۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۷:۳۲
کد خبر: 81328712
T T
۰ نفر
تیم مذاكره كننده هسته ای نیویورك را ترك می كند

نیویورك - ایرنا - تیم مذاكره كننده هسته ای ایران پس از 10 روز مذاكره فشرده با كشورهای عضو گروه 1+5 نیویورك را ترك می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همراه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری از نیویورك راهی آستراخان روسیه می شود تا در اجلاس روسای جمهوری كشورهای حاشیه دریای خزر شركت كند.

براساس این گزارش، سایر اعضای تیم مذاكره كننده هسته ای ایران نیز از نیویورك به تهران باز می گردند.

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 25 شهریورماه به همراه تیم مذاكره كننده هسته ای برای انجام هفتمین دور از مذاكرات جامع تهران با گروه 1+5 عازم نیویورك شد.

هفتمین دور مذاكرات ایران و 1+5 به منظور دستیابی به راه حل جامع از 26 شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد.

در جریان دیدارهای حاشیه ای در نیویورك، وزرای خارجه ایران و آمریكا و كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دو دور با یكدیگر مذاكره كردند.

آخرین دور این مذاكرات كه شب گذشته (جمعه) برگزار شد،

مذاكرات سه جانبه محمد جواد ظریف ،كاترین اشتون و جان كری بود كه به مدت دو ساعت و ١٥ دقیقه طول كشید.

این مذاكرات در فضایی كاملا جدی و صریح برگزار شد و ابعاد مختلف فنی، سیاسی و حقوقی برنامه هسته ای ایران و نیز تحریم ها را در بر گرفت.

به گفته هیات تیم مذاكره كننده هسته ای این مذاكرات در مجموع مفید و سازنده بود اگرچه منجر به پیشرفت قابل ملاحظه ای در موضوعات مورد اختلاف نشد.

به گفته عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای، در هیچ یك از موضوعات اصلی در مذاكرات نیویورك توافق حاصل نشده است.

البته این نتیجه دور از ذهن نبود، چرا كه عراقچی پیش از آن كه راهی مذاكرات در نیویورك شود، در جمع خبرنگاران گفت كه «بعید است» دو طرف در این دور از مذاكرات به نتیجه نهایی برسند.

وی، دلیل این امر را اختلافات فراوان باقی مانده بین دو طرف مذاكره كننده عنوان كرد.

اما با این حال طی روزهای گذشته مقامات غربی نسبت به دستیابی به توافق نهایی ابراز خوشبینی كردند، از جمله باید به اظهارنظر جان كری وزیرخارجه آمریكا اشاره كرد كه گفت: واشنگتن امیدوار است در چند هفته آتی در مورد برنامه هسته ای ایران توافق حاصل شود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز كه در مقر سازمان ملل در نیویورك به سر می برد اعلام كرد: در مذاكرات مربوط به برنامه هسته ای ایران من همچنان به طور محتاطانه ای خوشبین هستم.

وی افزود: اگر ما به پیش نویس روند متن ها نگاهی بیندازیم، ما به هدفمان بسیار نزدیك هستیم اما بخش هایی وجود دارند كه بسیار پیچیده است.

لاوروف خاطرنشان كرد كه همچنان زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز كه به منظور شركت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك به سر می برد، شب گذشته در نشست خبری در نیویورك اظهارداشت: نوبت انعطاف طرف مقابل در مذاكرات هسته ای فرا رسیده است.

وی افزود: كشورهای جهان در انتظار حل مساله هسته ای ایران هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این كه هیچ زمانی مثل روزهای اخیر لحن جدی برای حل مساله هسته ای ایران ندیده بودم، گفت: ما واقعا در مذاكرات گذشته تا امروز انعطاف های لازم را داشتیم و اكنون نوبت طرف مقابل است كه آنها انعطاف نشان دهند تا مساله حل شود.

براساس توافق های پیشین، مهلت دستیابی به توافق نهایی تا سوم آذر (24 نوامبر) است.

سیام**9173**1336
۰ نفر