۵ مهر ۱۳۹۳، ۲۰:۲۶
کد خبر: 81328899
T T
۰ نفر
استاندار همدان: گردشگري مي تواند سالم ترين فعاليت اقتصادي كشور باشد

همدان- ايرنا- استاندار همدان گفت: گردشگري مي تواند سالم ترين و حلال ترين فعاليت اقتصادي كشور باشد.

به گزارش ايرنا 'محمد ناصر نيكبخت' شامگاه شنبه در آيين بزرگداشت روز جهاني جهانگردي در تالار فجر همدان افزود: گردشگري به عنوان ارزان ترين، پاك ترين و سودآور ترين فعاليت اقتصادي دنيا، بايد در كشور مورد توجه قرار گيرد.

وي با بيان اينكه درآمد گردشگري دنيا 100 ميليارد دلار است، گفت: سهم درآمد گردشگري ايران از درآمد گردشگري دنيا 80 هزار دلار مي باشد كه اين بسيار ناچيز است.

وي طبيعت، تاريخ، فرهنگ و مذهب را از مهمترين مولفه هاي گردشگري كشور معرفي كرد و تصريح كرد: همانگونه كه در دنيا آثار باقي مانده از جنگ هاي جهاني در گردشگري كشورها دخالت داده شده ، آثار باقي مانده از جنگ تحميلي نيز بايد در گردشگري گنجانده شود.

اين مقام ارشد اجرايي استان همدان، باغ موزه دفاع مقدس را مهمترين و بهترين ظرفيت گردشگري جنگ در اين استان معرفي كرد.

نيكبخت در ادامه به سهم 3.4 درصدي گردشگري همدان در درآمدزايي و ايجاد اشتغال اشاره كرد و گفت: زيرساخت ها و امكانات توسعه گردشگري در همدان فراهم بنابراين بايد در آينده نزديك اين صنعت 25 درصد اشتغالزايي استان را داشته باشد.

وي يكي از مهمترين ابزارهاي تقويت صنعت گردشگري را تبليغات و شناساندن مناسب ظرفيت هاي استان همدان عنوان كرد و گفت: از الان تبليغات و برنامه ريزي براي جذب گردشگر نوروزي بايد انجام شود.

وي گفت: گردشگري اولويت نخست توسعه استان همدان است و همه مديران براي تحقق اين هدف همراه هستند بنابراين مسير براي تحقق اهداف هموار است و بايد از آن بهره برداري بهينه شود.

استاندار همدان ضمن مناسب دانستن ميزان سرمايه گذاري در بخش گردشگري و تاكيد بر ضرورت افزايش آن گفت: بانك ها به توسعه گردگشري استان كمك كنند به دليل اينكه گردشگري صنعتي ارزان و زودبازده است.

نيكبخت افزود: همدان شايسته ترين استان گردشگري و توسعه اي كشور است و ارزشمندترين آثار و فرهنگ هاي بشريت را در خود جاي داده است بنابراين بايد در حد شايستگي هاي خود توسعه يابد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ايران بعد از انقلاب به تنهايي توانست در برابر صدام به عنوان نماينده شرور استكبار پيروز شود و ثابت كند كه جنگ، تجاوز و تعرض اعمالي غير انساني است.

نيكبخت اظهار كرد: وجود اين سابقه روشن سبب شده كه امروز كشورهاي منطقه براي كسب حمايت مردم ايران از يكديگر سبقت مي گيرند.

وي تصريح كرد: مقاومت هاي مردم مسلمان فلسطين و غزه نيز نتيجه صدور انقلاب اسلامي ايران است.

مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان نيز گفت: تنوع قومي و فرهنگي يك ظرفيت مهم اين استان براي جهاني شدن است.

'ريحان سروش مقدم' افزود: نوع زندگي و رفتارها و آداب و رسوم گذشتگان براي بسياري از گردشگران جذاب است و مي تواند همدان را جهاني كند.

وي اضافه كرد: بايد سنت ها، نوع زندگي و آيين هاي مردم استان همدان بومي شناسي و احيا شوند به دليل اينكه اين سنت ها از مهمترين ظرفيت هاي جذب گردشگر است.

وي همچنين ضمن تاكيد بر اهميت تقويت صنعت گردشگري اضافه كرد: سهم صنعت گردشگري در ايجاد اشتغال استان 3.4 درصد است.

مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان گفت: اگر قرار است گردشگري محور توسعه استان باشد ميزان سهم گردشگري از اشتغال بايد افزايش يابد.

سروش مقدم افزود: در 10 سال آينده سهم گردشگري در كارآفريني و اشتغال استان بايد به 25 درصد افزايش يابد.

وي آمار گردشگران استان همدان در شش ماهه نخست امسال را يك ميليون و 900 هزار و 960 نفر عنوان كرد و گفت: يك ميليون و 382 هزار و 247 نفر در تاسيسات گردشگري استان اقامت داشتند.

وي از ورود پنج هزار و 791 نفر گردشگر خارجي در شش ماهه نخست امسال استان خبر داد و گفت: متوسط اقامت گردشگران خارجي در استان 1.5 روز بوده است.

سروش مقدم ميزان ارزآوري سفر گردشگران خارجي به استان همدان را 10 ميليون دلار عنوان كرد.

وي بر اهميت تسهيل شرايط براي جذب شمار بيشتر سرمايه گذاران در بخش گردشگري استان تاكيد كرد.

استان همدان داراي يك هزار و 830 اثر تاريخي و فرهنگي است كه حدود يك هزار اثر آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

7521/2624