۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۷
کد خبر: 81326950
T T
۰ نفر
شرمن: در مذاكرات هسته ای با ایران پیشرفت داشته ایم

تهران - ایرنا - 'وندی شرمن' معاون وزیر خارجه آمریكا و از اعضای ارشد تیم مذاكره‌ كننده هسته‌ای این كشور از پیشرفت در گفت وگوهای هسته‌ای با ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، شرمن در گفت وگو با رسانه های آمریكایی با اشاره به اینكه حل و فصل مسایل هسته‌ای ایران می‌تواند به ایجاد زمینه‌های دیگر همكاری میان آمریكا و ایران منجر شود، ابراز امیدواری كرد كه بتواند به ایران سفر كند و نتایج چنین همكاری‌هایی را از نزدیك ببیند.

شرمن در باره پیشرفت عمده در این مذاكرات گفت: همان گونه كه باراك اوباما در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح كرد ما یك موقعیت تاریخی داریم و این به عهده ایران و آمریكاست كه از این موقعیت استفاده كنند.

وی اظهار داشت كه اعضای گروه 1+5 كه تحت رهبری كاترین اشتون مذاكرات را به عهده دارند می‌خواهند از برنامه هسته ای ایران ایران اطمینان حاصل كنند و مقام رهبری ایران هم در فتوای خود اعلام كرده اند كه تهران هیچ گاه به دنبال سلاح اتمی نبوده است.

وی تاكید كرد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك پیشرفت‌هایی به دست آورده‌ایم و بسیاری از رهبران و وزرای خارجه كشورهای گروه 1+5 با ایران مذاكرات دوجانبه‌ای داشته و این مذاكرات به بهبود درك متقابل كمك كرده است.

شرمن در پاسخ به سووالی مبنی بر اینكه 'آیا ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به یك 'توافق خوب' وقت كافی در هفته‌های آینده دارند؟ اگر این وقت كافی نباشد چه خواهد شد؟' تاكید كرد: ما متخصصانمان را به كار گرفته‌ایم، زیرا این یك توافق بسیار بسیار فنی است و موضوعاتی اینجا مطرح هستند كه هیچ یك از ما در سطح سیاسی درك درستی از آن نداریم.

وی تصریح كرد: اما مهمترین بعد این توافق هم در همین جزئیات نهفته است. لذا كارشناسان ما و همه اعضای گروه 1+5 ظرف روزهای گذشته ساعت‌های بی‌شماری را صرف پرداختن به جزئیات این توافق كرده‌اند. یعنی حتی وقتی ما در سطح سیاسی به درك متقابلی می‌رسیم، تازه آن وقت باید كارشناسان ما به طور عمقی جزئیات را تجزیه و تحلیل كنند.

شرمن گفت: برای همین است كه این فرآیند زمانبر و پیچیده است اما من اعتقاد دارم مذاكرات درحال پیشرفت هستند، هرچند كه هنوز تصمیم‌های بسیار مهمی هستند كه باید اتخاذ شوند.

وی در پاسخ به این پرسش كه 'اگر توافقی حاصل شود، آیا معلوم است كه لغو بالقوه تحریم‌های جاری چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟' افزود: من فكر می‌كنم كه حتی طرح اقدام مشترك كه گام اول در مسیر دستیابی به یك توافق جامع محسوب می‌شد، مزایایی برای ایران به ارمغان آورده است. قطعات و خدمات صنایع خودروسازی و سرویس‌های هواپیماهای مسافربری به ایران عرضه شده‌اند، برخی از دارایی‌های مسدود شده ایران در حساب‌های بانكی بین‌المللی به ایران بازگشته‌اند بنابراین حتی تا همین جا هم زندگی عادی مردم از این بابت كمی بهبود یافته است.

