۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۸:۲۷
کد خبر: 81347911
T T
۰ نفر

يك محقق :

سميرم يك باغ شهر گردشگري است

۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۸:۲۷
کد خبر: 81347911
سميرم يك باغ شهر گردشگري است

سميرم، اصفهان- ايرنا- مدرس و محقق دانشگاه آزاد اسلامي سميرم گفت: اين شهرستان يك باغ شهر بزرگ گردشگري و طبيعي است.

سجاد اميدي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين منطقه نيازمند تبليغات و معرفي بيشتر همراه با توسعه زيرساخت هاي عمراني، خدماتي و فرهنگي است.

وي خاطر نشان كرد: گردشگري امروزه به تدريج در تمامي جوامع رسوخ كرده و از جنبه هاي گوناگون آن آثار بسيار مثبت يا منفي به بار آورده است.

اين محقق و پژوهشگر به معايب و محاسن گردشگري در يك جامعه اشاره كرد و گفت: علاوه بر رونق اقتصادي مردم منطقه، رفت و آمد گردشگر باعث بالا رفتن اهميت جاذبه هايي همچون آثار تاريخي، حيات وحش، منابع طبيعي و ديگر عرصه ها مي شود و همزمان لزوم حفاظت ازآنها را دوچندان مي كند.

اميدي با اشاره به آسيب هاي گردشگري تصريح كرد: تفاوت هاي فرهنگي شهرهاي مختلف به ويژه در شهرهاي كوچك و روستاها باعث بروز برخي معضلات فرهنگي مي شود.

وي اضافه كرد: ورود گردشگر بدون مديريت و نبود زيرساخت مناسب باعث تخريب محيط زيست وآلودگي محيط مي شود كه مثال بارز آن آلوده شدن محيط هاي بكر طبيعي سميرم به انواع زباله است.

وي اظهار كرد: همه معايب و مشكلات اشاره شده را مي توان با مديريت صحيح و فرهنگ سازي به حداقل رساند.

اميدي خاطر نشان كرد: سميرم يكي از امن ترين شهرهاي استان اصفهان براي گردشگران داخلي و خارجي است اما تا زمان حاضر اين صنعت در سميرم توسعه نيافته است.

وي از جمله دلايل اين وضعيت را آماده نبودن بسترهاي اقتصادي مناسب براي جذب سرمايه‌گذاري در ساخت هتل و ساير صنايع جانبي دانست و افزود: بي‌خبري سرمايه‌گذاران از زمينه‌هاي موجود و تبليغات ضعيف و نيز انتشار اخبار منفي، محدوديت‌هاي اجتماعي و مذهبي براي گردشگران از ديگر موانع در راه رشد صنعت گردشگري است.

اين محقق و پژوهشگر دانشگاهي با بيان اينكه به ازاي ورود هر پنج گردشگر به منطقه يك شغل ايجاد مي شود تصريح كرد: احداث هتل به سبك معماري اصيل، اكوكمپ هاي گردشگري، جذب گردشگران خاص مثل عكاسان حيات وحش، منجمان، كوهنوردان، كويرنوردان مي تواند در رشد علم و تفريحات سالم منطقه موثر باشد.

وي يادآوري كرد: بي توجهي به گردشگري و اضافه شدن عاملي همچون مهاجرت موجب مي شود اين شهرستان از منطقه اي عقب مانده و توسعه نيافته به يك شهر خالي از سكنه تبديل شود.

اين محقق و پژوهشگر عرصه برنامه ريزي و مديريت شهري تصريح كرد: سواد عمومي گردشگري نياز به ارتقا دارد كه تا به امروز با مقوله گردشگري، فانتزي و غير ضروري برخورد شده و اينگونه گردشگري به سرانجام نمي‌رسد مگر اينكه نقش گردشگري در توسعه سميرم به خوبي احساس شود.

وي خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم گردشگري شهرستان را فعال سازيم نيازمند عزمي منطقه‌اي و محلي هستيم چرا كه اين مهم به تنهايي از عهده سازمان ميراث فرهنگي برنمي‌آيد و اين يك واقعيت مسلم است.

شهرستان سميرم با افزون بر 100هزار جمعيت روستايي، عشايري و شهري در 160كيلومتري جنوب اصفهان و دامنه هاي دنا و زاگرس مركزي واقع شده است.

علاوه بر 9 منطقه نمونه گردشگري و دو روستاي نمونه بين المللي سيور و خفر، سكونت گاه باستاني تقرچه، چشمه ˈخوانسارˈ، تخت سليمان آب ملخ، ˈحمام كمال الملك وزيرˈ، ˈتل شاهي و وزيریˈ، ˈقلعه بهمنˈ، آبشار ˈخفرˈ، آبشار سميرم، چشمه ˈناز ونكˈ، ˈتالاب خان وردشتˈ، رودخانه و آبشار ˈبي بي سيدانˈ، چشمه كجوي خينه و ˈبابا زرنگ كمهˈ ،چشمه ˈنوولˈ غار ˈدنگزلوˈ ، ˈلاي سرخ دناˈ و ˈامامزادگان ابراهيم، زيد ابن علي، سيد احمد و سيد محمد خفر، بي بي ناز خاتون و بي بي گل خاتون كمه و حناˈ از مهمترين جاذبه هاي طبيعي و گردشگري شهرستان سميرم است.

7147/ت/ 546

سرخط اخبار استان‌ها