۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶
کد خبر: 81343938
T T
۰ نفر
هیگل خواستار استفاده از پایگاه اینجرلیك تركیه و كمك به آموزش تروریست ها در این كشور  شد

تهران – ایرنا – 'چاك هیگل' وزیر دفاع آمریكا روز پنجشنبه گفت كه كمك نظامی اصلی و عمده ای كه كشورش مایل است از تركیه دریافت كند، دسترسی به پایگاه هوایی اینجرلیك و موافقت با كمك به آموزش و تجهیز تروریست های غربگرای مخالف دولت سوریه است.

به گزارش آسوشیتدپرس از بوگوتا در كلمبیا، هیگل افزود: مقام های آمریكا در مذاكرات چند روز آتی این مسایل را با مقام های بلندپایه ترك مطرح خواهند كرد.

به گفته وی، با وجود آنكه درخواست مكرر آنكارا از آمریكا برای تشكیل منطقه امن در امتداد مرز تركیه با سوریه به صورت جدی در دست بررسی نیست، اما رهبران آمریكا آماده مذاكره در باره آن هستند.

به گفته وزیر دفاع آمریكا، تركیه دارای توانایی نظامی با ارزشی برای مبارزه با تروریست های داعش است و آمریكا ترجیح می دهد به پایگاه هوایی اینجرلیك در نزدیكی مرز سوریه برای استقرار هواپیماهای گوناگون، دسترسی داشته باشد.

هیگل كه عازم دیدار 6 روزه از 3 كشور آمریكای جنوبی بود، در هواپیمای خود به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد.

وی پس از دیدار ازكلمبیا، به شیلی و پرو خواهد رفت تا در كنفرانس وزیران دفاع كشورهای آمریكا شركت كند.

مقام های بلندپایه آمرییكا از تركیه می خواهند كه مشاركت بیشتری در نبرد با گروه تروریستی داعش داشته باشد كه در هجوم اوایل تابستان خود، بخش های گسترده ای از خاك عراق و سوریه به ویژه مناطق نزدیك مرز تركیه را اشغال كرده است.

آمریكا قصد دارد با آموزش و تجهیز تروریست های وابسته به غرب و برخی كشورهای عربی كه برای سرنگونی حكومت سوریه می جنگند، آنها را جایگزین گروه های تروریستی داعش و القاعده كند.

این در حالیست كه آموزش این تروریست ها هنوز آغاز نشده و آمریكا هنوز تروریست های مورد نظر خود را برای اجرای این برنامه انتخاب نكرده است.

گروههای مسلح و تروریستی همچون داعش كه با حمایت غرب و همپیمانان منطقه ای آمریكا در خاورمیانه ایجاد شده اند، جنایات هولناكی را در سوریه مرتكب شدند.

خاورم**1486**1010

سرخط اخبار جهان