۷ مهر ۱۳۹۳، ۵:۱۴
کد خبر: 81330442
T T
۰ نفر
تلاش داریم حاشیه بازار خودرو را به حداقل برسانیم

تهران – ایرنا- وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: تلاش داریم حاشیه بازار خودرو را به حداقل برسانیم.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا نعمت زاده» كه یكشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی سیما شركت كرده بود، افزود: با ادامه افزایش تولید به دنبال كاهش حاشیه های بازار خودرو هستیم.

وی ادامه داد: البته افرادی كه از این بازار سود می بردند مخالف كم شدن حاشیه ها هستند چرا كه سود بادآورده آنان ازبین رفته است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینكه در تلاش برای بهبود كیفیت خودروهای ساخت داخل هستیم،گفت : میزان تولید خودروهای داخلی در سال جاری 75 درصد افزایش داشته است.

نعمت زاده افزود:در شش ماهه نخست سال جاری 455 هزار دستگاه خودرو تولید داشته ایم و امیدواریم این رقم را تا پایان سال به یك میلیون و 200 هزار دستگاه برسانیم.

وی به تغییرات ایجاد شده در خودروهای ساخته شده درسال جدید اشاره كرد و افزود : تبدیل موتورخودروها به یورو 4 ، افزایش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اجباری شدن نصب دو ایربگ در خودروها موجب افزایش 5/5 درصدی خودروها شده است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت از اراده شركت های خودرو ساز برای صادرات خبر داد و گفت : 30 هزار خودرو توسط شركت سایپا به خارج از كشور صادر شده است.

نعمت زاده در بخش دیگری از سخنان خود به 3 برابر شدن مالیات و سود بازرگانی خودروهای وارداتی اشاره كرد و گفت: كسانی كه توان خرید خودروهای لوكس را دارند حتما توان پرداخت مالیات وضع شده را نیز خواهند داشت.

وارد كنندگان در سال جاری 78 هزار دستگاه خودرو به كشور وارد كرده اند كه سود حاصل از این واردات یك هزارو 460 میلیارد تومان برآورد می شود.

بیشترین واردات از كشور كره جنوبی انجام شده كه 76 درصد این خودروها از طریق كشور امارات متحده عربی و 16 درصد نیز از طریق چین به كشور وارد شده است.

نعمت زاده روند تولید خودروی داخلی در سال 90 را رو به افزایش اعلام كرد وگفت:در سال 90 تولید خودرو در كشور به یك میلیون و 500 هزار دستگاه رسید .

وی میزان تولیدات را در 6 ماهه نخست سال گذشته نیز همراه با كاهش اعلام كرد و گفت: در 6 ماه گذشته 75 درصد تولید سواری و 70 درصد تولید وانت با افزایش همراه بود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد واردات خودروهای بالای 2هزارو 500 سی سی نیز گفت : حقوق و سود بازرگانی خودروهای بالای 2 هزارو 500 سی سی 70 درصد بود كه البته با توجه به مصوبه دولت جلوی واردات آن گرفته شد.

نعمت زاده تعداد خودروهای وارداتی در سال گذشته را 4 هزارو 16 دستگاه اعلام كردو افزود: 133 دستگاه از این تعداد امسال وارد كشور شد كه 33 دستگاه مربوط به سفارتخانه ها بود .

وی خاطر نشان كرد: دولت مصوبه جدیدی به تصویب رساند كه اگر خودرویی در این گروه وارد كشور شود نیز باید مسترد شود و حتی این دستورالعمل شامل خودروهایی كه در گمركها وجود دارند و ترخیص نشده اند نیز می شود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت به رشد 10 درصدی در صنعت كشور اشاره كرد و گفت : در سال 91 رشد تولید برابر با 5/9 درصد منفی بود كه این میزان در سال گذشته به 2 درصد منفی كاهش پیدا كرد.

وی افزود:سهم صنعت و معدن در رشد تولید ناخالص ملی 5/1 درصد بوده است.

نعمت زاده همچنین در پاسخ به سووال مجری برنامه با این مضمون كه مجبور به تعویض مدیران استانی شده اید ،گفت : با فشارهایی از سوی مردم ،استانداران و نمایندگان مجلس مواجه بودم، كه به همین دلیل مجبور به تعویض برخی مدیران استانی شدم .

وزیر صنعت معدن و تجارت تاكید كرد: هیچ فشاری از سوی رییس محترم جمهوری و یا مقام مافوق دیگری برای تعویض مدیران استانی بر مجموعه وزارت صنعت،معدن و تجارت وارد نشد.

وی در ادامه به میزان رشد اقتصادی در كشور اشاره كرد و گفت : براساس اعلام بانك مركزی و همچنین بهبود وضعیت صنعت شاهد رشد 6/4 درصدی در كشور هستیم .

وزیر صنعت ،معدن و تجارت در توضیح ماجرای واگذاری معدن به همسر یكی از مدیران استانی گفت: این فرد مدیر نبوده و یكی از كارشناسان قراردادی در استان خراسان رضوی بوده است.

وی ادامه داد:جواز این معدن درسال 81 به نام همسر این كارشناس واگذارشده و بعداز مدتی نیز به یك شركت انتقال پیدا كرده است البته به دلیل بررسی های شخصی و ورود به این قضیه اقدام به لغو مجوز این معدن كردم.

نعمت زاده افزود:باتوجه به طرح شكایت ازطرف این شركت از سوی قوه قضاییه حق به این شركت داده شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد افزایش قیمت خودروها و واكنش رییس جمهوری به این تغییر قیمت ها گفت : رسانه ها در مورد قیمت خودروها به رییس جمهوری دروغ می گویند این در حالی است كه قیمت خودرو تنها 5/5 درصد افزایش داشته و اما رسانه ها مدام از رشد 30 درصدی قیمت خودرو سخن می گویند.

وزیر صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به سووال دیگر مجری برنامه مبنی بر حضور فرزند نعمت زاده در مافیای دارو گفت : فرزند من در بیمارستان میلاد مشغول به فعالیت بوده و به دلیل تحصیلاتش در زمینه دارو به ارایه خدمات در این بیمارستان می پردازد.

شبس** 1708/1547

سرخط اخبار اقتصاد