۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۴۳
کد خبر: 81356374
T T
۰ نفر
توربوتراپی شیوه ای نوین درمان پوكی استخوان

تهران-ایرنا-مركز روماتیسم ایران اعلام كرد:با بهره گیری از روش نوین توربوتراپی می توان به كمك امواج 'توربوسانیك' فیبرهای عضلانی را متناسب با فركانس اعمال شده منقبض و بدون نیاز به تلاش خسته كننده قدرت عضلات را افزایش داد.

به گزارش ایرنا، دكتر یوسف مقصودیان، مسئول بخش توربوتراپی مركز روماتیسم ایران گفت: اكثر بیماران مبتلا به پوكی استخوان به غیر از مساله كهولت سن از بیماری های زمینه ای مثل بیماری های قلبی – عروقی، چاقی، آرتروز، بیماری های روماتیسمی یا برخی معلولیت ها رنج می برند و قادر به ورزش كردن نیستند.

وی اضافه كرد: لرزش های توربوسانیك به صورت لرزش های پرسرعت صوتی به شكل عمودی است كه در جهت خلاف جاذبه بر استخوان ها وارد و موجب جذب كلسیم خون از استخوان ها شده و به تراكم استخوان ها می افزاید.

مقصودیان ادامه داد: این تاثیر می تواند، جایگزین ورزش های مقاومتی در افراد سالمند و نیز افرادی شود كه به دلیل نداشتن وقت كافی قادر به انجام تمرینات مورد نظر نیستند.

مقصودیان توضیح داد: توربوتراپی همچنین در افرادی كه به دلیل كم تحركی، بیماری های مختلف مانند كم كاری تیروئید، ژنتیك، تغذیه نامناسب، اختلالات هورمونی دچار چاقی هستند و یا افرادی كه به دلایل بیماری های مفصلی مثل آرتروز و كاهش قدرت عضلات قادر به فعالیت مناسب نیستند و این فرایند منجر به چاقی در آن ها شده است، می تواند به افزایش متابولیسم سلولی و افزایش مصرف كالری و كاهش وزن كمك كند.

دكتر فرهاد غریب دوست رییس مركز روماتیسم ایران نیز در این زمینه گفت: سازمان جهانی بهداشت، بیماری پوكی استخوان را به عنوان یكی از بیماری های خطرناك و كشنده در كنار سرطان ها، سكته های قلبی و مغزی عنوان كرده كه حیات افراد را تهدید می كند.

فوق تخصص روماتولوژی افزود:پوكی استخوان به عنوان بیماری تلقی نمی شود،اما عوارض خطرناكی همچون شكستگی ها دارد كه می تواند، ناشی از ضربات شدید یا خفیف و در مواردی حتی بدون ایجاد ضربه ایجاد شود. برخی از این شكستگی ها مثل شكستگی لگن می تواند، منجر به مرگ شود.

غریب دوست یادآور شد: رایج ترین روش درمان پوكی استخوان، استفاده از مكمل های دارویی محتوی كلسیم و ویتامین D و هورمون درمانی است كه غالبا از این درمان ها به صورت تركیبی استفاده می شود.

به گفته وی ممكن است، برخی از بیماران به دلایل خاصی مانند مشكلات گوارشی، كلیوی قادر به استفاده از این درمان ها نباشند ، در چنین مواقعی انجام تمرینات ورزشی مقاومتی با تحمل وزنه كه افزایش تراكم استخوان را به همراه دارد به بیمار توصیه می شود.

وی اضافه كرد: لرزش های توربوسانیك موجب تحریك پرده تغذیه كننده غضروف ( سینوویال) و تغذیه مناسب تر غضروف مفصلی شده كه این امر از طریق پمپ مكرر مایع سینوویال به داخل و خارج غضروف متناسب با فركانس توربوتراپی انجام می شود.

به گفته رییس مركز روماتیسم ایران، یافته های پژوهشی بیانگر آن است كه بهبود وضعیت غضروف مفصلی در زانوها، مفاصل ران و ستون فقرات از كمر تا گردن موجب كاهش درد پس از چند جلسه درمان با روش توربوتراپی و در كنار درمان های دارویی موجب تسریع در روند درمان می شود.

وی اظهاركرد :از ویژگی های مهم این روش درمانی آن است كه افراد تحت درمان در پایان هر جلسه درمانی احساس خستگی نمی كنند.

علمی **1354**1440
۰ نفر