمي رسند.

خطيب نماز جمعه تهران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه چه طور شخصيت مرحوم مهدوي كني مي تواند براي سايرين جامع الاطراف باشد گفت: فطرت به دو دسته عملي و نظري تقسيم مي‌شود به طوري كه فطرت همان عقل است كه سير خود را طي مي‌كند بنابراين اين سير بايد صاف و لطيف باشد.

وي با بيان اين كه اگر اين حركت لطيف باشد آدم را به قله مي رساند اظهار داشت: در جواني با مرحوم آيت الله مهدوي كني صحبت مي كرديم و مي گفتيم كه مثلاً مي خواهيم چه كاره شويم.

خطيب نماز جمعه تهران با تاكيد بر اين كه بايد علوم اسلامي را فرا بگيريم ادامه داد: بايد دانشگاه ها و جوانان را نجات داد.

وي با اشاره به اين كه بايد دانشگاه ها را اداره كنيم افزود: مرحوم شهيد مطهري هم اين فكر را داشتند به طوري كه ايشان از قم به تهران آمدند.

امامي كاشاني با اشاره به اين كه بر اساس اين تفكر هم در مباحث حوزوي و هم در مباحث دانشگاهي ورود يافتيم افزود: مباحث حوزوي بسيار عميق بود نه اين كه بخواهد عادي باشد يعني بنده از همان زماني كه با ايشان مباحثه مي كردم هيچ اشتباهي از مرحوم آيت الله مهدوي كني نديدم.

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اين كه مسائل سياسي را ايشان خوب مي‌دانستند ادامه داد: ايشان از همان ابتدا ثبات قدم داشتند.

وي با اشاره به اين كه ايشان در كلاس هاي علامه طباطبايي حضور مي‌يافتند گفت: عده اي مي‌گفتند كه تفسير درس نيست ولي ايشان مي‌گفتند كه براي تفسير بايد استاد داشت.

امامي كاشاني با بيان اين كه ايشان حوزه مدرسه مروي و مسائل مربوط به طلاب را مديريت مي كردند اظهار داشت: روح، فكر، فطرت و عقل ايشان سبب رسيدن به اهداف والا شد به گونه اي كه ايشان به مقصد رسيدند.

خطيب نماز جمعه تهران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه شخصيت هاي بزرگ چقدر در شكل گيري جايگاه ايشان نقش داشتند گفت: فطرت بايد صاف باشد تا مطالب را خوب دريافت كند به گونه اي كه مرحوم مهدوي كني از گيرندگي بسيار خوبي برخوردار بودند.

وي گفت: وقتي يك نفر در درس به امام خميني (ره) اعتراض مي‌كرد ايشان به جاي اين كه بگويند سكوت كنيد مي‌فرمودند صبر داشته باشيد به طوري كه اگر شاگردي از گيرندگي خوبي برخوردار بود اين كلمه در او اثر مي گذاشت.

امامي كاشاني با اشاره به گفته هاي مرحوم بروجردي پيرامون روايات اظهار داشت: عالم مرشد است به طوري كه عالم بايد ارشاد كند و الا عالمي كه به اين امر نپردازد و كنج خانه بنشيند احاديثش ارزشي ندارد.

وي با اشاره به اين كه ايشان مطالب را به راحتي درك مي كردند اظهار داشت : ايشان در فطرت صاف تربيت شدند.

***آيت الله مهدوي كني در تمام مقاطع سياسي حضور داشتند

امامي كاشاني با اشاره به اين كه ايشان در تمام مقاطع سياسي حضور داشتند ادامه داد : ديدگاه هاي ايشان مطابق با واقعيت بود.

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به صفاي پاك مرحوم آيت الله مهدوي كني اظهار داشت: انسان بايد خوب ببنيد و اين خوب بودن بود كه ايشان را در تمام مقاطع راهنمايي مي كرد.

وي بيان داشت: نياز جهان اسلام در اين است كه بدانيم در چه نقطه اي قرار داريم و دشمنان اسلام چگونه به طراحي بر ضد اسلام مي پردازند.

امامي كاشاني با اشاره به اين كه اگر كسي عالم به زمان باشد كسي نمي تواند بر عليه او هجوم بياورد گفت: جامعه ما بايد احساس كند كه در چه شرايطي قرار دارد و پرچم اسلام در چه شرايطي برافراشته مي‌شود و يا اين كه چگونه بايد نظام را حكومت كرد.

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اين كه نظام جمهوري اسلامي فرصت بي‌سابقه براي احياي اسلام است افزود: جامعه بشري از طريق اسلام بايد بيدار شود.

وي با بيان اين كه اين فرصت را بايد درك كرد اظهار داشت: انسان بايد در راه آنچه كه به خوبي فهميده تلاش كند.

