۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۹:۴۴
کد خبر: 81350879
T T
۰ نفر
ارتقای موقعیت ایران در علوم و فناوری های شناختی

تهران - ایرنا - رییس هیات مدیره پژوهشكده علوم شناختی گفت: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در علوم و فناوری های شناختی در حال ارتقا است و كشور ما در سال 2013 به جایگاه دوم علوم شناختی منطقه دست یافت.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر 'سید كمال خرازی' روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه مجتمع پژوهشكده علوم شناختی اظهار داشت: بر اساس گزارش سایت بین المللی SJR ایران در سال 2012 در رتبه 34 تولید علوم شناختی دنیا قرار داشت و در سال 2013 به رتبه 26 رسید و جایگاه ایران در سطح منطقه نیز از سوم در سال 2012 به رتبه دوم ارتقا یافت.

وی با قدردانی از حمایت معاونت علمی و فناوری سیاست جمهوری در گسترش علوم شناختی گفت: خوشبختانه با تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری از دو سال پیش شاهد فعالیت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی هستیم و تولیدات علمی كشور در این حوزه رو به افزایش است.

نامبرده خاطر نشان كرد: علوم شناختی از جمله دانش ها و فناوری های نوین است كه خوشبختانه در نقشه جامع علمی كشور به لحاظ اولویت در كنار فناوری های مهمی مانند هسته ای، نانو، بایو و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

خرازی از فناوری های اطلاعات، نانو، بایو و علوم شناختی به عنوان 4 فناوری همگرا كه نقش مهمی در زندگی آینده بشر ایفا می كنند نام برد و گفت: علوم شناختی از حوزه های علوم اعصاب، روان شناسی، زبان شناسی، هوش مصنوعی، فلسفه دانش و شناخت اجتماعی تشكیل می شود.

وی به كاربردهای گسترده علوم شناختی در حوزه های پزشكی، آموزشی تربیتی، هوش مصنوعی، اجتماعی و دفاعی اشاره كرد و گفت: كشورهای اروپایی و امریكا با صرف میلیاردها دلار تحقیقات گسترده ای در زمینه علوم شناختی آغاز كرده اند كه پروژه «مغز» در امریكا و پروژه «مغز انسان» در اروپا از جمله مهمترین آنهاست.



***معالجه 100 بیمار ایرانی با استفاده از روش تحریك عمقی مغز

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری، تحریك عمقی مغز برای درمان بیماری ها را به عنوان یكی از حوزه های علوم شناختی معرفی كرد و گفت: درمان بیمارهای 'دیستونیا' و 'پاركینسون' با استفاده از این روش امكان پذیر است و خوشختانه در ایران نیز تاكنون 100 بیمار به وسیله تحریك عمقی مغز در بیمارستان حضرت رسول (ص) درمان شده اند.

وی در عین حال به هزینه های بالای درمان به شیوه تحریك عمقی مغز اشاره كرد و گفت: هزینه تهیه الكترودهای شناختی در این روش بین 80 تا 90 میلیون تومان تمام می شود از همین رو ساخت ریزالكترودها و باتری های مخصوص تحریك عمقی مغز را در پژوهشكده علوم شناختی آغاز كرده ایم.

خرازی كنترل مغز حیوانات را یكی از فعالیت های در دست انجام در حوزه علوم شناختی ذكر كرد و گفت: این كار در كشورهای پیشرفته دنیا بر روی موش آزمایش شده و به موفقیت های خوبی رسیده است و در ایران نیز این آزمایشات بر روی سوسك بزرگ صورت گرفته و با وصل الكترود به بدن سوسك ، فرمان هایی به او داده شده و رفتار وی مطابق با دستورات بوده است.

وی خطاب به وزیر صنعت كه در این مراسم حضور داشت، گفت: حیوانات تحت فرمان می توانند كمك زیادی به بخش های مختلف صنعتی بكنند. به عنوان مثال با استفاده از كنترل مغز موش می توان حیوان را در فضاهای بسیار كوچك وارد كرد تا خوردگی لوله های نفتی یا مشكلات ایجاد شده در تاسیسات مختلف را شناسایی و مرتفع كرد.

خرازی بر لزوم آشنا كردن نوجوانان از دوران دبیرستان با علوم شناختی و علوم اعصاب به منظور هدایت و آموزش آنها در این حوزه تاكید كرد.



***بورسیه 10 دانشجوی دكتری علوم شناختی در سال

رییس هیات امنای پژوهشكده علوم شناختی از اعطای بورسیه تحصیلی به 10 دانشجوی دكتری در سال خبر داد و گفت : این دانشجویان با هماهنگی دو وزارتخانه علوم و بهداشت انتخاب و برای تحصیل در مقطع دكتری علوم شناختی به دانشگاه های خارجی اعزام خواهند شد.

وی افزود: علاوه بر این سالانه 30 دانشجوی دكتری را برای فرصت های مطالعاتی یك ساله به خارج از كشور خواهیم فرستاد.

خرازی تاسیس مراكز مشاوره و توانبخشی علوم شناختی را یكی از نیازهای جدی كشور برشمرد و ابراز امیدواری كرد با اختصاص بودجه لازم، این مراكز بزودی در پژوهشكده علوم شناختی راه اندازی شود.

مراسم افتتاح پژوهشكده علوم شناختی با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس جمهوری)، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رییس جمهوری)، محمدرضا نعمت زاده (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، حسین هاشمی (استاندار تهران) در محل شهر جدید پردیس برگزار شد.

علمی(3)**1055**ن.س**1436
۰ نفر