۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱
کد خبر: 81330953
T T
۰ نفر
اخذ كارمزد از كارتخوان ها منوط به تصویب شورای پول و اعتبار شد

تهران - ایرنا - هیات دولت در جلسه اخیر خود به بانك مركزی دستور داد تمام جوانب موضوع اخذ كارمزد از دارندگان دستگاه های كارتخوان را بررسی كرده و پیشنهادات لازم درباره چگونگی و میزان اخذ كارمزد را به شورای پول و اعتبار منعكس و پس از تصویب آن در شورای مذكور، اقدام كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس تصمیم هیات دولت كه در جلسه دیشب اتخاذ شد، اخذ كارمزد از دارندگان دستگاه های كارتخوان به تعویق افتاد.

بانك مركزی چندی پیش تصمیم گرفت تا از ابتدای آبان ماه سال جاری به ازای هر تراكنش در دستگاه های كارتخوان فروشگاهی مبلغ 100 تا 120 تومان از دارندگان این دستگاه ها كارمزد دریافت شود كه این كارمزد از حساب بانكی آنها كسر خواهد شد.

براساس تصمیم هیات دولت، اخذ كارمزد از دارندگان دستگاه های كارتخوان فعلا اجرایی نخواهد شد تا در آینده در این خصوص تصمیم گیری شود.

كارشناسان معتقدند اگر بانك مركزی از همان ابتدا دریافت كارمزد از دستگاه‌های كارتخوان را در دستور كار خود قرار می‌داد هم‌اكنون این مشكل به ‌وجود نمی‌آمد اما پس از چند سال كه از راه‌اندازی شبكه الكترونیك كارتی كشور(شاپرك) می‌گذرد بانك مركزی قصد دارد از تراكنش‌ها كارمزد بگیرد.

با توجه به تمام موارد به نظر می‌رسد بانك مركزی باید تمهیدات ویژه تری در نظر بگیرد تا دستاوردهای بانكداری الكترونیك كه طی سال‌ها تلاش و فرهنگ سازی به دست آمده در مدت كوتاهی دچار خدشه و آسیب نشود. واكنش بسیاری از فروشندگان در برابر این طرح و كاهش مراجعات آنها به دستگاه‌های كارتخوان بخشی از این تبعات را نشان می‌دهد.

اقتصام(2) 1574**1558
۰ نفر