۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۰
کد خبر: 81334378
T T
۰ نفر
مبتلايان به سنگ كليه در ايران كلسيم بيشتري مصرف كنند

تهران- ايرنا-رييس انجمن اورولوژي ايران گفت:نتايج تحقيق صورت گرفته در مورد عوامل سنگ ساز كليه در بين ايراني ها نشان مي دهد كه عامل اصلي اين بيماري ميزان زياد اگزالات در ادرار است بنابراين افراد داراي كليه هاي سنگ ساز بايد به ميزان بيشتري كلسيم مصرف كنند تا اگزالات موجود در ادرار را دفع كند.

دكتر عباس نصيري روز چهارشنبه در حاشيه برگزاري هفتمين كنگره انجمن اندويورولوژي و يورولاپاراسكوپي ايران در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا با بيان اينكه نتايج اين تحقيق الگوي پيشگيري از تشكيل سنگ كليه در ايران را تغيير داده است، افزود: اين درحالي است كه در ساير كشورها به ويژه كشورهاي غربي وضعيت كاملا متفاوت است و بيماران بيشتر كلسيم در ادرار دارند بنابراين پزشكان به آنها توصيه مي كنند مواد داراي كلسيم مانند پنير و شير نخورند.

وي ادامه داد:دراين تحقيق به اين نتيجه رسيديم كه اگزالات ادرار در بيماران مبتلا به سنگ كليه در ايران زياد است و لازم است بيماران تشويق به مصرف پنير و شير شوند تا نه تنها از پوكي استخوان پيشگيري بلكه مانع از تشكيل سنگ در كليه آنها شود.

نصيري با توضيح اينكه علت تشكيل سنگ كليه ازدياد اگزالات يا ازدياد كلسيم در ادرار است، افزود: در ايران بيشترين علت تشكيل سنگ كليه ازدياد اگزالات است در حالي كه در كشورهاي غربي علت ازدياد كلسيم است.

نصيري گفت: ازدياد كلسيم در ادرار ساكنان كشورهاي غربي مي تواند به علت مسايل ژنتيكي، موقعيت جغرافيايي يا رژيم غذايي باشد اما در ايران به دليل تمايل به رژيم گياهي، ميزان اگزالات بيشتر است.

وي ادامه داد: به همين دليل بيماران كشور ما بايد كلسيم مصرف كند تا در روده با اگزالات تركيب شود و مانع از جذب آن در بدن شود بنابراين در ايران نبايد هرگز محدوديت مصرف مواد كلسيمي مانند مواد لبني به بيماران توصيه شود.

رييس انجمن اورولوژي ايران تاكيد كرد: تجويز منع مصرف لبنيات از طرف پزشكان براي بيماران داراي كليه سنگ ساز يك باور غلط است كه ريشه آن مطالعه كتاب هاي ترجمه شده آمريكايي و اروپايي است كه بر اساس تحقيقات صورت گرفته در آن كشورها نگارش شده است.

نصيري گفت:مسايل ژنتيكي در كشور ما متفاوت با كشورهاي اروپايي است بنابراين توصيه هاي پزشكي در ايران نبايد بر مبناي دانش برگرفته از كتاب هاي ترجمه شده خارجي باشد بلكه بايد بر مبناي تحقيقات بومي ارايه شود.

علمي(4)1834**1440
۰ نفر