۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81341851
T T
۰ نفر
قانون خدمات كشوری با اصلاحات جدید به مجلس ارایه می شود/منتظر نظر مجلس هستیم

تهران- ایرنا- سخنگوی دولت با یادآوری اتمام دوره آزمایشی اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری گفت: این قانون را با اصلاحاتی در هفته آینده به مجلس تقدیم می كنیم و درباره كسر اضافه كار از بازنشستگی هم به جای اجرای برداشت شورای توسعه مدیریت، بر اساس قانونی كه در مجلس تصویب می شود، عمل می كنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: برخی رسانه ها در روزهای اخیر اعلام كردند كه قرار است حقوق بازنشستگان از این پس 20 تا30 درصد كاهش یابد كه این سخن، اطلاع رسانی نادرست و غیرواقعی است و چنین اتفاقی هیچگاه نخواهد افتاد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد دغدغه و نگرانی كه یكی دو رسانه با انتخاب تیتر برای بازنشستگان ایجاد كردند، توضیح می دهم.

نوبخت با بیان این كه كسر اضافه كار برای حقوق بازنشستگان با دو برداشت مختلف مواجه است، تصریح كرد: این قانون باید به صراحت بیان می كرد كه از این به بعد دیگر نباید كسر از حقوق انجام شود و شاید جملات باید شفاف تر بود كه ما این قانون را اصلاح كرده ایم و به مجلس ارسال می كنیم.

وی اضافه كرد: ما به عنوان یك كار اساسی این قانون را به مجلس ارسال می كنیم و منتظر نظر نهایی مجلس هستیم.

نوبخت خاطر نشان كرد: اگر نمایندگان محترم مجلس نسبت به این موضوع ابهام دارند و می خواهند شفاف تر عمل كنند، دستشان باز است، ما نیز در دولت اگر نظری داریم بر اساس ماده 106 قانون مدیریت خدمات كشوری است و تلاش داریم برای اصلاح و جلوگیری از این دو برداشت، اصلاحیه قانون را در هفته آینده تقدیم مجلس می كنیم.

سخنگوی دولت توضیح داد: بازنشستگان مثل زمان اشتغال می توانند از دو قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات كشوری پیروی كنند و صندوق های آنها هم صندوق بازنشستگی كشوری و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی است.

نوبخت با بیان اینكه معمولا كارمندان رسمی از صندوق بازنشستگی كشوری استنفاده می كنند و تابع قانون مدیریت خدمات كشوری هستند، گفت: كارمندان پیمانی یا قراردادی هم نوعا از صندوق تامین اجتماعی برخوردار می شوند.

وی با اشاره به اینكه تا كنون پرداختی های بازنشستگی این دو مجموعه متفاوت بوده است، اظهار داشت: به طوری كه كارمندان رسمی از ساعات اضافه كار آنها حق بیمه كسر نمی شد تا در موقع بازنشستگی به آنها پرداخت شود، بنابراین بعضی از دستگاه ها اضافه كار كم می دادند، برخی اضافه كار می دادند و برخی از دستگاه ها ممكن است اضافه كار برای پرسنل رسمی خود نداشته باشند.

نوبخت ادامه داد: اما كسانی كه شامل قانون تامین اجتماعی بودند و از اضافه كارشان كسورات بازنشستگی كسر می شد، هنگام بازنشستگی این كسورات به آنها داده می شد تا اینكه قانون مدیریت خدمات كشوری در سال 86 تصویب و بعد از مدتی اجرایی شد.

وی با بیان این كه در این قانون برای یكسان سازی پرداخت ها حكمی در ماده 106 مطرح و تصویب شد، توضیح داد: ماده 106 قانون می گوید مبنای محاسبه كسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی كارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت به اضافه فوق العاده های مستمر و فوق العاده بند 10 ماده 68 این قانون است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی افزود: بر این اساس، محاسبه حقوق بازنشستگی طبق قانون مدیریت خدمات كشوری بر مبنای حقوق ثابت به اضافه فوق العاده های مستمر كاركنان تعریف شده است.

نوبخت اضافه كرد: بعد از این قانون، قانون برنامه پنجم اجرایی شد، قانون موخره نسبت به قانون قبلی ارجحیت دارد، در ماده 59 برنامه پنجم تصریح شده آن دسته از كاركنان دستگاه ها كه مشمول قانون تامین اجتماعی هستند از هر جهت از جمله شرایط بازنشستگی و سایر مزایا تابع قانون مدیریت خدمات كشوری و اصلاحات آن هستند.

وی تصریح كرد: همه این قوانین حاكی از آن است كه بر پایه این قانون نباید برای بازنشستگی از اضافه كار كسر شود، قبلی هایی هم كه كسر شد به آنها پرداخت شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری یادآور شد: بعضی از دستگاه ها بعد از اجرای این قانون همچنان نسبت به كسر از اضافه كارها اقدام كردند، استدلال آنها این بود كه چون ما تابع قانون تامین اجتماعی هستیم پس می توانیم از این قانون تابعیت نكنیم.

