۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۰
کد خبر: 81336088
T T
۰ نفر
ذبح دام در معابر بهداشت عمومی را به مخاطره می اندازد

تهران - ایرنا - معاون فنی بهداشت محیط مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه ذبح دام در معابر، بهداشت عمومی را به مخاطره می اندازد، به هموطنان توصیه كرد: دام را از مراكز زیر نظر سازمان دامپزشكی خریداری كنند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، «سیدرضا غلامی» با تبریك فرارسیدن عید سعید قربان گفت: خرید دام برای قربانی در این روز باید از مراكز معتبر عرضه دام بهداشتی كه زیر نظر سازمان دامپزشكی كشور است، صورت گیرد و ذبح دام در كشتارگاه‌هایی كه سازمان دامپزشكی معرفی می‌كند، انجام شود.

به گفته وی، كشتن دام در محیط خارج از كشتارگاه و در كوچه و خیابان از نظر بهداشتی صحیح نیست، زیرا با این اقدام آلودگی‌های محیطی به راحتی به گوشت منتقل شده و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.

غلامی تصریح كرد: اگر هموطنان بخواهند در منزل ذبح دام را انجام دهند باید نكات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت كنند بطوریكه توصیه می‌شود ذبح دام روی زمینی كه آسفالت یا سنگ فرش بوده انجام شود تا شرایط شستشو راحت‌تر باشد و در صورت نبود سنگفرش یا آسفالت، حتماً باید یك كیسه نایلونی را زیر دام قرار دهند و سپس روی آن ذبح انجام دهند.

وی افزود: باید فضولات و ضایعات بعد از ذبح در چاه فاضلاب یا در عمق خاك دفن شود. بنحویكه حداقل نیم متر خاك روی ضایعات امعاء و احشاء ریخته شود تا از دسترس حیوانات و جوندگان دور باشد و باعث آلودگی محیط نشود.

معاون فنی بهداشت محیط مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت یادآور شد: همانند سال های قبل در صورت درخواست سازمان دامپزشكی، بازرسان بهداشت محیط در سراسر كشور این آمادگی را دارند در قالب گروه های مشترك نسبت به نظارت محیطی در روز عید قربان اقدام كنند.

وی افزود: در مناطق روستایی نیز بهورزان همكاری لازم را با سازمان دامپزشكی خواهند داشت.

اجتمام(1) ** 7029 ** 1071
۰ نفر