۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81337299
T T
۰ نفر
ماهواره «شریف ست» امسال به فضا پرتاب می شود

تهران - ایرنا - «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: امیدواریم امسال ماهواره «شریف ست» به فضا پرتاب شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، وی امروز (شنبه) در آیین افتتاح هفته جهانی فضا كه در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، افزود: پرتاب ماهواره، كار مشترك سازمان فضایی ایران و سایر سازمان های فعال در این عرصه است و امیدوارم سازمان فضایی در نخستین برنامه خود بتواند ماهواره ارزشمند «شریف ست» را به فضا پرتاب كند.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده در خصوص ماهواره «شریف ست» اظهارداشت: جلسه ای نیز اخیرا با همه دست اندركاران این ماهواره با حضور رییس سازمان فضایی ایران و معاونان پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و مسوولان این پروژه مهم داشته ایم.

شریعتمداری از دانشگاه صنعتی شریف برای ارائه فناوری نوین و به روز در عرصه فضایی قدردانی كرد.

وی گفت: فضا در آینده متعلق به همه جهان است، همانطور كه زمین امروز متعلق به همه است البته هر كشوری كه بیشتر تلاش كند، قطعا سهم موثرتری از فضا خواهد داشت.

شریعتمداری با یادآوری اینكه ایران در این زمینه سالهای متمادی به لحاظ تربیت نیروی انسانی دانشمند در زمینه علوم و تكنولوژی فضایی از كشورهای منطقه به طور قابل ملاحظه ای پیشرو است، اظهار داشت: اگر از این توانایی با ارزش با برنامه ریزی صحیح و اعمال مدیریت مناسب استفاده به جا داشته باشیم می توانیم از فرصت های آینده دنیا در عرصه فضا نیز بیشتر بهره مند شویم.

معاون اجرایی رییس‌جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران كه از منادیان استفاده از فضای فضا به شكل صلح‌آمیز و پیشنهاددهندگان تضمین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی در جهان است، انشاءالله در آینده در این عرصه هم پیشتاز خواهد بود.

شریعتمداری درباره رویكرد دولت در حوزه فضا گفت: خوشبختانه دو سند مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فعالیت‌های حوزه هوا فضا ارائه كردیم كه كلیات برنامه‌ها و تا حدوی نقشه راه برای رسیدن به اهداف را تعیین می‌كند.

وی با بیان اینكه دولت‌ها برای اجرای برنامه‌های چهار ساله خود مسیرهای كوتاه را انتخاب می‌كنند، گفت: در این دوره استفاده كاربردی از علوم و فنون فضایی در تسهیل بخشیدن به توسعه متوازن و پایدار اولویت برنامه های دولت است.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان این كه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز نمایشی از خرد و عقلانیت را به جامعه جهانی عرضه كرده است، تصریح كرد: امروز همه می دانند جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها به دنبال صلح پایدار بوده و علاقه مند است با تلاش گسترده هم‌گرایی را برای رسیدن به اهداف صلح‌آمیز جهان ایجاد كند.

شریعتمداری با یادآوری این كه با چنین رویكردی به دنبال همكاری سازنده با همه كشورهای منطقه در حوزه فناوری فضایی خواهیم بود، افزود: در چنین رویكردی تلاش می‌كنیم پایانه‌هایی را در نقاط جغرافیایی بی‌بدیل ایران ایجاد كنیم تا در آینده نزدیك همه بتوانند در قالب شركت، سازمان یا نهاد از آن بهره گیرند و علاقه مندان نیز استفاده كنند.

وی همچنین اظهارداشت: به عنوان مثال اگر پایگاهی برای پرتاب تاسیس كردیم، آن پایگاه، باید پایگاهی باشد كه سایر كشورهای منطقه كه علاقه مند به تولیدات فنی هستند، نیز از آن استفاده كنند؛ بدین ترتیب شرایط را برای همكاری سازنده فراهم كنیم.