نوبخت اضافه كرد: شیوه های متفاوت دستگاه ها در این باره به استعلام هایی از معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری منجر شد؛ این معاونت شورایی به نام «شورای توسعه مدیریت» دارد كه طبق قانون، در موارد ابهامی، این شورا به عنوان مرجع اظهار نظر كرده و رفع ابهام می كند.

وی با تاكید بر این كه قانون صراحت دارد از زمان اجرا در سال 88 دیگر نباید از اضافه كار برای بازنشستگی كسر شود، گفت: شورای توسعه مدیریت همانگونه كه قانون گفته است، جواب استعلام ها را به صورت بخشنامه داد.

سخنگوی دولت افزود: این پاسخ از نظر یكی- دو رسانه به سوژه تبدیل شد كه قرار است حقوق بازنشستگان 20 تا30 درصد از كسر شود. برای گروه زیادی از بازنشستگان كه رسمی بودند قبل از این قانون هم كسر نمی شد، فقط یك گروه تامین اجتماعی بودند كه آن هم گفته شد هر چه از اینها كسر شده برای اینكه حقی ضایع نشود به آنها پرداخت شود.

نوبخت با بیان این كه برخی از نمایندگان تفسیرشان این بود كه باید كسر می شد و برخی نمایندگان می گفتند نباید كسر می شد، خاطر نشان كرد: به جای اینكه این درهم تنیدگی ایجاد شود، منتظر قانون می مانیم. از نظر ما بسیار صریح است و نمی دانم برخی شخصیت های محترم رسانه ای از كجا 20 تا 30 درصد كاهش حقوق را آورده اند؟



** گزارشی از جلسه امروز دولت

نوبخت گفت: در جلسه امروز هیات دولت، گزارش وزارت نیرو در مورد وضعیت آب به ویژه آب آشامیدنی و پیشنهاداتی درباره مدیریت بهینه منابع محدود آب ارایه شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: پیشنهادات مطرح شده درباره مدیریت بهینه منابع محدود آب نیز به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری ارجاع شد تا چگونگی اجرای دقیق آن بررسی و در جلسه آینده برای اجرا به هیات وزیران گزارش شود.



** اعلام رتبه دستگاه ها در توجه به محیط زیست

نوبخت اظهار داشت: در جلسه امروز هیات دولت سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مورد عملكرد دستگاه‌های اجرایی برای رعایت موازین و ضوابط زیست محیطی گزارشی ارایه داد و رتبه و جایگاه دستگاه‌ها درخصوص پایبندی به این ضوابط و مقررات محیط زیستی نیز به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به گزارش ارایه شده وزارت كشور از وضعیت اجتماعی استان‌ها و شهرهای مختلف در جلسه امروز هیات دولت نیز اظهار داشت: خوشبختانه در طول یك سال گذشته شاخص‌ها بسیار نویدبخش بود كه امیدواریم وزارت كشور گزارشی از این شاخص‌ها برای آگاهی مردم ارایه كند.



** دوری دولت از مسایل حاشیه ای

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تخریب‌ها علیه دولت، گفت: این موضوع جدیدی نیست البته سرعت بیشتری گرفته است اما نكته این است كه ما دنبال حاشیه‌سازی نیستیم.

نوبخت تصریح كرد:‌ ما اگر یك واحد نرخ تورم را كاهش داده و یك واحد نرخ رشد را افزایش و یا كارهای عمرانی انجام دهیم برای مردم سودمندتر است به همین دلیل از ورود به مسایل حاشیه‌ای جدا خودداری می‌كنیم.

وی درباره عملكرد دولت نیز اظهار داشت: كار ارزشمندی انجام شده كه نسبت به گذشته، رشد منفی را مثبت كرده است و این روند باید ادامه یابد.

سخنگوی دولت تاكید كرد: در 6 ماهه نخست عملكرد اقتصادی دولت در زمینه رشد اقتصادی قابل قبول بوده است.



** جلسه مثبت دولت و مجلس

نوبخت همچنین درباره جلسه مشترك دولت و مجلس كه شب گذشته برگزار شد، گفت: نفس این جلسات نیاز به بازگویی نیست و در جهت تعامل بیشتر و نزدیك كردن دیدگاه‌های نمایندگان و اعضای دولت بسیار موثر است. جلسه دیشب از این ویژگی برخوردار بود ضمن این كه دولت موفق شد با سخنرانی رییس جمهوری و دو تن از اعضای دولت (رییس كل بانك مركزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری) گزارش كوتاهی را به حاضرین ارایه كند.

