۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۰
کد خبر: 81354879
T T
۰ نفر
82 درصد ساكنان چهار شهر كشور دچار كمبود ويتامين دي هستند

مشهد - ايرنا - مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت خراسان رضوي گفت: بر اساس پژوهشهاي انجام شده 82 درصد ساكنان چهار شهر مشهد، تهران، تبريز و شيراز دچار كمبود ويتامين دي هستند.

دكتر 'محمدجعفر صادقي' روز يكشنبه در آستانه 'روز جهاني استئوپروز' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ويتامين دي كه تابش آفتاب در تامين آن نقش مهمي دارد باعث پيشگيري از پوكي استخوان، استحكام و تراكم توده استخوانهاي بدن مي شود.

استخوان بافتي زنده در بدن است كه دائما جذب و جايگزين مي شود لذا پوكي استخوان زماني رخ مي دهد كه توليد استخوانهاي جديد با مرگ استخوانهاي قديمي برابر نباشد. پوكي استخوان در زنان و مردان و همه نژادها رخ مي دهد با اين حال افراد سفيدپوست و زنان آسيايي به خصوص بعد از سن يائسگي در خطر بيشتري براي ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

پوكي استخوان معمولا در مراحل اوليه علامت خاصي ندارد و علائم آن بعد از پيشرفت بيماري نمايان مي شود كه شامل 'درد مفاصل، مشكل در ايستادن،

زحمت در راست نشستن، كاهش قد در گذر زمان و سهولت شكستگي استخوان با ضربات كم شدت' است.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت خراسان رضوي در ادامه گفت: نتايج پژوهش نشان مي دهد كه ميزان كمبود ويتامين دي در بين ساكنان مشهد، تهران، تبريز و شيراز در طول يك دهه از 28 به 82 درصد رسيده است و اين آمار هشدار جدي محسوب مي شود.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت خراسان رضوي افزود:

اين پژوهش با زير پوشش داشتن شش هزار نفر در دو نوبت(سالهاي 1380 و 1390) انجام شده است.

وي گفت: طبق يافته هاي اين پژوهش 40 درصد ساكنان شهرهاي مشهد، تهران، تبريز و شيراز در سال 1380 بطور كافي ويتامين دي دريافت مي كرده اند اما در سال 1390 تنها پنج و نيم درصد مردم به ميزان لازم اين ويتامين را دريافت كرده اند و مابقي يا دچار كمبود ويتامين دي بوده و يا به ميزان ناكافي از آن برخوردار بودند.

دكتر صادقي افزود: فرهنگ استفاده از فوايد آفتاب در كشور ما رواج ندارد بطوري كه براي پنجره ها پرده هايي را بكار مي بريم كه هيچ آفتابي به درون خانه نتابد.

وي در ادامه با بيان اينكه از سن 30 سالگي به بعد تراكم سلولهاي استخواني بدن كم مي شود گفت: در اين دوران زندگي سلولهاي استخوان ساز كاهش يافته و سلولهاي استخوان خوار افزايش مي يابد در نتيجه استحكام سلولهاي استخواني كم مي شود.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت خراسان رضوي سه عامل موثر در پيشگيري از استئوپروز را شامل تغذيه صحيح، مصرف رژيم غذايي سرشار از املاح و ويتامينها، افزايش تحرك و پرهيز از استعمال سيگار و دخانيات عنوان كرد.

وي گفت: افزايش تحرك نيز باعث افزايش توده استخواني، مقاومت و استحكام استخوانها مي شود.

20 اكتبر برابر با 28 مهر ماه 'روز جهاني استئوپروز' يا پوكي استخوان نامگذاري شده است.

7487/660

سرخط اخبار استان‌ها