۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81340045
T T
۰ نفر

تركيه و مقاصد نو عثماني

۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81340045
تركيه و مقاصد نو عثماني

تهران- ايرنا- پارلمان تركيه با تصويب طرحي به دولت آن كشور اختيار داده است تا به عراق و سوريه نيروي زميني بفرستد و به كشورهاي ديگر اجازه بدهد كه از پايگاه هاي تركيه به انجام عمليات نظامي بر ضدّ داعش بپردازند.

روزنامه «مردم سالاري» در سرمقاله روز سه شنبه خود با عنوان «تركيه و مقاصد نو عثماني» به قلم دكتر «امير مدني» مي نويسد: گروه تروريستي داعش كه مناطق وسيعي را در شمال و شرق سوريه به تصرف در آورده با اشغال مناطق خودگردان كردنشين سوريه و محاصره شهر كوباني به مرز تركيه نزديك شده است. پيش از اين «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور تركيه، خواستار منطقه اي حائل بين سوريه و تركيه با استفاده از نيروي زميني شده بود. نخست وزير تركيه آقاي «احمد داود اوغلو» نيز در مصاحبه مطبوعاتي خود اعلام داشت كه «نمي خواهيم كوباني سقوط كند و براي پيشگيري از اين حادثه هر چه در توان داريم انجام خواهيم داد».

سخنان مقامات تركيه به همراه تصميم پارلمان ظاهراً به مقاصد انسان دوستانه و براي پيشگيري از آوارگي و قتل عام ده ها هزار كرد كوباني و مناطق اطراف توسط ماشين آدمكشي داعش صورت مي گيرد. اما با نگاهي به مواضع و سياست هاي دروني و منطقه اي آقاي اردوغان و دولت وقت تركيه در قبال اقليت ها و معترضان داخلي، بحران سوريه، مساله كرد و رفتار با پناه جويان كرد و سرانجام نحوه تعامل با گروه داعش نمي توان به اهداف ژئوپليتيكي پنهان در پس مقاصد انسان دوستانه اعلامي نينديشيد. واقعيت آن است كه تركيه اردوغان - داود اوغلو كه داراي گرايش هاي اخوان المسلميني در بستري نو عثماني و توسعه طلبانه است اگر در شكل گيري گروه تروريستي داعش همچون عربستان سعودي و قطر داراي مسئوليت مستقيم نباشد با خودداري از اتخاذ مواضع صريح بر ضدّ آن داراي مسووليت هاي بسيار سنگيني است.

رفت و آمد و حضور چهره هاي سرشناس حامي داعش به تركيه، مجاز داشتن عبور افراطيون دلتاي جهاني به سوريه از طريق خاك و مرز هاي تركيه، ارائه خدمات درماني به جنگجويان زخمي داعش، خريد و فروش مواد نفتي و آثار هنري به سرقت رفته از كشور هاي سوريه و عراق در بازار هاي تركيه و نحوه نا روشن آزادي ديپلمات هاي تركيه اي به گروگان گرفته شده در موصل به همراه شواهد بسيار ديگر همچون وجود دفاتر غير رسمي نمايندگي داعش در خاك تركيه حاكي از رابطه اي است كه اگر دوستانه تلقي نشود حكايت از اشتراك منافع و مبتني بر درك متقابل با حفظ تفاوت هاست. رابطه تركيه با داعش به گونه اي است كه به نوشته روزنامه حرّيت تركيه حتي آقاي بايدن معاون پرزيدنت اوباما در سخنراني خود در دانشگاه هاروارد اذعان مي كند كه تركيه به همراه متحدان منطقه اي آمريكا همچون عربستان و امارت متحده در شكل گيري داعش و ايجاد جنگ فرقوي داراي مسئوليتي بسيار سنگينند.

اين در حالي ست كه به نوشته ديلي تلگراف فرانسيس ريساردن سفير پيشين آمريكا در تركيه از «همكاري دولت تركيه با جبههً نصرت» كه شاخه سوري القاعده است سخن مي گويد. پرسش مطروحه اين است كه با ملاحظه نقش تركيه در شكل گيري داعش و ديگر گروه هاي افراطي و سياست بسيار سختگيرانه تركيه در قبال كردهاي تركيه و بطور كلي مساله كرد چرا تركيه با اعلام قصد دفاع از كوباني آن هم با نيت انسان دوستانه از طريق ورود احتمالي نيروي زميني در برابر داعش قرار مي گيرد؟ واقعيت اينجاست كه تركيه در چارچوب گرايش هاي نو عثماني توسعه طلبانه مقاماتي كه خود را از تبار آلب ارسلان و سلطان محمد فاتح مي دانند، قصد ورود به خاك سوريه را دارد تا بتواند با موافقت آمريكا حكومتي دست نشانده همجنس خود يعني با گرايش اخواني را در سوريه حاكم سازد .

اين امر در ذهن مقامات تركيه از جمله به اين دليل امكان تحقق را دارد كه بمباران هاي ائتلاف به رهبري آمريكا بدون نيروي زميني امكان غلبه بر آدم خواران داعش را ندارد و تحقق ممكن آن داراي برد هاي چند گانه است. تصميم گيران در تركيه فكر مي كنند كه با سياست وارد سازي نيروي زميني به كوباني به نيت انسان دوستانه (قابل پذيرش براي افكار عمومي جهاني ) به تجربه خودگرداني كرد هاي سوريه در چارچوب حاكميت ملي سوريه، با ايجاد منطقه حائل پايان مي نهند ( حذف تجربه دموكراتيك خود گرداني كردي- بومي ذاتا ضد داعشي و ضد اخواني ) و با استفاده از بمباران هاي ائتلاف (با هزينه رقيبان جهان سنّي يعني عربستان سعودي و شيوخ ) و حذف سر ديو افراطيگري، بدن ديو را حفظ كرده آن را در كنار نيروي زميني خود در جهت تغيير رژيم در سوريه ( حذف اسد) در جهت اهداف ژئوپليتيكي پروژه نو عثماني به كار مي گيرند .

جنگ هاي تجاوزكارانه هميشه با مقاصد و برنامه آغاز مي شوند اما با نخستين شليك ها همه چيز تغيير مي كند. در برابر چنين برنامه جنگي مبتني بر بكارگيري حتا جانبي گروه تروريستي داعش گذشته از دولت ها و ملت ها، شهروندان تركيه قرار دارند كه بيش از 70 درصد آنان مطابق نظر خواهي ها تمايلات ضدّ افراطيگري و ضدّ داعشي دارند. همه دولت ها اشتباه مي كنند و مقامات كنوني تركيه نيز به دام ماجرايي پر مخاطره خود آفريده شده افتاده اند و البته امكان اصلاح نيز وجود دارد. مقامات تركيه با ادامه اين سياست بسيار خطرناك كشور خود را به سوي پاكستاني شدن و بي امنيتي مستمر پيش مي برند.

اول**1368**
۰ نفر