سخنگوی دولت افزود: از سوی دیگر دغدغه‌های نمایندگان مجلس از زبان روسای كمیسیون‌های تخصصی شنیده شد و به طور كلی این جلسه، جلسه بسیار خوبی بود كه طی آن عملكرد و برنامه‌های دولت نیز به اطلاع دوستان رسید.



** رشد مثبت 4.6 درصدی تولید ناخالص ملی

نوبخت درباره عملكرد 6 ماه دولت در سال 93 نیز اظهار داشت: در بخشنامه‌های بودجه‌ای سال 93 چند هدف از جمله طرح‌های عمرانی، كاهش نرخ تورم، خروج از ركود اقتصادی و تغییر جهت رشد منفی به رشد مثبت اقتصادی و نهایتا پایبندی به قانون هدفمندی یارانه ها مورد تاكید قرار گرفته است.

سخنگوی دولت آماری در بخش های مختلف هم ارایه كرد و گفت: پرداخت هزینه های جاری امسال نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش یافته است.

نوبخت با بیان اینكه پرداخت حقوق و دستمزد كاركنان، 98 درصد بوده است، افزود: این عدد نسبت به سال قبل بیش از 116 درصد است.

وی با بیان اینكه اعتبارات عمرانی كل در شش ماه اول 52.6 درصد پرداخت شده است، اظهار داشت: پرداخت در این بخش نسبت به سال قبل 3.3 برابر افزایش داشته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: تملك دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان اعتبارات عمرانی استانی صد در صد پرداخت شده است كه نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته 1256.7 درصد بیشتر و در واقع 12 و نیم برابر اعتبارات عمرانی استانی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر پرداخت شده است.

نوبخت با بیان این كه برای نخستین سال اعتبارات عمرانی استانی صددرصد پرداخت شده است، اضافه كرد: با این گزارش می توان داوری كرد كه ما امسال برای متمركز شدن منابع و اتمام طرح های ناتمام به درستی عمل كرده ایم یا خیر؟

وی درباره وعده های دولت در مهار نرخ تورم و رساندن تورم به 25 درصد در اسفندماه امسال نیز گفت:‌ آخرین گزارش كه مركز آمار ایران ارایه داده، نشان می‌دهد كه نرخ تورم سالانه 20.6 درصد بوده است و در 6 ماهه نخست، بیش از آنچه كه درباره نرخ تورم پیش‌بینی شده بود، محقق شده است.

نوبخت همچنین به موضوع رشد اقتصادی اشاره كرد و افزود: در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در گروه كشاورزی به 3.3 درصد، در گروه نفت 6.1 درصد و در گروه صنایع و معادن 8.1 درصد رشد مثبت وجود داشته است. ضمن اینكه در گروه خدمات، این رشد به مثبت 3.7 درصد و در كل تولید ناخالصی ملی به رشد4.6 رسیده است كه باید این رشد مثبت ادامه یابد.

نوبخت همچنین در مورد هدفمندی یارانه ها گفت: علاوه بر پرداخت یارانه نقدی به خانوارها، به خانوارهای كم‌درآمد كمك بیشتری می‌شود و بخشی برای بهداشت، درمان و سلامت درنظر گرفته می‌شود. همچنین تصویب شده است كه 5 هزار و 727 میلیارد تومان در بخش تولید این پرداخت‌ها را داشته باشیم و به طور كلی در شش ماهه نخست امسال یارانه‌ها را واقعا هدفمند كردیم و فقط به پرداخت یارانه به خانوارها نپرداختیم.

سخنگوی دولت در مورد تامین منابع صندوق پس‌انداز مسكن نیز گفت: در این‌باره رایزنی‌های لازم در حال انجام است.

در این جلسه مانند جلسات گذشته، سرانجام سازمان مدیریت مورد سوال خبرنگاران بود و نوبخت در این باره اظهار داشت: دیروز جلسه‌ای داشتیم تا چگونگی تشكیلات جدید در این راستا را مورد توجه قرار دهیم.

سخنگوی دولت همچنین با نفی سرطان‌زا بودن بنزین در كشورمان اظهار داشت: اگر چنین بود دولت جلوی آن را می‌گرفت.

نوبخت درباره اعتبارات درنظر گرفته شده برای مناطق و رعایت توازن منطقه‌ای گفت: 3 هزار و 776 میلیارد تومان تعیین شده كه این عدد بین 31 استان تفكیك و سهم هر استان هم مشخص شد. تاكنون 68.3 درصد ابلاغ شده و 50 درصد هم تخصیص داده شده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره روغن پالم گفت: این طور نیست كه واردات روغن پالم به صورت قاچاق انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری درباره تبدیل وضعیت نیروها در سازمان‌ها و دستگاه ها گفت: قانون مدیریت خدمات كشوری، استخدام و تبدیل وضعیت را منع نكرده است اما این موضوع شرایطی دارد كه به ازای هر سه نفر بازنشسته یك نفر از طریق آزمون استخدام می‌شود؛ البته كسانی كه سابقه كار دارند طبق قانون در اولویت هستند.