***آيت الله مهدوي كني تمام وقت خود را صرف انقلاب كردند

ميرلوحي در ادامه برنامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه چگونه از خود گذشتگي در وجود ايشان نهادينه شده بود گفت: ايشان تمام وقت خود را صرف انقلاب كردند به گونه اي كه آدم هاي استوار از آدم هايي كه هياهو مي كنند در سر بزنگاه مشخص مي شود.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه ايشان به دنبال رسيدن به جايگاهي نبودند كه بخواهد براي همه عيان شود افزود: ايشان امام خميني (ره) را مرشد خود مي دانستند.

وي با اشاره به اين كه ايشان جزء حلقه‌هاي اول انقلاب بودند ادامه داد: پايگاه ايشان مسجد جليلي بود به گونه‌اي كه ايشان جزء پيشگامان عرصه انقلاب به شمار مي آيند.

ميرلوحي با اشاره به اين كه ايشان در شوراي عالي انقلاب شوراي نگهبان و ستاد انقلاب فرهنگي حضور داشتند، افزود: ايشان پس از شهادت شهيد رجايي نيز نخست وزير شدند و همچنين در دوراني در مسند وزارت كشور بودند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه ايشان هيچ حكمي از خود را در ملا عام نمي‌گذاشتند ادامه داد: ايشان به دنبال رسيدن اهداف انقلاب به جايگاه واقعي‌اش بودند.

وي با اشاره به اين كه ايشان عشق به تعليم و تربيت داشتند ادامه داد: 40، 50 نفر از اعضاي خبرگان اصرار داشتند كه ايشان رئيس مجلس خبرگان شوند.

ميرلوحي با بيان اين كه مسئوليت ايشان به اصرار امام و رهبري بود اظهار داشت: ايشان هرگز در جايگاه و ويترين ها حضور نداشتند.

اين استاد دانشگاه گفت: آيت الله مهدوي كني صحبت از وحدت حوزه و دانشگاه مي‌كردند به طوري كه طرح ايشان به عنوان يك ايده مطرح شد.

وي ادامه داد: اگر دين و ارزش هاي ديني با پيشرفت بشري جمع شود در اين صورت صلاح و مصلحت بشر تامين مي شود.

***آيت الله مهدوي كني32 سال به پاي هدف هاي خود ايستادند

ميرلوحي با اشاره به اين كه چند نفر از شاگردان امام نهال حوزه و دانشگاه را كاشتند افزود : در دوره اي حتي اسلامي شدن دانشگاه مسخره مي شد و كسي فكر نمي كرد كه توليد علم اسلامي داشته باشيم و يا حتي حقوق اسلامي و فرهنگ اسلامي را فرا بگيريم.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه ايشان به پاي هدف خود 32 سال ايستادند خاطر نشان كرد: دانشگاه امام صادق يكي از ثمره هاي ايشان بود.

وي با بيان اين كه ايشان هيچ گاه خود را به عنوان كانديداي انتخابات مطرح نمي كردند افزود: ايشان تنها در انتخابات مجلس خبرگان حضور داشتند.

حجت الاسلام ميرلوحي با بيان اين كه براي ايشان عيب و عار نبود كه در امور به طور موقت باشند افزود: ايشان هرگز به دنبال جايگاه نبودند.

وي با اشاره به اين كه ايشان در قصه 88 از جايگاه رفيعي برخوردار بودند ادامه داد: خبرگان بايد تمام قد وارد صحنه شوند.

ميرلوحي با اشاره به اين كه مراسم تشييع پيكر مرحوم آيت‌الله مهدوي كني صبح 5 شنبه ساعت 8 و سي دقيقه در دانشگاه تهران پس از اقامه نماز بر پيكر پاك ايشان برگزار خواهد شد به طوري كه پيكر ايشان از خيابان انقلاب نيز تشييع خواهد شد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه اولين مجلس ختم ايشان روز شنبه ساعت 3 و سي دقيقه بعد از ظهر در حسينيه امام خميني به ميزباني مقام معظم رهبري برگزار خواهد شد ادامه داد: دومين مراسم ختم ايشان از سوي دانشگاه، حوزه هاي تهران و پاسداران قديم نيز در ساعت 3 بعد از ظهر روز دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار مي شود.

وي با اشاره به اين كه روز سه شنبه در كن كه زادگاه اين بزرگوار است نيز مراسمي برگزار خواهد شد ادامه داد: روز چهارشنبه هم مراسم ختم ديگري از سوي مراجع و مقامات بزرگوار برگزار خواهد شد.

ميرلوحي افزود: به مقام معظم رهبري مراجع ، خانواده و شاگردان ايشان اين ضايعه را تسليت مي گويم.

سيام**م.ش**1553**1572
۰ نفر