۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 81355729
T T
۰ نفر

35 رشته فعال صنايع دستي در لرستان وجود دارد

۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 81355729
35 رشته فعال صنايع دستي در لرستان وجود دارد

خرم آباد - ايرنا - معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي رستان گفت : در حال حاضر 35 رشته فعال صنايع دستي در لرستان وجود دارد.

'حسين اماني ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : در حال حاضر 12 رشته بومي از جمله جاجيم بافي ،گليم بافي ،ورشو سازي ،قلم بافي ،چيت بافي ،قلم زني ،نمد بافي در چهار مركز خرم آباد ،اليگودرز ،نور باد و الشتر آموزش داده مي شود .

وي اظهار كرد :هم اكنون حدود 12 رشته از آنها در كارگاه هاي اموزشي اين سازمان در حال آموزش به هنر جويان است .

وي تصريح كرد : همچنين در حال حاضر در اين استان رشته هايي غير بومي از جمله مشبك ،منبت كاري ،سفالگري ،تور بافي ،قلاب بافي و مصنوعات چرمي فعال است .

اماني با اشاره به نبود بازارچه هاي دايم صنايع دستي در لرستان ،گفت : در راستاي عرضه و نمايش صنايع دستي اين استان بازارچه هاي فصلي در ايام نوروز و تابستان در مكان درب ورودي قلعه فلك الافلاك برگزار مي شود .

وي همچنين در خصوص صدور مجوزهاي سه گانه هنرمندان و صنعتگران لرستاني ، اظهار كرد : در سال 93 اين اقدامات رشد مطلوب تري نسبت به سه ماه نخست سال 92 داشته است .

وي تصريح كرد : در اين راستا در زمينه صدور كارت شناسايي در سال گذشته ، 200 كارت و در سال 93 حدود 500 كارت شناسايي صادر شده است .

اماني با اشاره به اينكه در سال 92 حدود 10 مجوز تاسيس كارگاه صادر شده است ،گفت : اين در حالي است كه در سال 93 تعداد 150 مجوز تاسيس كارگاه صادر شده است .

وي در خصوص پروانه توليد در صنايع دستي در اين استان گفت : در سال 92 تنها دو پروانه توليد صادر شده است و اين درحالي است كه در سال 93 تعداد 15 پروانه توليد صادر شده است .

همچنين وي افزود : در سال 93 تعداد 265 كارت گواهي مهارت در اين استان صادر شده است .

معاون صنايع دستي لرستان گفت : در سه ماه نخست سال 93 تعداد 95 نفر متقاضي در يافت تسهيلات مشاغل خانگي به بانكهاي عامل معرفي شده است و در حال دريافت اين تسهيلات با اعتبار سه ميليارد ريال هستند .

وي افزود : در حال حاضر 35 هزار نفر هنرمند در اين استان وجود دارد كه تنها حدود 900 نفر تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستندو اميد است با تلاش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي 10 درصد هنرمندان استاني تحت پوشش بيمه قرار گيرند .

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 12 شهرستان استان تحت پوشش خدمات صنايع دستي استان قرار دارد ،اظهار كرد : كارگاه هاي اموزشي صنايع دستي در حال حاضر درچهار شهرستان خرم آباد ،اليگودرز ،نور اباد و الشتر فعال است .

وي تصريح كرد :در سالجاري اعتبار صنايع دستي لرستان نسبت به سه ميليارد ريال سال گذشته پيشرفتي نداشته است و اين درحالي است كه در سال گذشته تنها 48 درصد اين اعتبارات تخصيص يافته است .

وي با اشاره به اينكه مقرر شده است در سالجاري اعتبارت صنايع دستي 100 درصد تخصص يابد ،گفت : در اين صورت زير ساخت هاي اموزشي صنايع دستي در لرستان رشد مطلوبي خواهد داشت .

7274/630

سرخط اخبار استان‌ها