نوبخت درباره نامه علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهوری درباره موضوع حصر، گفت: آقای مطهری نماینده محترم، شجاع، متدین و صریح اللهجه است و بر اساس وظیفه قانونی مطالب خود را بیان می كند، اما قطعا همه اطلاعات پیش ایشان نیست؛ دولت در پاره‌ای موارد اقداماتی را پیگیری می كند كه ضروری نمی‌داند آنها را رسانه‌ای ‌كند.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت و رییس جمهوری قطعا نسبت به این موضوع بی تفاوت نیستند و ما بر خود فرض می‌دانیم تعهداتی كه جناب آقای رییس جمهور در دوران انتخابات فرمودند را انجام دهیم.

نوبخت تصریح كرد: شما نباید از دولت اعتدا‌لگرا كه با تدبیر كار می‌كند، انتظار داشته باشید كه در حد یك خبر حرف‌هایی در جهت اقناع احساسات مردم بزند و این موضوع را كافی بداند. ما می‌خواهیم در رابطه با آرامش و وفاق واقعی جامعه اقدام كنیم.

وی در مورد مواضع تركیه نسبت به سوریه و دیدگاه ایران نسبت به این موضوع گفت: ما با كشور همسایه تركیه روابط خوبی داریم و در بسیاری موارد همگرایی درست و سنجیده‌ای وجود دارد؛ اگرچه درباره موضوع سوریه با دولت تركیه اختلاف نظر داشته و داریم.

وی با یادآوری این نكته كه زمانی دولت تركیه و بسیاری از دولت‌های غربی درباره این موضوع اختلاف داشتند و جنگ در سوریه را به حساب جنگ بین مردم و دولت‌شان می‌گذاشتند، اضافه كرد: امروز این مساله بر ملا شده است و ما گروه‌های تروریستی را می‌شناسیم و در انتخابات هم دیدیم كه مردم همین دولت را انتخاب كردند.

سخنگوی دولت گفت: گروه‌هایی كه مخالف و معارض دولت‌شان بودند مردم نبودند، بلكه گروهی مثل داعش بودند تا جایی كه خود كسانی كه به این‌ها اسلحه دادند به این نتیجه رسیدند كه ائتلاف كنند و اینها را بكوبند. موضوع به هر ترتیب روشن شده است.

سخنگوی دولت با بیان این‌كه دولت تركیه باید به وظایف منطقه‌ای و بین‌المللی اش به درستی عمل كند، با اشاره به رخدادهای شهر كوبانی اظهار داشت: از اتفاقاتی كه در كوبانی و مناطق دیگر رخ داده بسیار متاسف هستیم و وظایف خود را انجام خواهیم داد؛ البته منافع ملی ما همواره مورد توجه دولتمردان است.

'علت مشخص نشدن معاون سیاسی وزارت كشور' پرسش دیگری بود كه در این نشست مطرح شد و نوبخت در پاسخ به آن، گفت: همه استانداران تعیین شدند و انشاء الله فرد مناسبی مورد نظر وزیر كشور و دولت برای سمت معاونت سیاسی این وزارتخانه انتخاب می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین درباره جلسه مسوولان وزارت علوم با وی، اظهار داشت: آقای نجفی به عنوان سرپرست، وظایف خود را انجام می‌دهند. در مورد موضوع كسر بودجه جلسه‌ای داشتیم و قرار شد دانشگاه‌هایی كه مشكل دارند به صورت ویژه بودجه‌هایشان بازبینی و به آنها كمك شود.

وی همچنین درباره اخباری مبنی بر دستگیری برخی از تكفیری ها در كشور تصریح كرد: این موضوع ربطی به داعش ندارد و آنها خارجی هم نبودند. ما از سربازان گمنام امام زمان كه از پرسنل شریف و خدوم وزارت اطلاعات هستند قدردانی می‌كنیم كه با چشم باز و با دقت به صورت شبانه روزی مراقبت‌های لازم را می كنند و در این منطقه آشفته و ناامن ، وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند.

نوبخت در مورد تصویب طرح آمران به معروف در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از طرح مجلس برای حمایت از امر به معروف خبر ندارم، اما اینكه ستادی تشكیل شود كه جایگزین وظایف دولت شود، ممكن است با قانون اساسی هم مغایر باشد. من اطلاع دقیقی ندارم، اجازه دهید جلسه آینده در مورد آن توضیح دهم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا آقای نجفی به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهد شد یا خیر؟، گفت: انشاالله مشخص خواهد شد.

‫سیام**9012**ن.س** د . الف**1429 /1449
۰ نفر