۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۸:۴۴
کد خبر: 81331716
T T
۰ نفر
ثبات و آرامش در جامعه حاكم شده و چرخ های تولید به حركت درآمده است

تهران - ایرنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اكنون در پیچ تاریخی سختی هستیم كه باید از آن عبور كنیم و علیرغم آنكه تحریم‌ ها پابرجاست اما كاهش معنادار تورم و ثبات و آرامش در جامعه حاكم شده و چرخ‌های تولید به حركت درآمده است.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا شامگاه دوشنبه در نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر كه با حضور معاون هنری و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر هم خوشایند و هم نگران‌كننده است زیرا هنرمندان افرادی نكته‌سنج و دقیق هستند، بنابر این برای سخن گفتن نیاز به ظرافت است.

این عضو كابینه دولت یازدهم با بیان اینكه، بی‌جهت نیست كه رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامیدند زیرا رابطه عجین شده میان اقتصاد و فرهنگ وجود دارد، افزود: اینكه كدامیك از اقتصاد و یا فرهنگ زیربنا است از سال‌های دور مطرح بوده اما این دو رابطه نزدیكی با هم دارند و تاریخ نشان داده كه انقلاب فرهنگی مقدم بر انقلاب صنعتی بوده است.

طیب‌نیا اظهار داشت: وزارت اقتصاد دارای یك سند كاربردی با هفت اولویت است كه اجرای آن نیازمند همراهی اهل فرهنگ و هنر است زیرا از جمله اولویت‌های آن ثروت‌آفرینی در جهت رفاه و ارتقا جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مشاركت مردم را از ابعاد دیگر این سند دانست و ادامه داد: مشاركت بخش خصوصی و تعاونی‌ها باید در اقتصاد توسعه یابد و از اقتصاد دولتی جدا شویم.

طیب‌نیا تصریح كرد: تأمین مالی پایه‌دار و قطع وابستگی به نفت نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد، زیرا تكانه‌ها به دلیل درآمدهای نفتی بوده كه باید درآمد پاك مالیاتی را جایگزین آن كنیم.

وی اضافه كرد: درآمد نفت یعنی فروش ثروت كه متعلق به همه نسل‌ها بوده و طی سال‌های گذشته مرتب این بحث انجام شده و البته در كنار آن باید بخشی از درآمدهای مردم به عنوان مالیات اخذ شود و در كنار آن نیز دولت از این منابع به درستی استفاده كند.

طیب‌نیا به پیشینه فرهنگی و تاریخی تمدن مردم ایران اشاره و تصریح كرد: در گذشته این تفكر بود كه به دلیل طاغوتی بودن دولت‌ها نباید به آنها كمك كرد و اكنون نیز كه دولت مردمی و انقلابی روی كار آمده همه باید از جمله هنرمندان باید كمك كنند زیرا توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است.

طیب نیا گفت: ترویج انضباط مالی توسعه اقتصادی را به همراه دارد و در جامعه‌ای كه هرج و مرج و پیش‌بینی از آینده وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاری نیز انجام نمی‌شود.

طیب‌نیا یكی از رویكردها را كسب درآمد از راه حلال دانست و افزود: افتخار به ایرانی بودن خودمان از دیگر رویكردها است زیرا حداقل در نیمی از تاریخ خود ابرقدرت و پیشتاز بوده‌ایم و نباید خودباخته باشیم.

وی با بیان اینكه خرید خارجی را نباید افتخار تلقی كنیم، اظهار داشت:‌ فرار از مالیات نباید افتخار باشد و در كنار آن اخلاق حرفه‌ای لازمه و عنصر توسعه اجتماعی است تا در جامعه و میان كاسبان اعتماد وجود داشته باشد.

گفتنی است در این نشست كه در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد تشكیل شد، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی معاون سینمایی وزیر ارشاد، ایرج راد رئیس خانه تئاتر، منوچهر محمدی تهیه كننده و تعدادی از هنرمندان و گالری داران حضور داشتند.

در این دیدار علاوه بر چگونگی معافیت مالیات كتاب فروشان، هنرمندان و سینماگران برخی دیگر از مسایل مالی و اقتصادی مورد علاقه و همچنین نقش هنرمندان در ایجاد بستر مناسب برای رونق فعالیت اقتصادی جامعه، مشاركت مردم در اقتصاد و زمینه سازی خروج از ركود با استفاده از هنر بررسی شد.

اقتصام(3)9141**1558
۰ نفر