معاون اجرایی رییس‌جمهوری، بازنگری در برنامه فضایی 10 سال آینده كشور را ضروری دانست و گفت: البته این بازنگری به معنای تغییر ماهوی و انقلابی در برنامه‌ها نیست و پایه‌های برنامه‌ها تغییر نمی‌كند بلكه فقط زمان‌بندی و اولویت‌بندی در اجرای آنها تغییر پیدا می‌كند.

شریعتمداری خاطرنشان كرد: بازنگری برنامه فضایی كشور در كمیسیون راهبردی شورای فضایی كشور در جریان است و با نهایی شدن آن در اولین جلسه شورای فضایی مطرح و پس از تصویب شورا و تأیید رییس‌جمهوری، كشور را به سمت برنامه‌ای روشن در حوزه فضایی هدایت می‌كند.

وی یادآور شد: شاه‌بیت تغییر برنامه فضایی كشور این است كه نگاهی كاربردی‌تر به موضوع فضا و استفاده از علم و فناوری فضایی در تسریع امر توسعه متوازن كشور، دارای اولویت بیشتری است. بنابراین هیچ كدام از موارد مورد تصویب در اهداف و برنامه‌های هوا - فضای كشور حذف نمی‌شود و همه مورد تأیید دولت است بلكه فقط زمان‌بندی و اولویت‌بندی در اجرای آنها تغییر می‌كند.

معاون اجرایی رییس جمهوری با اعلام اهتمام دولت تدبیر و امید نسبت به ادامه تلاش‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی كشور در حوزه فضایی، گفت: مسیری كه در حوزه فضایی در كشور انتخاب شده است مسیر درستی است و دولت بیش از پیش باید در این مسیر گام بردارد و از آن حمایت كند.

شریعتمداری به تلاش‌های پیدا و پنهان برخی كشورها در جذب مغزهای فضایی ایران اشاره و تصریح كرد: در آغاز هزاره سوم، قدم‌های خوبی در زمینه علوم فضایی برداشته شده و ظرفیت‌های مهمی در ایران در حوزه نیروی انسانی دانشمند در حوزه فضایی وجود دارد؛ هر چند در نقطه بسیار مطلوبی در حوزه علوم و فناوری فضایی نسبت به چند كشور دیگر قرار نداریم اما همه اهداف صلح‌آمیز فضایی كشورمان در تیر رس دیدبانان علم و فناوری فضایی كشور قرار دارد.

معاون اجرایی رییس‌جمهوری در ادامه با تأكید بر حساسیت دولت تدبیر و امید برای حفظ جوانان دانشمند كشور، گفت: این دارایی را باید محكم حفظ كرد و اجازه نداد جوانان متخصص و دانشمند كشورمان دچار یأس و نا امیدی شوند. مهمترین وظیفه سازمان فضایی به جز وظایف جاری، حفظ ذخایر ارزشمندی است كه آنها علت این توانایی‌ها هستند.

شریعتمداری با بیان این كه بخش قابل توجهی از ظرفیت ‌های فضایی در كشورهای همسایه با تكیه بر علم و توانمندی دانشمندان ایرانی است، برنامه‌ریزی ارتباط منظم‌تر محترمانه بین دانشمندان فضایی در دنیا را به عنوان یك دستور كار مهم قلمداد كرد.

وی همچنین با یادآوری شعار هفته جهانی فضا مبنی بر «استفاده كاربردی‌تر از موضوع فضا و راه‌های كامل‌تر كردن استفاده از فضا»، از امكان رصد ماهواره‌ای تالاب‌ها و رودخانه‌ها، برگزاری كارگاه‌های آموزشی برای بررسی پدیده خشكسالی و ریزگردها، نشان دادن میزان تخریب و آتش‌سوزی پارك‌های جنگلی با استفاده از فناوری‌های فضایی و ... به عنوان گام‌هایی در جهت این شعار نام برد.

سیام**9012**9132**1572
۰ نفر