۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶
کد خبر: 81340250
T T
۰ نفر
نخست وزیر پیشین فرانسه در ایران؛ رایزنی ها با مقامات تهران

تهران- ایرنا- «دومینیك دوویلپن» نخست وزیر پیشین فرانسه كه به تهران سفر كرده است، در ادامه دیدارهای خود، امروز (سه شنبه) با علی اكبر ولایتی رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دومینیك ماری فرانسوا رنه گالوزو دو ویلپَن ( Dominique de Villepin) كه متولد ۱۴ نوامبر 1953 در مراكش است، در فاصله سالهای 2005 تا 2007 میلادی یكصد و شصت و هفتمین نخست وزیر فرانسه بود.

وی پیش از آن در سال های 2002 تا 2004 میلادی، وزیر امور خارجه این كشور بود كه با حمله آمریكا به عراق مخالفت كرد و همین امر، موجب شد نامش در عرصه جهانی مطرح شود.

دوویلپن كه روز گذشته با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو كرد، امروز در مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیدار علی اكبر ولایتی رفت و با وی درباره مسایل منطقه ای و بین المللی گفت و گو كرد.

دوویلپن در دیدار با ظریف، توافق نهایی هسته ای بین ایران و 1+5 را با اهمیت خواند و تاكید كرد در صورتی كه توافق نهایی هسته ای صورت گیرد این موضوع روی كل خاورمیانه تاثیر خواهد گذاشت .

نخست وزیر اسبق فرانسه تصریح كرد: غرب در قبال گسترش افراطی گری در خاورمیانه اشتباهاتی داشته و اكنون از اینكه جوانانی از كشورهای غربی در جبهه داعش در حال جنگ هستند، بسیار نگران است .

ظریف نیز در این دیدار اظهار داشت: مذاكرات هسته ای به مرحله حساسی رسیده و جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات متعددی را روی میز ارائه كرده و اكنون نوبت طرف مقابل است كه اراده خود را برای رسیدن به توافق نشان دهد.

وزیر امور خارجه در عین حال گفت: متاسفانه تا كنون زیاده خواهی ها در برخی اعضای طرف مقابل مانع رسیدن به توافق بوده است.

ظریف با بیان اینكه روابط جمهوری اسلامی ایران و فرانسه می تواند در حوزه های مختلف گسترش یابد، به سفر هیات اقتصادی فرانسه به ایران اشاره كرد كه با مخالفت آمریكایی ها روبرو شد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران درباره تحولات سوریه نیز تاكید كرد: موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد و از طریق سیاسی می توان این مساله را حل كرد. این مردم سوریه هستند كه می توانند در خصوص سرنوشت خود تصمیم بگیرند و در هر راه حلی باید نقش مردم و دولت كنونی كشور را نیز در نظر گرفت.

ظریف گفت: كسانی كه دنبال حذف دولت سوریه هستند باید متوجه باشند كه در این صورت داعش جایگزین خواهد شد.

سیام(3)**9136**ل.الف.ی**1572
۰ نفر