شرمن ادامه داد: اما اگر توافق جامعی حاصل شود، بدان معنا خواهد بود كه رابطه جهان با ایران به نحوی بنیادی متحول شده است. خب البته ابتدا تحریم‌ها تعلیق خواهند شد، اما من باید به شما بگویم، به محض اینكه ما تحریم‌های اصلی را تعلیق كنیم، كه خیلی زود بعد از دستیابی به توافق خواهیم كرد، دنیا مثل سیلی به ایران سرازیر خواهد شد. بسیاری از هیات‌های بین‌المللی پیشاپیش به ایران سفر كرده‌اند.

وی گفت: مهم است كه نشان داده شود كه این توافق پایدار است و برای سالیان متوالی دوام خواهد داشت، زیرا ما اینجا تلاش داریم پیشینه اختلافات طولانی را حل و فصل كنیم.

وی در پاسخ به سووال خبرنگاران مبنی بر اینكه آمریكا می‌گوید گفت وگوهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از اقدامات باراك اوباما در مورد ایجاد ائتلاف بین‌المللی علیه پیكارجویان داعش جداست. آیا واقعاً نمی توان هیچ گونه زمینه مشتركی برای این همكاری پیدا كرد؟، افزود: شكی نیست كه ایران نیز نمی‌خواهد شاهد تداوم داعش باشد و فكر می‌كنم ما هر دو با هدف تضعیف و در نهایت نابودی داعش اقداماتی را به موازات هم انجام خواهیم داد. اما در اینجا نیز مذاكرات هسته‌ای كه در مسیر دیگری جریان دارد، اثرگذار است، زیرا اگر ما بتوانیم موضوع هسته‌ای را حل كنیم، رابطه آمریكا، ایران و جامعه جهانی به شكل مطلوبی تغییر خواهد كرد، به نحوی كه زمانی در آینده، ممكن است موضوعاتی باشند كه ما بتوانیم با هم درباره آنها همكاری كنیم.

وی تصریح كرد: من امیدوارم آن روز فرا برسد. ایران یك كشور خارق‌العاده است، با یك طبقه متوسط بسیار وسیع، با شهروندانی بسیار باهوش و تحصیلكرده كه خدمات شایانی به جهان ارائه كرده‌اند و پیشینه طولانی از تمدن و فرهنگی درخشان.

شرمن گفت: من خیلی امیدوارم روزی فرا برسد كه بتوانم به ایران سفر كنم، حتی به عنوان یك آمریكایی با مردم ایران آشنا شوم. ما شهروندان ایرانی - آمریكایی بسیاری داریم كه فرهنگ پویایی دارند و ما منتظر روزهای بهتری هستیم.

وی در مورد پیشبرد همكاری منطقه‌ای علیه داعش، چه زمینه هایی را آماده می بینید؟ گفت: خب من نمی‌دانم، اما می‌توانم بگویم كه همین هفته ما شاهد همكاری رهبران شیعه و سنی عراق برای مقابله با داعش بوده‌ایم. همچنین دیدیم كه دولت جدید عراق با رهبران سنی منطقه دیدار كرده است. من فكر می‌كنم همه ما باید از مرحله ای كه طایفه‌ها، فرقه‌ها و ادیان ما را تقسیم می‌كنند، عبور كنیم و به جایی برسیم كه در مقابل تهدید مشترك متحد شویم.

شرمن در پاسخ به سووال دیگر خبرنگاران مبنی بر اینكه چگونه تجربیات خود از مذاكرات با ایران را در آینده درباره دیگر كشورها بكار خواهد گرفت؟ افزود: واقعیت این است كه ما داریم درباره یك برنامه غنی‌سازی با ظرفیت محدود برای مدتی طولانی صحبت می‌كنیم تا زمانی كه ایران همچون هر عضو عادی دیگر پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پذیرفته شود.

شرمن افزود: ما اعتقاد نداریم كه همه كشورها باید اقدام به غنی‌سازی كنند، به اندازه كافی سوخت هسته‌ای در بازار آزاد وجود دارد. ولی ما اینجا تلاش داریم به وضعیتی برسیم كه ایران جامعه جهانی را قانع كند كه برنامه هسته‌ای‌اش كاملا صلح‌آمیز است.

ایرانم**1751** 1392** 1337